"Original Italiensk" Pizza bund (koldhævet~
Fra : David Schjelde

Dato : 06-04-07 07:38

Hej med jer

Jeg har nu købt mig en pizza sten til min Weber og har dermed noget der
minder om en stenovn.

Mit spg. er så:
Er der nogen der har en opskrift på en "rigtig" italiensk pizza bund og
skal en sådan helst koldhæve?

Bedste hilsner
David

Fra : padre

Dato : 06-04-07 08:58

"David Schjelde" <schjeldefjernmig@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Mit spg. er så:
> Er der nogen der har en opskrift på en "rigtig" italiensk pizza bund og
> skal en sådan helst koldhæve?

Da Scala i Kbh i sin tid genåbnede, lå der et rigtig godt pizzeria i
stueetagen. Det var en romersk pizzabager, der var blevet "importeret". Min
daværende kæreste arbejdede dengang i Scala, og han syntes vist, at hun var
nuttet, for hun fik lokket hans opskrift ud af ham.

Mængden af væske/mel er fuldstændig afhængig af, hvilket mel, du bruger, men
essensen af det er, at det skal være en elastisk dej med et ikke så ringe
indhold af gær, for den skal hæve hurtigt. Man ruller den ud til den er
måske 2 mm tyk, og så hæver den op til at være måske 6 mm tyk.

Der er mange, der ikke vil tro det, men tomatsauceopskriften er også hans -
blend de rå ingredienser, og så er det klaret. Hvis man kan finde gode
dåsetomater, virker det forbløffende godt. I dag plejer jeg at koge noget
sammen, men er der ikke tid til det, ja så virker det her fint.

Det bedste tip, han gav var nu, at fint-fint-finthakket persille (i små
mængder) smager rigtig godt på en friskbagt pizza.

200 gram mel
15 gram gær
1½ deciliter lunkent vand
olivenolie
salt
et drys sukker

Bland vand, gær og sukker og lad det stå indtil det reagerer. Bland mel og
salt, tilsæt gærblandingen.

Æltes meget grundigt, rulles ud til en bund og hæver (ca ½ time).

Fyld:
Blend 1 ds. flåede tomater med stor 1 ds. tomatkoncentrat, peber og salt.
Man kan tilsætte 2 fed grofthakket hvidløg.

--
padre
You could take me seriously, but statistically, you would be making a

Fra : Kim Jensen

Dato : 06-04-07 10:04

> Æltes meget grundigt, rulles ud til en bund og hæver (ca ½ time).

Det lyder som en spændende opskrift, men jeg har da aldrig nogen siden
været på et pizzaria hvor bunden blev rullet ud før dejen hævede.

Er meningen her godt nok, at dejen kun hæver den ene gang, lige efter
den er æltet sammen og straks udrullet?

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : padre

Dato : 06-04-07 11:54

"Kim Jensen" <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i en meddelelse

> Er meningen her godt nok, at dejen kun hæver den ene gang, lige efter den
> er æltet sammen og straks udrullet?

Jeps.

Fra : padre

Dato : 06-04-07 11:58

"padre" <spirito_santo@pants.yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Jeps.

Altså i betydningen: det virker fint med kun én hævning. Man kan formentlig
lade dejen hæve to gange, men det er ikke nødvendigt.

Fra : Torben

Dato : 07-04-07 08:20

"padre" <spirito_santo@pants.yahoo.com> wrote in message

> 200 gram mel
> 15 gram gær
> 1½ deciliter lunkent vand
> olivenolie
> salt
> et drys sukker

Jeg bruger næsten samme som i ovenstående, dog ingen sukker (men det vil jeg
prøve).

> Æltes meget grundigt, rulles ud til en bund og hæver (ca ½ time).

Hmm, det lyder nu lidt underligt, men det skal da også prøves.

> Fyld:
> Blend 1 ds. flåede tomater med stor 1 ds. tomatkoncentrat, peber og salt.
> Man kan tilsætte 2 fed grofthakket hvidløg.

Du glemte basilikum og oregano

mvh
Torben

Fra : padre

Dato : 07-04-07 09:40

"Torben" <real_anonym@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du glemte basilikum og oregano

Det drysser jeg først på når pizzaen er færdigbagt, sammen med en lille
smule fint-fint-finthakket persille. Hvis man kommer det i tomatsaucen,
mister det smag og farve.

Fra : David Schjelde

Dato : 08-04-07 10:22

padre skrev:
> [...]
> Blend 1 ds. flåede tomater med stor 1 ds. tomatkoncentrat, peber og salt.
> Man kan tilsætte 2 fed grofthakket hvidløg.

Tak for den. Ved du om melet er durum, alm. hvedemel, type 00 eller andet?

Mvh
David

Fra : padre

Dato : 08-04-07 14:50

"David Schjelde" <schjeldefjernmig@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for den. Ved du om melet er durum, alm. hvedemel, type 00 eller andet?

ganske alm mel er fint; når jeg har det,. bruger jeg omtrenthalvt durummel.