Hjemve - spoiler
Fra : Bo Warming

Dato : 09-04-07 18:27

At harmes over nøgenhed vidner om velfærdsstatens manglende proportionssans.

En ny dansk film "Hjemve" lader sladder gå i selvsving om at en mand er set
gå rundt nøgen om natten med en avis,

Måske har jeg været inspiration til filmen - et kvindekollektiv i Bjelkes
Alle 48 (seende gennem vinduet og der var dengang ikke plankeværk og ikke
blade på hækken) hylede begejstret og forarget da jeg for 5 år siden i
vinterfrost og sne gik nøgen ud til målerskabet udenfor min havelåge og
lagde mine morgenaviser til forbipasserendes genbrug, hvilket jeg daglig har
gjort i ti år, og politi har givet mig ret i (skriftligt og mundtligt) at
det er fuldt lovligt, da jeg ikke er ekshibitionistisk provokerende, sexuelt
uterlig, de få skridt jeg tager ud på offentlig fortov.

Filmen, som Niels Hausgård har været med til at skrive manus til, udstiller
de offentlig ansatte og godhedsindustrien i Rudkøbing, som går vildt meget
op i forargelse over den nøgne mand, der gik gennem byen med en "sammenrullet
avis som fakkel" ! (en fjer bliver til 5 høns) og der skabes hotline og
ensområdgivning, og alle vil gøre noget venligt og smukt vedr afvigeren og
den indledende håndværker-forargelse over det perverse "svin, der bør sættes
på plads", dør ud til fordel for omsorg, empati og nævenyttig foretagsomhed.

Fordi debatten fører til dramaer, fyringer og strejker vælger apoteks-ejeren
at melde sig og erkende at han gik ned til vejen fra sin villa for at hente
avisen og ikke troede, at nogen ville se hans nøgenhed, men på det tidspunkt
er sagen gået i selvsving, så talrige andre også melder sig og påtager sig
skyld eller ære for pionergerningen, og da nogen benægter til byens mænd på
rådhuspladsen i byen, at "normale mænd kan være sådan", så smider pludselig
hundred mænd alle kludene og bagefter er alt harmoni, og ting falder i hak.

Udstillingen af den kedsomhed, der skaber vildledt godhedsindustri er
rammende og tankevækkende, og ser man filmen som samfundskritik, kan man
kalde den bedst-ud-af-hundred i dogme-genren.

Udover filmens indledende håndværker-bemærkninger om, at nøgenhed bør
stoppes, er der ikke i filmen association fra nøgenhed og til noget sexuelt
upassende. Men selvfølgelig er menigmands halvhjertede aversioner mod
nøgenhed præget af avisernes over-eksponering om pædofili og sexchikanøs
krænkelse.