Forbrænde lille alm. cola (25 cl) - hvor m~
Fra : Søren.M (8900 Rande~

Dato : 12-04-07 17:43

Havde en diskussion en dag om hvor langt man skal løbe hvis man
drikker 25 cl alm. cola?

Nogen der ved det, eller kan vise hvordan man regner det ud via
etiketten med dekleration bagpå

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-04-07 17:56

Søren skrev:

> Havde en diskussion en dag om hvor langt man skal løbe hvis
> man drikker 25 cl alm. cola?
>
> Nogen der ved det, eller kan vise hvordan man regner det ud
> via etiketten med dekleration bagpå

Ved løb forbruger man vel 4,0-4,5 kJ/kg/km. Hvis vi siger 4,25,
vil en mand på 75 kg forbruge ca. 4,25 × 75 kJ/km ~ 319 kJ/km.

Jeg ved ikke hvor meget sukker der er i cola, men hvis vi siger
10 g pr. 100 mL, bliver det ca. 420 kJ, hvilket igen vil sige at
ovennævnte mand på 75 kg skal løbe ca. 1,3 km for at forbrænde
sukkeret.

Har jeg regnet rigtigt?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Peter Knutsen

Dato : 16-04-07 00:19

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> [...]
> 10 g pr. 100 mL, bliver det ca. 420 kJ, hvilket igen vil sige at
> ovennævnte mand på 75 kg skal løbe ca. 1,3 km for at forbrænde

Det ser rigtigt ud, under antagele af at dit tal for energiforbruget er
korrekt.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org