Rødvinssauce
Fra : Jakob Langgaard

Dato : 13-04-07 23:54

Hejsa,

Jeg skal holde familie tamtam i aften (lørdag), og ville give mig i
kast med en rødvinssauce - for første gang ..

Efter lidt søgning på nettet var opskriften som følger (jeg citerer):

"Når jeg laver rødvinssauce bruger jeg altid rigeligt med rødvin.
Helst en hel flaske.
I gryden med den, derefter skalotteløg, gulerødder, blegselleri og
lidt tomatpure. Det krydres med laurbærblade og hele peberkorn. Det
hele småsimre i en time, hvorefter det sies, og saucen koges ind til 2
dl.. Lige inden det serveres piskes en god klat kold smør i, saucen må
derefter ikke koge.
Venlig hilsen
Jesper"

Jeg har prøvet ovenstående, men resultatet bliver frygtelig surt - øv,
og jeg ved ikke helt hvordan jeg skal redde den - fløde måske ? (og så
udelade smørret).

Jeg har ikke puttet smør i endnu, det var min plan at lave selve
indkogningen idag, og "montere?" den med smør imorgen før maden.

Andre tips til at lave en god sauce til en grillet oksemørbrad med fad
kartofler ?

.. Ellers ender det jo med en bernaise .. fra Knorr

mvh

Jakob

Fra : Markus B

Dato : 14-04-07 01:16

"Jakob Langgaard" <not@mine.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har ikke puttet smør i endnu, det var min plan at lave selve
> indkogningen idag, og "montere?" den med smør imorgen før maden.

Når du monterer saucen med smør vil smagen ændre sig markant. Jeg ville dog
sautere (især løgene) grøntsager i smør inden jeg ville tilføre rødvin. Ved
at sautere/stege f. eks. løg frigør man sukkerstoffer. Hvis saucen virker
sur (og det vil den gøre for de fleste danskere, der er vant til Jensens
Bøfhus-sauce) så giv den lidt ketchup og sukker. Jeg har lagt mærke til at
mange af de præfabrikerede saucer man udsættes for på restauranter som
Jensens Bøfhus, Bones og lignende, har en udpræget hummersmag, men det er
måske bare mig?

> Andre tips til at lave en god sauce til en grillet oksemørbrad med fad
> kartofler ?

Skyen fra stegen og kryddersmør?

> .. Ellers ender det jo med en bernaise .. fra Knorr

Himlen forbyde!

Fra : Davidsen

Dato : 14-04-07 06:43

"Jakob Langgaard" <not@mine.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kartofler ?
>
> .. Ellers ender det jo med en bernaise .. fra Knorr

Jeg gør ca. som følger, foreløbig med stort held:

1 revet alm. løg (eller 3-4 skalotteløg)
2 fed hvidløg
evt. lidt revet madæble (syrligt)
svitses i 1 spak.olivenolie for middel varme, indtil løgene bliver (mere
eller mindre) gennemsigtige.
Der tilsættes et par spsk. konc. tomatpuré, som svitses med et par min.

Herefter tilsættes ½-1 flaske (god, men ikke for god) rødvin. Jo mere vin,
desto kraftigere smag og længere tilberedningstid.
Hvis man bruger en hel flaske bør saucen simre/reducere for svag varme i
min. 1-1½ time, gerne til en tyk "sirup". Det er her man ikke må være for
utålmodig; så bliver det nemlig surt...

Jeg ynder at tilsætte ca. 2 dl. madlavningsfløde eller piskefløde - andre
mener at det er forkert. Det giver en mildere smag og en god konsistens.

Der tilsættes (efter smag):
- salt & peber
- et par tsk. sukker
- lidt fond eller stegesky, hvis man har det - men pas på det ikke bliver
for "fedtet" - specielt hvis du også bruger fløde!
- saucen sigtes hvis man synes

Som du selv nævner, kan man til sidst montere med smør, men efter min smag
bliver det nemt for meget af det gode med både fløde, smør og evt. fond.

Mvh
Davidsen

Fra : Davidsen

Dato : 14-04-07 06:50

"Davidsen" <davidsen@REMOVETHIStdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> svitses i 1 spak.olivenolie for middel varme, indtil løgene bliver (mere

"Spak" betyder i denne forbindelse "spiseskefuld"

Mvh
Davidsen

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 14-04-07 22:58

On Sat, 14 Apr 2007 00:54:26 +0200, Jakob Langgaard <not@mine.com>
wrote:

>Jeg skal holde familie tamtam i aften (lørdag), og ville give mig i
>kast med en rødvinssauce - for første gang ..

Mange tak for de gode råd - jeg opgav rødvinssaucen og serverede den
grillstegte oksemørbrad med et kartoffelfad blandet med champions,
porcini svampe, hvidløg, persille og olivenolie. Hertil
lynstegte/glaserede gulerodsstave og persille/hvidløgssmør (tak for
idéen) ..

Og det blev super duper .. specielt når maden kunne nydes i haven

God søndag til alle!

mvh Jakob