Single malt der smager af tørv?
Fra : David Schjelde

Dato : 06-04-07 07:36

Hej med jer.

Jeg skal give en gave til en whisky fyr, der ønsker sig en single malt
der smager af tørv.

Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal købe?

Bedste hilsner
David

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-07 07:58

On Fri, 06 Apr 2007 08:36:23 +0200, David Schjelde wrote:

> Jeg skal give en gave til en whisky fyr, der ønsker sig en single malt
> der smager af tørv.
>
> Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal købe?

De klassiske røgede og tørvede kommer fra Islay i De indre Henrider. De
mest hampre er Ardbeg, Laphroaig og Lagavulin. Alle aftapninger fra disse
destillerier enten elsker eller hader man - jeg sutter dem i mig som
brystmælk
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Linde

Dato : 06-04-07 18:05

"Kurt Hansen" <"kurt-snabel-towle-de-kå"> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg er klart enig i betragtningerne om Ardbeg, Lagavulin(især Destillers
Edition vil være en smuk gestus...selv om det er lidt af en bastard,
dobbeltlagret i sherryfad som den er, Laphroaig...stort set uanset
aftapning. Men også mere sjældne dråber findes, fra f.eks. Port Ellen, som
der som regel er godt knald i. Dog synes jeg godt man kan regne med, at en
Bowmore kan genkendes på dens tørv og røg, selvom andre hævder noget andet.
Bowmore Dusk er et absolut hit, med lækker, raffineret finish. Også
Bunnahabhain var en mulighed, gå efter ældre flasker, da standard 10-års´en
er en smule kedelig.

Mvh
Linde

Fra : Henrik S. Pedersen

Dato : 06-04-07 08:51

David Schjelde wrote:

> Jeg skal give en gave til en whisky fyr, der ønsker sig en single malt
> der smager af tørv.
>
> Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal købe?

En single malt fra Islay vil nok være et godt bud.

F.eks. Bowmore, Laphroaig eller Ardbeg.

Mvh.
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-07 10:21

On Fri, 06 Apr 2007 09:51:27 +0200, Henrik S. Pedersen wrote:

> En single malt fra Islay vil nok være et godt bud.
>
> F.eks. Bowmore, Laphroaig eller Ardbeg.

Jeg nævnte bevidst ikke Bowmore, blandt deres (forvirrende?) mange
aftapninger, er der faktisk en del der ikke har særligt tørve- og røgpræg.
Skulle man endelig tage et Islay-destilleri mere med, måtte det blive Caol
Ila, men heller ikke her er røgen og tørven lige fremtrædene. Med de tre
førstnævnte er man helt sikker

Bortset fra det, var en af de sentationelle whiskies på den netop afholdte
whiskymesse i København en ekstremt røget enkeltfadsaftapning fra Benriach,
der ligger helt oppe i Speyside, som er kendt for sine bløde og runde
whiskies, så man kan sagtens finde undtagelser fra Islay-reglen. Den er
aftappet af MacY i Danmark og vil kunne skaffes gennem en vinhandler.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : padre

Dato : 06-04-07 11:56

> Jeg nævnte bevidst ikke Bowmore, blandt deres (forvirrende?) mange
> aftapninger, er der faktisk en del der ikke har særligt tørve- og røgpræg.

Jeg har i hvert fald smagt en 25-årig, som (så godt som) ingen tørvesmag
havde.

--
padre
You could take me seriously, but statistically, you would be making a

Fra : Stig Mogensen

Dato : 06-04-07 14:11

David Schjelde wrote:

> [...]
> der smager af tørv.
>
> Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal købe?

Laphroaig er en sikker vinder dér........den er også kraftigt røget, men
ikke så meget at tørven overskygges, som det kan ske ved de mange herlige
Islay typer. Den 10 års Cask Strength er lækker, men den alm. 10 års er
også god til prisen. Du skrev ikke hvor meget du ønsker at ofre på gaven?.

Ellers prøv også Talisker, som smager af tørv på en anden måde.

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 12-04-07 12:34

"Stig Mogensen" <stig.mogensen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ellers prøv også Talisker, som smager af tørv på en anden måde.
>
> /Stig

Det er helt rigtigt Stig - Talisker fra Isle of Skye - er en dejlig løsning,
hvis det skal være med røgsmag. Den er ret moderat. Mange af de andre i
tråden nævnte smager mere af tørv og røg end af whisky!
Mvh
Aksel

Fra : Lars Holst

Dato : 15-04-07 06:43

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> said in

> [...]
> løsning, hvis det skal være med røgsmag. Den er ret moderat. Mange af
> de andre i tråden nævnte smager mere af tørv og røg end af whisky!

Det kommer jo an på stemning hvilken karakteristik ved whiskyen man lige
sætter pris på på et givent tidspunkt.
Jeg mener at Talisker er en whisky med en skarp smag og den skal nærmest
skylles ned.

I den helt anden grøft er der jo så port eller sherry cask eller nogle af
de bløde og runde Speyside.

Vil man have tørv og røg så er det nok mest Islay man skal koncentrere sig
om.

Jura hvis man vil have lidt saltsmag.
Benromach laver en der har eftersmag af svampe og frisk skovduft.

Sådan kan man komme vidt omkring.

--
Lars Holst

Fra : Lars Holst

Dato : 10-04-07 20:54

David Schjelde <schjeldefjernmig@mailme.dk> said in news:4615e9d0$0$830
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> [...]
> der smager af tørv.
>
> Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal købe?

Køb en Smokehead.

Min svoger (som er inkarneret whisky drikker og født og opvokset skotte) og
hele hans familie og min kone og jeg var alle super overraskede over den
flaske.

Og det skal lige siges at vi alle har drukket Islay whisky i mange
år.....................og mange andre single malts også selvfølgelig.

http://www.smokehead.co.uk/

Det er en officiel hemmelighed hvilket destilleri der bar barslet denne
"verdens 8. vidunder".
De fleste gætter på Ardbeg, andre siger Caol Ila, Laphroaig.
Jeg er egentlig ligeglad men føler mig overbevist om at det er Ardbeg eller
Caol Ila eller begge i samarbejde.

Den skal bare smages.

--
Lars Holst