Ekstern mikrofon og MacBook
Fra : Mich Ottosen

Dato : 14-04-07 21:31

Ja, det lyder nok mærkeligt, for MB'en har jo en indbygget. Men jeg vil
gerne have en ekstern, som jeg kan bruge til at optage fra telefonen
(interviews) over medhøret. Den skulle også gerne kunne bruges med min
lille transportable Panasonic Mini Casette Recorder.
Har i årevis brugt en ekstern mikrofon, men den er tilsyneladende stået
helt af. Og selvom det vist bare er minijackstikket, kan det ikke betale
sig at reparere, og minijack er for småt til, at jeg selv kan.
Købte forleden en SkyTronic tie-clip (! - jeg går sjældent med slips).
Der er en medfølgende forstærker (kondensator?), som man skal have til
PB'en for at bruge line-indgangen.
Når jeg stiller på softwaren i puteren til lineindgang og alt det der,
så kan jeg godt i f.eks. Amadeus II se, at der er aktivitet, men selvom
jeg skruer helt op på +23dB, er der ikke meget lyd (volumen) i de tests,
jeg har afspiller. Den indbyggede mikrofon i MB er langt bedre (men ikke
lige sådan at retningsbestemme)
På den lille kassette optager kan minijackstikket _ikke_ slå den
indbyggede mikrofon fra, så optagelserne er med "maskinmotorlyd" som
baggrund. Ikke godt.

Jeg søger med andre ord en minimikrofon med (tilstrækkelig forstærker)
der kan bruges på MB'en _og_ på den kasetteoptager (der vistnok osse
kræver forstærker - det er der på den gamle mikrofon).

Spørger selvfølgelig her, fordi det er et relevant Macspørgsmål, og
fordi, der herinde er nogle som ved en hulens masse om lyd.

Jo, jeg har læst tråden, som Jørgen Tietze startede, men digitale
optagere er i prislejet kr. 1.500 +, så en løsning med gammelt skrammel,
ny MB og ny mikrofon (til begge) ville være ideel.

Techspecs på den indkøbte: sensitivty: -65dB (+-3dB), impedansen: 1k
Ohm, frekvens: 50Hz - 18 kHz. Disse oplysninger bringer minder frem om
en fortvivlet fysiklærer, der prøvede at banke viden ind i mit stakkels
hoved. Det var temmelig forgæves.

Gode råd modtages med taknemlighed.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-07 08:58

Hejsa
Jeg bruger Skype (SkypeOut) og programmet Call-Recorder - det fungerer fint,
også med webcam.
Mvh. Bo

Fra : Jonas Fyhn Vincenti

Dato : 04-05-07 08:01

Jeg har haft samme problem med en ny mic jeg har købt - jeg brugte noget
tid på at søge rundt på nette. og problemet med MB (og vist også andre
mac'er) er at de IKKE har en mic indgang men en linie indgang, du skal
derfor have lyden fra din mic igennem en forstærker for at få det til at
virker, alternativt kan du købe en UBS mic sådan en købte jeg og den
virker perfekt(koster ca 150,-)

//Jonas