For meget spidskommen i chili con carne - ~
Fra : Heidi

Dato : 14-04-07 13:50

Jeg har gang i en gryde chili con carne, som nu har boblet i et par
timer, og selvom det måske er for tidligt at smage til, så synes jeg
smagen af spidskommen er for markant - men det skal den måske være?

Her er hvad jeg har puttet i indtil nu, en sammenblanding af opskrifter
jeg har googlet mig frem til:

1,5 kg oksetykkam i tern
4 store finthakkede løg
4 fed hakkede hvidløg (der kommer 2 fed pressede i inden servering)
100 gram mørk chokolade
1 øl (en vandet blå Tuborg - men der var hvad der var)
2 ds hakkede tomater
2 spsk stødt spidskommen
3 spsk brun farin
1 stor dåse tomatpure
3 peberfrugter i tern
2 spsk balsamicoeddike
2 spsk frisk oregano og 1 spsk tørret
2 spsk friske korianderblade
1 frisk rød chili af ukendt herkomst
1 tsk stødt korianderfrø
3 tsk chipotlepasta
1 dl rødvin
2 dl tomatsauce fra karton
sød chili-pulver, peber og noget Oscar oksebouillonpulver.

Før servering skal der så efter planen de pressede hvidløg, majs og
kidneybønner i.

Som sagt synes jeg det er spidskommen der smager for meget igennem nu,
men er det bedst at vente til kort før serveringen før jeg forsøger at
gøre noget ved det - eller kan jeg gøre et eller andet nu der tager lidt
af den smag væk? Jeg er godt klar over man skal kunne smage det, men det
gør jo heller ikke noget at man kan smage andet end spidskommen...

Håber nogen har et par tips indenfor de næste 2-3 timer!

--
Heidi

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-04-07 14:48

On Sat, 14 Apr 2007 14:49:54 +0200
"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote:

> [...]
> end spidskommen...
>
> Håber nogen har et par tips indenfor de næste 2-3 timer!

Det er godt nok også meget spidskommen der er kommet i. Jeg plejer at
bruge ½tsk hele spidskommen til ca samme størrelse portion og der
smager det fint igennem. Knust plejer det at afgive endnu mere smag.
Hvis du har oversat opskriften fra f.eks. amerikansk, så skal du huske
på at der er forskel på deres mål alt efter om det er flydende eller
tørt det du afmåler (dry ounce og liquid ounce f.eks).

Selve smagen er nok svær at komme af med eller maskere, da kommen har
en meget karakteristisk smag der er meget gennemtrængende.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-04-07 15:47

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

> Det er godt nok også meget spidskommen der er kommet i.

Ikke efter min smag.

> Selve smagen er nok svær at komme af med eller maskere, da kommen har
> en meget karakteristisk smag der er meget gennemtrængende.

Spidskommen smager slet ikke som kommen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Heidi

Dato : 15-04-07 08:15

Kim Schulz wrote:

> Det er godt nok også meget spidskommen der er kommet i.

Jeg burde nok også have tilsat mindre til at starte med, men jeg havde
fundet flere opskrifter via google, hvor det var den mængde der blev
brugt til den mængde kød osv. Men jeg har lært lektien nu

--
Heidi

Fra : padre

Dato : 14-04-07 15:50

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse

> smagen af spidskommen er for markant - men det skal den måske være?

Du kunne prøve med at tilsætte mere oregano. Blandingen af store mængder
spidskommen og oregano giver den der tex-mex smag. det forudsætter
selvfølgelig, at du synes, at det vil være en forbedring.

--
padre
You could take me seriously, but statistically, you would be making a

Fra : Heidi

Dato : 15-04-07 08:15

padre wrote:
> [...]
> mængder spidskommen og oregano giver den der tex-mex smag. det
> forudsætter selvfølgelig, at du synes, at det vil være en forbedring.

Det prøvede jeg også efterfølgende - se evt. mit svar til Jens.

--
Heidi

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-04-07 15:52

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse

> Håber nogen har et par tips indenfor de næste 2-3 timer!

