Sidste nye trend: Hvis ungen slapper af i ~
Fra : C. Overgaard

Dato : 10-04-07 09:13

Fra et nyhedsbrev:
---
Senioritis: Saving the Last Year of High School

Many teens slack off during their last year of high school. Once they
get their college acceptance letters, they take fewer classes, drop
out of extracurricular activities and let their grades slide. Those
who aren't going on to college feel free to "zone out" in class. After
all, they believe they'll never use facts about Shakespeare or the
Civil War once they graduate.

Pranks, joy rides, "senior ditching," spring break in Florida or
Cancun, graduation parties and proms all add to the fun. After
thirteen years of school, the end is finally in sight. It's time to
kick back and celebrate. Seniors with very bad cases of "senioritis"
often take just one or two classes and spend the rest of their day
hanging out with friends.

Experts in the field of education believe that the main reason for
"senioritis" is the college acceptance process. Colleges and
universities base their acceptances on a student's high school record
through junior year. Because senior year is irrelevant to the process,
students have no incentive to maintain grades and activities. Although
colleges can and do revoke acceptances if a student's grades fall too
low during senior year, they don't do this routinely.

Therapeutic boarding schools can give your child a jump on next year.
Call (XXX) XXX-XXXX to learn how therapeutic boarding schools help
teens with behavioral and emotional issues, learning differences, and
social problems. The following schools offer year round admissions:
---
Mere i dette link: http://www.aspeneducation.com/Article-senioritis.html#senioritis_continue

Ungerne skal stresses. Og hvis de ikke kan holde til det, så skal de
spærres inde. (I semi-fængsler, som derover kaldes Terapeutiske
kostskoler hvor barnet mister al direkte forældrekontakt indtil at de
har rettet sig selv op, så mellemleddet de må gå igennem indtil da -
forældrekonsulenten - kan nøjes med at være med på en lytter.)

Med udgangspunkt i denne sindsyge indstilling til sine medmennesker,
vil jeg gerne flytte debatten til Danmark og de udfordringer, vores
uddannelsessystem står overfor.

Jeg husker ellers mit sidste år på Handelsskolen med glæde. Det var et
år med fester, arbejde og skole, som gik op i en højere enhed. (Jeg
gik godt nok glip af dimensionsfesten på grund af arbejde, men jeg
nåede da nogle studenterfester bagefter.)

Nu render regeringen ellers rundt og er glade for at en anden
dødssynd, som jeg har begået i min ungdoms dage - 10. klasse - er på
vej ud: http://www.dr.dk/Regioner/Trekanten/Nyheder/Fredericia/2007/03/26/152052.htm

Og der er dem, som selvfølgelig hellere vil have dem i deres skole
istedet for den efterhånden så berygtede 10. klasse:
http://www.dr.dk/nyheder/htm/baggrund/tema2003/reformtider%20i%20gymnasierne/32.htm

Hvorfor skal ungerne paces frem med 100 km/t? Jeg har selv et barn i
folkeskolen og min indstilling er at vedkommende blot skal få arbejdet
overstået, hvis undervisningen ikke serveres på en interessant måde og
gøre noget ud af det, hvis det interesserer afkommet.

Det virker. Standpunkterne er gode i de faglige ting og så kan jeg se
stort på alle de ting, som ikke fungerer. (De utallige forestillinger,
sang og musik, som vi ikke har noget af i vores hjem på grund af vores
tro og som hun derfor må tåle af respekt for at vi lever i et
multikulturel samfund, hvor mange mener at diverse kreative ting, skal
have en plads i folkeskolen.)

Men hvor langt skal vi gå. Skal vi fortsat nøjes med at kræve 9 års
skolegang, eller skal vi op på 12 år? (Folkeskole + 3 års overbygning
på gymnasie, handelsskole, eller teknisk skole). Skal vi fjerne
muligheden for "Drop-outs", som tager et ufaglært arbejde efter 9.
klasse? (Min bror valgte dette og tog 10 år senere en uddannelse som
lagerassistent).

Hvad skal vi gøre med de børn, som ikke kan magte så meget skole?
Indespærring?

Mvh
C. Overgaard

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-04-07 21:25

"C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Men hvor langt skal vi gå. Skal vi fortsat nøjes med at kræve 9 års
> skolegang, eller skal vi op på 12 år?

I Danmark har vi ikke skolepligt, men undervisningspligt.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 11-04-07 08:13

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN_@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:461bf2e9$0$4153$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> skrev i en meddelelse

> I Danmark har vi ikke skolepligt, men undervisningspligt.

OK, det var min tastefejl. Men skal vi have 12 års undervisningspligt
istedet for 9 år?

(Selvom sagen fra Helsingør nok viser at nogle byrødder gerne så at det var
skolepligt, vi havde i landet istedet for undervisningspligt. Se
kronborglistens hjemmeside, hvis du kan komme ind på den. Her skifter
holdningen til privatundervisningens kvalitet alt efter sammensætningen i
byrådet.)

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/SecretPrisonsforChildren.htm (hemmelige
fængsler for børn)
http://blog.myspace.com/covergaard3650
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-04-07 19:07

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse

> OK, det var min tastefejl. Men skal vi have 12 års undervisningspligt
> istedet for 9 år?

Har ikke overvejet det. Har noget seriøst parti med indflydelse foreslået
det?

> Se
> kronborglistens hjemmeside, hvis du kan komme ind på den.

Er hurtigt blik på den var nok til ikke at gide spilde mere tid på den.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 13-04-07 07:33

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN_@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:461d27b3$0$4171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse

> Har ikke overvejet det. Har noget seriøst parti med indflydelse foreslået
> det?

Socialdemokratiet, selvom det med seriøst parti efterhånden kan være lidt
svært uden sorte Karen.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-6658182.html