Driver til USB-stik har gravet sig ned
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-04-07 20:20

Det var da lige godt utroligt. Sidde her og spilde time efter time uden af
få noget som helst ud af det. Er der nogen der kan fortælle hvad jeg evt.
gør forkert. Jeg har mest lyst til at flosse USB-nøglen ud af stikket og
sluge den. Det drejer sig om følgende:

Har købt en USB-hukommelsesnøgle af mærket "Pleomax-Samsung" modellen er
PUB-D70. Det er på 1 gb. På informationsposen står der:
Systemcompatilbillity: Windows 98 / Windovs 98SE / Windows Millennium /
Windows 2000 /Windows XP

Instruction for Windows 98 users: Visit www.samsungpleomax.com and download
driver before use

Jeg har Windows 98SE og de skriver jo at selv Windows 98 standard
understøttes. Så her er der jo ikke noget problem.

Jeg har gjort som de bad mig om og downloaded beskrevet driver. På deres
download-side var der ingen tvivl om hvilken driver man skulle downloade.
Der var kun den ene mulighed ud for den USB-nøgle-model jeg har.

Jeg downloadede filen, men den var pakket. derfor læste jeg den ind på
diskette. Tog den med hen til en bekendt. han pakkede filen ud og brændte
den ned på en cd til mig. Herefter smider jeg cd-en i mit drev, åbner filen
uden problemer. Den bliver læst ind i windovs. Den fortæller mig enda at
installationen blev fuldført. Jeg kan også se i "tilføj/fjern programmer" at
den står nævnt som installeret program, sammen med alle de andre ting jeg
har installeret.

Da jeg åbnede filen kunne jeg se at den hedder "Usb flash disk 98 driver",
så alt burde jo være i fineste orden. Den ligger i windows. MEN HVOR FANDEN
LIGGER DEN. Undskyld, men kan godt blive lidt sur. Hvorfor pokker skriver
den at den er der, når det er det pureste løgn. Den ligger jo ingen som
helst verdens steder henne.
Jeg har prøvet at sti-finde den. Men der er ikke noget som hedder det som
den hedder. Den vil måske ikke stå ved hvad den hedder. grrr........
møj-usb-stik.

Da jeg installerede driveren skrev den lige så pænt "finish" og "er
installereret". Jeg blev bedt om at tage usb-stikket ud og sætte det i igen.
jamen, det gjorde jeg da. Så kom der et skilt om at der var fundet ny
hardvare og at man kunne lede efter drivere. Den foreslog at den kunne lede
automatisk eller jeg kunne få en liste og vælge på. Jeg bad den lede
automatisk. Så ville den vide om den skulle lede på diskettedrev eller
cd-drev eller på Windows update. Jeg bad den lede alle de steder den
overhovedet kunne drømme om. Jeg prøvede også listen, men der var
selvfølgelig ikke noget nyt.
Efter søgningen fik man en besked om at der ikke indlæst driver i
windows til denne hardvare. Og det passer jo ikke. Det er løgn. Jeg så jo
den stod som installeret program.

Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor min computer lyver ? - eller
allerhelst hvordan jeg får den usb-nøgle til at virke.?

Herunder skriver jeg lige helt nøjagtigt hvad der stod på den pose som
usb-nøglen var i:

PÅ FORSIDEN:

PLEOMAX USB DRIVE

Slim & easy

usb universal serial bus 2.0

1 gb.

Samsung corporation

PUB-D70

PÅ BAGSIDEN:

PLEOMAX SIMPLY ESSENTIAL

Usb drive - Slim & easy

Interface: USB 2.0

Power supply: Usb bus power (not external power supply needed)

System combatibility: Windows 98 / Windows 98 SE / Windows Millennium /
Windows 2000 / Windows XP / Mac os 9.0 or higher

Accessory: Main Unit, Storage Funtion

Software included: Disk Partions, Security Funtion

Instruction for Windows 98 users: Pleace visit our website
www.samssungpleomax.com and download driver before use

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-04-07 21:18

meddelelse news:461e8692$0$843$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Det var da lige godt utroligt.
-----

Og dog.

