Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hjælp til samfundsøkonomi opgave
Fra : jimmi1311

Dato : 06-04-07 16:21

Hej Allesammen

Jeg her lige et spørgsmål som jeg håber at I vil svare på.

Hvis udenlandsk sælger ud af en given valuta, så vil alt andet lige,
pengemængden øges i det pågældende land. Når pengemængden øges så må
renten vel forventes at falde.

Kan det passe at opkøb og salg af valuta kan ændre renten i et land??

MVH
Jimmi

Fra : Stop op og læs nu!

Dato : 06-04-07 16:34

Det kan godt passe - hvis omfanget er stort nok!
Det er vist ikke dine 5000 kr. til lommepenge på ferierejsen der gør
udslaget.

Knud

Fra : alexbo

Dato : 06-04-07 17:19

"jimmi1311" skrev

>Hvis udenlandsk sælger ud af en given valuta, så vil alt andet lige,
>pengemængden øges i det pågældende land. Når pengemængden øges så må
>renten vel forventes at falde.

Hvorfor skal sælgeren være udenlandsk, og hvad er det "pågældende" land,
sælgers eller valutaen's?

Hvis en dansker har en papkasse med svenske kr. og veksler dem til danske i
en svensk bank, har banken flere penge at låne ud, det presser renten ned i
S.
Til gengæld har den svenske bank hentet de danske kr. i DK, så er der færre
danske
kr. i DK, så renten i DK er eller bliver presset op.

Hvis han sætter dem ind på en konto i en svensk bank, har banken flere penge
at låne ud, det presser renten ned i S.
Hvis en dansker har en papkasse med danske kr. og sætter dem i en dansk
bank, har banken flere penge at låne ud, det presser renten ned.

Det hele skyldes at nogle "døde" penge der ligger i en papkasse kommer i
omløb.
Hvis din udenlandske sælger ikke har pengene i en papkasse men på en konto,
er situationen anderledes.

Så kan man fundere lidt over om de ekstra penge i omløb, betyder at
inflationen stiger, så vil renten følge med op.
Så har vi en påvirkning af renten både op og ned.

mvh
Alex Christensen