Her er et par:

- Smid et par skefulde ribsgele i
- Smid saften fra en hel, frisk lime i

For en anden gangs skyld ville jeg nok bruge noget godt porter i stedet for
Tuborg-skodøl, og så helt glemme rødvinen. Jeg søder stort set altid med
ribsgele, så måske den brune farin med fordel kan udskiftes med ribsgele? Og
så skal der da meget mere chili i - og chokolade Og hvad med lime-saft?
Det hører til alt mad, og især i det mexicanske køkken.

Ellers må jeg sige, du formåede at få mit mundvand til at løbe. Jeg er meget
misundelig!

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Heidi

Dato : 15-04-07 08:25

Jens Bruun wrote:
> "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse

> Her er et par:
>
> - Smid et par skefulde ribsgele i

Det havde jeg desværre ikke i huset.

> - Smid saften fra en hel, frisk lime i

Det gjorde jeg så.

> For en anden gangs skyld ville jeg nok bruge noget godt porter i
> stedet for Tuborg-skodøl,

Ja jeg har godt set i diverse opskrifter at der bliver brugt mørke øl,
men almindelig tuborg, den blå, og så noget tysk hvedeøl var det eneste
vi havde - og der var ikke lige tid til at køre ud efter øl

> og så helt glemme rødvinen. Jeg søder stort
> set altid med ribsgele, så måske den brune farin med fordel kan
> udskiftes med ribsgele? Og så skal der da meget mere chili i -

Ja den kunne nok godt have tålt noget mere - men var bange for at den
ville blive FOR stærk, og eftersom der kom gæster turde jeg ikke lige
satse på at de var med på den. Men tror jeg vil notere brug af ribsgele
til en anden gang.

> og
> chokolade

Jeg havde jo puttet 100 g i - tilsatte 50 g mere og det hjalp måske
lidt. Puttede også mere oregano i, samt mere tomatsauce.

> Og hvad med lime-saft?

Den har du allerede foreslået

> Ellers må jeg sige, du formåede at få mit mundvand til at løbe. Jeg
> er meget misundelig!

Det kan være jeg skal sende resterne til dig så - gemalen var ikke så
begejstret for den, nok pga. spidskommensmagen - gæsterne sagde den var
ok, men der var ikke stor jubel. Men det hjalp dog lidt med creme
fraiche til, og knuste tortillachips
Nu var vi også stort set mætte inden vi overhovedet kom til chilien, så
det har måske også haft lidt at sige.

Men i hvert fald er der nu aftensmad til mig sådan ca. til 10 dage
ekstra...

Tak for svarene til alle!

--
Heidi

Fra : Emil

Dato : 15-04-07 21:14

"Heidi" wrote:

>Men i hvert fald er der nu aftensmad til mig sådan ca. til 10 dage
>ekstra...

Herligt. Frys resterne ned i passende portioner. Under nedfrysningen
forsvinder nogle af smagsstofferne. Jeg har ikke styr på, hvilke det
drejer sig om. Men det er nok ikke salte.
Resterne skal nok holdes nedfrosset i nogle måneder, før der optræder
tydelig smagsforskel.

Efter optøningen kan du afgøre, hvilke smagsstoffer du efterfølgende
vil forstærke.

m.v.h. Emil

Fra : Stefan Holm

Dato : 15-04-07 10:13

Jens Bruun wrote:

> For en anden gangs skyld ville jeg nok bruge noget godt porter i stedet for
> Tuborg-skodøl,

Jeg ville ikke ubetinget tage en porter, men nok mere hælde mod stout. Ikke
at der er den store forskel i denne forbindelse, og under alle
omstændighder vil fx Limfjordsporter være et fremragende valg til retten.

--
Stefan Holm, ikk'?

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-04-07 16:51

On Sat, 14 Apr 2007 16:47:09 +0200
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> "Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke efter min smag.

> Spidskommen smager slet ikke som kommen.

hvem har sagt at det gør det da?

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-04-07 17:02

On Sat, 14 Apr 2007 16:52:14 +0200
> [...]