Jeg tror jeg har fundet problemet. Filen skulle jo være pakket ud, men det
ser den ikke ud til at den er. Tror jeg i hveret fald ikke. Da jeg
downloadede den som pakket fil fyldte den omkring 300 kb.
Jeg kontrollerede lige hvor meget filen på cd- fyldte. Den fil som skulle
være pakket ud og lagt på cd-en. Jeg tror dog bare ikke at den er pakket ud
alligevel. Selv på cd-en fylden den 300 kb. Og på cd-en skulle den jo være
pakket ud. Så skulle den da også fylde meget mere end 300 kb. Skulle den
ikke?
Jeg prøvede om jeg kunne læse filen fra cd-en over på en anden diskette.
Det kunne jeg sagtens. Den fyldte det samme som filen på den diskette jeg
lånte til ham som skulle pakke den ud og lægge den udpakkede fil på cd-en.
Så har den da slet ikke været pakket ud, vel? - så ville den da fylde så
meget at jeg ikke kan læse den ind på en diskette, som før den var udpakket.
Og hvis den virkelig var blevet pakket ud ville den da heller ikke
længere skrive 300 kb.

Men jeg kunne da alligevel læse den ind i windows. Sjovt nok at den fortalte
at installeringen var fuldført. Men ok. det er den måske også - men der er
bare læst noget ind som ikke kan bruges. er det sådan dert kan hænge sammen
?

Jeg synes jo også godt nok at indlæsningen af driveren gik volsomt stærkt.
Den var læst ind på 2 sekunder. Det har jeg sgu godt nok aldrig oplevet før.
Ingen som helst spørgsmål eller noget. Bare wrrrrohhhmmmmmm og så var
den indlæst.

Det er der det er gået galt ikke? - der er indlæst noget pakket fil som
intet kan bruges til.

Hilsen Åge

Fra : Jørn Andersen

Dato : 15-04-07 15:37

On Thu, 12 Apr 2007 22:17:33 +0200, "Åge Halldorsson"
<aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> wrote:

> [...]
>pakket ud. Så skulle den da også fylde meget mere end 300 kb. Skulle den

Ikke nødvendigvis. Tit pakker man filer blot for at sikre sig, at de
ikke er beskadige under transport (download). Hvis den kan pakkes ud er
den OK.
Den udpakkede fil behøver ikke være større end den oprindelige pakkede.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen, Brønshøj

Stop Bush's krige - og Foghs støtte til dem
www.nejtilkrig.dk

Fra : Dr.Phil

Dato : 12-04-07 21:20

> [...]
>
> Software included: Disk Partions, Security Funtion
>
> Instruction for Windows 98 users: Pleace visit our website

Den har højst sandsynlig fået tildelt et drev-bogstav ligesom din hd/cd-rom
drev får.
Prøv at sætte den i og dobbeltklik på Denne Computer og se om der ikke er
kommet et ekstra drev(bogstav)

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 13-04-07 16:19

"Dr.Phil" <321@123.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> drev får.
> Prøv at sætte den i og dobbeltklik på Denne Computer og se om der ikke er

_____

Ja, den skal jo ligge der på kontrolpanelet. Det er korrekt. Men det gør den
altså bare ikke. Og det er jo nok fordi computeren fortæller at den ikke kan
finde softeare til denne hardware.

Jeg synes at det er dybt utroligt. Under "tilføjFjern programmer" står den
jo opført som installeret program i windows. Og så kan windows ikke finde
software der passer. Jamen det er dog fantastisk. Man kunne da forstå át den
ikke kunne finde driveren, hvis den ikke er installeret. Men det er jo det
som windows fortæller mig at den er. Og endda succesfuldt og hvad ved jeg.

