Gær af kartofter?
Fra : Marianne

Dato : 06-04-07 13:15

Hej

Jeg er i gang med Carstens Jensens herlige roman 'Vi de druknede'. Den
handler en del om livet til søs, og et sted står der, at 'kokkedrengen' fik
vist, hvordan man laver ordentlig gær af kartofler og vand. Kartoflerne
skæres i stykker, kommes på en flaske som der hældes vand på og bagefter
proppes til, og derefter skal det hele stå lunt i et par dage.

Denne gær skulle være bedre end 'købegær'.

Har det noget på sig?

mvh
marianne

Fra : Linde

Dato : 06-04-07 17:55

"Marianne" <handel_fjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og bagefter proppes til, og derefter skal det hele stå lunt i et par dage.
>
> Denne gær skulle være bedre end 'købegær'.

Der er ingen tvivl om, at en sådan cocktail vil gære op hen over et par
dage. Problemet er, at det er en vildgæring, altså gærkulturer af ukendt art
og mængde, der skaber gæringen. Hovedsageligt hø- og kartoffelbakterien, der
sikkert også udvikler CO2 som søges i bagværk, men som også kan bidrage med
uønsket smag eller virkning i maven. Bagegær, og meget vingær, er en
raffineret og koncentreret kultur af hovedsageligt Saccharomyces Cerevisiae,
der forgærer sukker til CO2 og alkohol, og hvor man er sikker på at den ikke
udvikler toksiner i processen. Men når det så er sagt, kan det vel ikke
udelukkes at en sådan kartoffelcocktail kan give et brugbart resultat i
bagværk...det var vel på lignende måder at man opdagede bagegær i første
omgang.

Mvh
Linde

Fra : Marianne

Dato : 07-04-07 08:19

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er sagt, kan det vel ikke udelukkes at en sådan kartoffelcocktail kan give
> et brugbart resultat i bagværk...det var vel på lignende måder at man

OK. Der vil altså /næppe ikke være tale om en *bedre* gær idet man må
formode, at den eksisterende bagegær er nogenlunde højtudviklet. Jeg forstår
dig sådan, at det oven i købet kan være en giftig gær? Jeg ville prøve den
med mine børn for at demonstrere gæringen, men det må jeg vist hellere
undlade

Optræder samme vildtgæring så ikke i alm. surdej?

mvh
marianne

Fra : Linde

Dato : 07-04-07 09:27

> [...]
> forstår dig sådan, at det oven i købet kan være en giftig gær? Jeg ville
> prøve den med mine børn for at demonstrere gæringen, men det må jeg vist

Direkte giftig eller dødelig er den vel næppe, men det er netop problemet
med vildgær, man kan ikke helt vide hvilke gærceller der er i den. Men du
kunne jo prøve at lave demonstrationen, og så vurdere ved vejs ende, om du
vil prøve at bage med den...lugter den lidt ala alm bagegær, eller lugter
den ikke "grimt" kunne du nok bruge den, og så håbe på at den kan hæve dejen
tilstrækkeligt.

> Optræder samme vildtgæring så ikke i alm. surdej?

Det kan den godt. Jeg har hørt om en, der faktisk lader sin surdej stå lidt
fremme, for at den skal vildgære lidt. Nu har jeg aldrig lavet en surdej,
men jeg kunne forestille mig, man risikerer at ødelægge den ved det...måske
andre har erfaringer med det?

Mvh
Linde