> udskiftes med ribsgele? Og så skal der da meget mere chili i - og
> chokolade Og hvad med lime-saft? Det hører til alt mad, og især i

Du mener det Texanske(hvordan man nu lige staver til det) køkken. Det er
mere en texmex ret end en mexikansk ret. Vores mexikanske venner gloede
dumt på os første gang vi serverede det for dem og proklamerede at det
var mexicansk chili con carne. Forøvrigt er det nationalret i Staten
Texas i USA
Men nok om det...godt smager det i hvert fald.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/
Phone: +45 5190 4262 | Fun : http://www.chilifan.dk/

PS: har netop kigget lidt i mine mexicanske kogebøger (autentiske, på
mexicansk og hjemkøbt fra Mexico) og limesaft indgår stort set ikke i
en eneste ret (pånær et par frugt desserter og en enkelt marinade til
kylling).

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-04-07 20:06

On Sat, 14 Apr 2007 19:44:30 +0200
"Thormod Johansen" <test@invalid.invalid> wrote:

> Du omtaler en stærk smag af kommen på trods af, at der tales om
> SPIDSkommen.

Du kan nok selv regne ud at det er spidskommen der tales om da det står
alle andre steder.

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-04-07 20:49

On Sat, 14 Apr 2007 21:29:19 +0200
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> "Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke for at være pernittengryn, men hvorfor pokker sjusker du og
> bruger et navn på et helt andet krydderi, som mange netop tror, er
> "det samme" som spidskommen? Jeg kender personligt en del, der ikke
> kan fordrage smagen af kommen, og derfor vender det hvide ud af
> øjnene, når jeg fortæller, at jeg bruger spidskommen i min madlavning.

Tjaa, tastefejl vil jeg tro.

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 15-04-07 07:26

Heidi wrote:
> [...]
> 1 dl rødvin
> 2 dl tomatsauce fra karton
> sød chili-pulver, peber og noget Oscar oksebouillonpulver.

Jeg ville også bruge et par spiseskefulde spidskommen til 1,5 kilo kød. Hvis
det er for dominerende, kan du evt. fortynde retten med flere grønsager -
f.eks. flere flåede tomater , gulerødder eller lignende. Men jeg synes,
retten skal have en klar snert af spidskommen. Jeg villle overveje at bruge
mere chili, for den ser en kende brystsvag ud. Men ellers i den grad OK

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Heidi

Dato : 15-04-07 08:28

3140 Abildgaard wrote:

> [...]
> kød. Hvis det er for dominerende, kan du evt. fortynde retten med
> flere grønsager - f.eks. flere flåede tomater , gulerødder eller

Nu prøver vi nok lige hvordan den smager i dag, og så vil jeg evt. prøve
med flere flåede tomater, og evt. hvad jeg ellers lige kan finde af
grønt.

> Men jeg synes, retten skal have en klar snert af
> spidskommen.

Helt klart - men det skulle bare helst ikke være det eneste man kan
smage.

> Jeg villle overveje at bruge mere chili, for den ser en
> kende brystsvag ud. Men ellers i den grad OK

Det ville jeg, som skrevet andetsteds, nok også have gjort hvis det kun
var til os selv. Men det kan jeg jo så tilsætte når jeg selv skal have
resterne til aftensmad nogle gange fremover

--
Heidi

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-04-07 11:52

On Sun, 15 Apr 2007 11:13:25 +0200
Stefan Holm <nospam@brevbom.be> wrote:

> [...]
> stout. Ikke at der er den store forskel i denne forbindelse, og under
> alle omstændighder vil fx Limfjordsporter være et fremragende valg

Jeg synes røgsmagen er malplaceret i denne ret.

Fra : Stefan Holm

Dato : 15-04-07 18:37

Kim Schulz wrote:

> Jeg synes røgsmagen er malplaceret i denne ret.

Det er en smagssag, men du har ret i at det selvfølgelig skal tages med i
overvejelserne.

--
Stefan Holm, ikk'?