Hilsen Åge

Fra : Finn 3200

Dato : 12-04-07 21:35

mener 98se ikke understøtter usb 2,0 - ikke sikker
der ligger dog - på nettet - kan ikke huske hvor - en uofficial opdatering
som opgradere til usb 2.0
er dog ikke sikker
hvis din stick ikke er bagud kompatibel kan der opstå problemer
mvh
Finn

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 13-04-07 16:25

"Finn 3200" <mdf lisFJERN@post.tele> skrev i en meddelelse

> mener 98se ikke understøtter usb 2,0 - ikke sikker

> hvis din stick ikke er bagud kompatibel kan der opstå problemer
> mvh Finn

______

Men Samsund skriver jo altså på posen følgende tekst

"System combatibility: Windows 98 / Windows 98 SE / Windows Millennium /
Windows 2000 / Windows XP / Mac os 9.0 or higher".

Det kan de da ikke skrive hvis det ikke passer, skulle jeg mene. Jeg kunne
forstå det, hvis det var et eller andet ukendt mærke, men det er er et
anerkendt mærke indefor elektronik. Jeg kan ikke forstå hvis de skulle kunne
se en interesse i at underminere deres position som troværdig mærkevare. Det
er trods alt "SAMSUNG". Så vidt vides et troværdigt mærke indenfor
elektronik. Sydkoreas største elektronikfabrik. Hvis de skriver "kompatibel
til både Windows 98 Standard og Windows 98SE", mener du så ikke at man burde
kunne tage det som en troværdig oplysning.
Hvis de lyver (ligesom min computer gør, hehe) så ville de da lynhurtigt
miste deres anseelse indenfor computerverdenen.

Hilsen Åge

Fra : Finn 3200

Dato : 12-04-07 21:41

ok hvis det så virker så glem mit reply

Fra : Peter

Dato : 13-04-07 11:08

> [...]
> PUB-D70. Det er på 1 gb. På informationsposen står der:
> Systemcompatilbillity: Windows 98 / Windovs 98SE / Windows Millennium /

Windows 98SE burde kunne køre med et USB2 nøgle, men en betingelse er at du
installerer driverne rigtigt.

USB nøglen må ikke være tilsluttet computeren.
Installer driverne
genstart computeren
sæt USB nøglen i.

Hvis den stadig vil lede efter en driver, viser du blot stien til driver cd
en, og lader den installere sig en gang mere.

Du kan ikke finde driverne nogen steder, med mindre du ved hvad de
forskellige filer hedder. Der er sikket tale om en række dll filer , inf
filer mm, som placeres forskellige steder i din Windows, bl.a. i
c:windows\system.

PeterB

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-07 07:36

> [...]
>
> Jeg har Windows 98SE og de skriver jo at selv Windows 98 standard
> understøttes. Så her er der jo ikke noget problem.

Win 98 har sikkert fundet nøglen som ukendt hardware så du skal:
Installere driveren uden at USB nøglen er tilsluttet
Gå til Kontrolpanelet, System og Hardware og fjern alle enheder markeret som
ukendt hardware (gult spørgsmålstegn), genstart PC og tilslut USB nøglen.
God weekend
Henning

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 14-04-07 09:31

"Henning Smed Sørensen" <Henning snabela smeds dot dk> skrev i en meddelelse

> Gå til Kontrolpanelet, System og Hardware og fjern alle enheder markeret
som
> ukendt hardware (gult spørgsmålstegn), genstart PC og tilslut USB nøglen.

SV: Har prøvet det en halv million gange snart. Der må være noget man skal
skrive eller gøre et eller andet sted. Jeg har har haft telefonisk hjælp af
en som arbejder med IT. Han undrer sig.

> God weekend

SV: pænt tak og i lige måde.

PS: Jeg tror jeg sluger det USB-stik. Det fører jo intet til alt det bøvl.

Fra : Klaus H

Dato : 14-04-07 09:58

meddelelse news:46209123$0$2976$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
>
> SV: pænt tak og i lige måde.
>
> PS: Jeg tror jeg sluger det USB-stik. Det fører jo intet til alt det bøvl.

Jeg kan se, at du har prøvet at fjerne de gult markerede enheder.
Har du mod på at gøre noget mere drastisk har det før hjulpet mig at gøre
således:
Find alle Cd-rommer frem med drivere til PC'en og dens tilbehør.
Gå til Kontrolpanelet, System og Hardware og fjern alt om USB.
Genstart med alle enheder tilsluttet. Giv maskinen driverne når den beder om
dem (angiv stien til dem).

Klaus H

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 14-04-07 17:50

"Klaus H" <hebs.ud@6705e.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan se, at du har prøvet at fjerne de gult markerede enheder.

Ja, det har jeg. Og jeg har prøvet at installere igen Jeg har prøvet det
både m. og u. usb-nøglen sat i. Jeg har prøvet alle mulige varrianter af den
samme handling, altså bare med og uden og jeg ved snart ikke hvad. Fjernet
de gule spørgsmålstegn, som kom tilbage igen efter ny-inlæsning.
Men det er mig og mange andre komplet ubegribeligt at den driver som ikke
kan findes , faktisk ER installeret. Driveren står jo nævnt under
"tilføjFjern programmer". Men når man kigger under systemoplysninger, så
står der ved GUD i himmelen at der er et problem med enheden. Problemet er
at der ikke er en driver installeret. Hvad er det for nmoget vrøvl. Skaql
man tro på "systemoplysninger" at der ingen driver er installeret, eller
skal man tro på "TilføjFjern-programmer" at der ER en driver installeret.
KORS i skyggen. Åndsvage computer er det pæneste jeg kan finde ud af sige om
min computer, når det skriver sådan noget vrøvl. Jeg synes at det er
utroligt.
Under normale omstændigheder skulle computeren kyle et ikon ind på
kontrolpanelet. Og så var det på plads. Sådan!

> [...]
> Gå til Kontrolpanelet, System og Hardware og fjern alt om USB.
> Genstart med alle enheder tilsluttet. Giv maskinen driverne når den beder

Nej, det tror jeg ikke jeg har mod på. Når ikke engang computerfolk, som har
computer som dagligt arbejde aner hvad problemet er, så tror jeg ikke selv
at jeg skal til at rode i alt for meget. Det tager også alt for lang tid. Og
her i have-tiden. Det gider jeg slet ikke. Men tak for ideen ellers. Jeg har
alt andet end mod på det.

Det eneste jeg var interesseret i var faktisk bare en anden lagringsmulighed
end den almindelige harddisk og mit diskettedrev. En anden lagringsmulighed
man løbende kunne gemme på hvert minut mens man skriver på dokumenter eller
noget kartoteks-halløj. Altså lige som når alle folk klikke gem engang
imellem mens de skriver, så man løbende gemmer, hvis computeren skulle gå i
roderi og man skal genstarte.
Jeg ved godt det er noget med livrem og seler, men når jeg skriver
gemmer jeg dobbelt. Jeg klikkeraltid almindeligt "gem" på harddisk, men
sekundet efter klikker jeg også overfør til diskette. Det tager jo kun et
sekund ekstra. Og det VIL jeg altså gøre, som dobbeltsikring af
dobbeltsikring. De fleste vil nok sige at det er unødvendigt, men det VIL
jeg altså. Jeg har haft en oplevelse med at computeren kylede alt mit
"gemte" halløj ad H til. Så jeg vil gemme to steder løbende.
Og at bruge en skrive-cd på den måde har computerfolk sagt til mig at
det det det medie altså ikke så praktisk til. Hvis jeg vil på den måde,så er
disketteløsningen den hurtigste.
Jeg ville jo bruge USB-stikket på samme måde som jeg bruger
diskette-drevet.

Men hvad kan jeg så i stedet for det Satans...... ups "pokkers" usb-stik.
Jeg har tænkt ved et Zip-drev. Det kan vel bruges meget fint, på samme måde
som jeg bruger det almindelige diskettedrev. Altså løbende klikke gem gem
gem og gem og og gem, hver gang jeg har skrevet lidt. Ikke?

Når USB-løsningen er en katastrofe, er zip-drevløsningen så ikke en god
løsning i stedet for. Jeg kan måske risikere at få de samme Helvedes
problemer med installeringen. Den skulle i hvert fald gerne foregå totalt
ukompliceret på min Windows 98-maskine, uden alt det driver-Helvede. Det er
spat-fremkaldende.

Jeg har netop købt et nyt cd-rom-drev. Jeg hev 3 ledninger ud af det kaputte
drev og satte dem ind i det nye drev. VUPTI, så virkede uden driver-pis og
papir.

Så nemt vil jeg gerne skaffe mig en ny lagringsmulighed. Foregår det
ligesådan med zip? - er det bare VUPTI på plads. Virker.

Ved du noget om det ?

Jeg vil gerne have en lagringsmulighed som jeg kan tage at føle på. Altså
ikke noget med partitionerinmg af min harddisk og alt det halløjværk. Det
skal være en håndgribelig ting. En ting som er adskilt fra computeren hvis
noget skulle gå i ged. Ligesom en diskette man kan stå med i hånden, ligesom
et usb-stik man kan stå med i hånden.

Hilsen Åge

Fra : Peter

Dato : 14-04-07 17:55

meddelelse news:46210616$0$47372$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Du kunne jo også bevæge dig ud af Stenalderen, og købe en ny computer, der
kan køre med Windows XP, så er du helt ud over driver problemer.

Har du i øvrigt tjekket om USB er slået til i Bios?

PeterB

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 14-04-07 20:54

"Peter" <doc_069@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har du i øvrigt tjekket om USB er slået til i Bios?
>
> PeterB

____

Hvordan gør man det ?

eller sagt på en anden måde - Hvad gør man ?

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 18-04-07 19:10

"Peter" <doc_069@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har du i øvrigt tjekket om USB er slået til i Bios?
>
> PeterB
____

Nej, men nu fandt jeg noget "sjovt" her. Der står noget vist noget om det
der usb-Helvede. Jeg er ikke så skrap til engelsk, men der står da vist
noget om hvordan man løser problemerne.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 18-04-07 19:37

"Peter" <doc_069@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har du i øvrigt tjekket om USB er slået til i Bios?
>
> PeterB
_______

Nej, men her fandt jeg vist noget om problemerne med at få den usb-nøgle til
at funke.

http://www.usbman.com/win98seusbguide.htm

Det er desværre på engelsk, så det får jeg ikke meget ud af.

Er der en som kan resumere hvad der står man skal gøre?

Hilsen Åge

Fra : Hr. Jensen

Dato : 14-04-07 12:38

On Sat, 14 Apr 2007 10:30:36 +0200 "Åge Halldorsson"
<aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> sent the following smoke
signals:

>SV: Har prøvet det en halv million gange snart. Der må være noget man skal
>skrive eller gøre et eller andet sted. Jeg har har haft telefonisk hjælp af
>en som arbejder med IT. Han undrer sig.

Dette er faktisk én af grundene til, at jeg i sin tid skiftede fra
Windows 98 til Windows XP.
Jeg blev træt af al det bøvl med drivere, der skulle installeres i tide
og utide. Og så er stabiliteten også bedre i XP, så 'Blue Screen Of
Death' er et ukendt begreb.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 14-04-07 18:14

"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse

> Dette er faktisk én af grundene til, at jeg i sin tid skiftede fra
> Windows 98 til Windows XP.
> Jeg blev træt af al det bøvl med drivere, der skulle installeres i tide
> og utide.

SV: Jeg har nu altså stort set ingen bøvl med drivere i mit windows 98. For
jeg har ingen indlæst. Min computer spørger ikke efter nogen. Da jeg
formaterede min harddisk og genindlæste Windows 98 standard og Windows SE er
alt indlæst som jeg skal bruge, både skærm, lyd, tastatur, højttalere og
hvad ved jeg.

Arhhhhhh... der er lige en enkelt ting. Det indre modem beder om en driver,
men det er bare VUPTI, en cd i, og så er den godtaget og indlæst. Det var
det.

Det er selvfølgelig fordi jeg stort set kun bruger computeren til internet
og gemme dokumenter som fylder ubetydeligt. Dem skriver jeg i windows 98-s
indbyggede mini- skriveprogram.

Så jeg er fakrisk vældig tilfreds med min Windows 98, som jeg havde tænkt at
bruge mange mange år endnu.

Og så er stabiliteten også bedre i XP, så 'Blue Screen Of Death' er et
ukendt begreb.

Ja, ok. Det er så lige det. Det kan være lidt træls, men ikke værre end det
går an, i forhold til det bøvl jeg kan skabe for mig selv ved at skulle til
at lære et helt nyt styresystems dårlige sider at kende. Jeg gider
simpelthen ikke. I mit windows 98 har jeg ingen problemer med nogen som
helst ting.
Når man læser her på nettet synes jeg dæleme godt nok Vista-folk har
uanede prtoblemer med nettet og meget andet. Det har jeg ikke. Alt funker
som det skal.
BORTSET FRA ET DÆLANS USB-STIK.
Men jeg finder bare en anden lagringsmulighed, hvis jeg da ikke bare dropper
det.
Et ZIP-drev, f.eks.

Hilsen Åge

PS: Jeg kører også med videobånd endnu. Og analog satellit-tv-modtager. Hehe

Fra : Dr.Phil

Dato : 14-04-07 17:45

> [...]
>
> SV: pænt tak og i lige måde.
>
> PS: Jeg tror jeg sluger det USB-stik. Det fører jo intet til alt det bøvl.

Dine USB porte *kunne* jo også være defekte..og så får du det aldrig til at
virke...har du testet USB sticken på en anden pc (med XP) for at teste om
den virker??

Ellers skulle du nok overveje at skift til XP Home,som en anden har nævnt
ang bøvl med USB og lign.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 14-04-07 20:58

> [...]
at
> virke...har du testet USB sticken på en anden pc (med XP) for at teste om

SV: I så fald skulle begge porte være defekte. det kan jeg ikke forestille
mig. Der er også lys i USB-pennen når jeg sætter den i. - At teste den i XP
vil være formålsløst, da XP ikke kræver driver installeret. I XP vil pennen
virke umidelbart. Det er kun Windows 98 som kræver driver installeret.

Hilsen Åge

Fra : co@ch [4130]

Dato : 15-04-07 08:44

>Klip ...en masse snak, om at få et USB-stick til at virke i Win98SE<

Jeg har læst alle indlæg i denne tråd, og noget siger mig at du har en
rimelig gammel PC?
Den har garanteret kun USB 1.0?
I Win98SE skulle du bare ha' sat sticken i røven af PC'en og den ville virke
(også uden driver) hvis altså denne var USB 1.0....men da den er USB 2.0
skal du ha' et sæt drivere ind for at få "Enhanced USB" (2.0).

I enhedshåndtering/hardware.......står der noget om en enhanced.... /
udvidet USB?

Hvis ikke...så er driveren ikke korrekt installeret.
Jeg mener at kunne huske at drivereinstallationen foregår i 2 step?

Hvis du svarer, så hold dig til korte. præcise svar.....jeg har læst din
roman tidligere.
Og skal du ha' det til at virke, er du nødt til at være "skarp" og gøre som
vi beder dig om.

F.eks. som at rydde dine USB porte og geninstallere dem igen

mvh
Bri@n