oksefars på en ny måde -
Fra : Kim Schulz

Dato : 01-04-07 16:28

hejsa,
I dag blev det så til at vi skal have noget med oksefars, men jeg gider
ærligt talt ikke alle de normale retter vi laver med det (lasagne,
kødsauce, hakkebøf og lignende).

Er der nogen som har en ide til en alternativ opskrift på noget jeg kan
lave med oksefars?

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 01-04-07 16:45

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Jeps,- men kan du nå det til idag?

Steg/svits farsen næsten tør på panden med lidt chili, løg,hvidløg og tomat
og brug den som fyld i en
porretærte.... mums...!
Tærtedej har du i en aflang trekantet pakke i fryseren (fås til omkring en
tier på tilbud), og porrer naturligvis også.
Resten af tærteopskriften har man selvfølgelig osse,- selvom det er søndag

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne DETTE fra min emailadresse...

Fra : Max

Dato : 01-04-07 17:17

Hej Kim

Jeg har lige spist pariserbøf, en spise for guder :)

--
Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-04-07 17:30

On Sun, 1 Apr 2007 18:17:03 +0200
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Kim

> Jeg har lige spist pariserbøf, en spise for guder :)

men ikke af tidligere frosset fars.

Fra : Ralph

Dato : 01-04-07 19:25

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
hejsa,
I dag blev det så til at vi skal have noget med oksefars, men jeg gider

Lige en kæphest der skal luftes lidt -FARS er hakket kød der er blandet med
noget, jeg køber ALDRIG fars, kun hakket kød, så blander jeg måske noget i
selv, men ikke at vide hvad der er blandet i - uf.

--
Ralph

Fra : Max

Dato : 01-04-07 20:56

Hej Ralph

> Lige en kæphest der skal luftes lidt -FARS er hakket kød der er
> blandet med noget, jeg køber ALDRIG fars, kun hakket kød, så blander
> jeg måske noget i selv, men ikke at vide hvad der er blandet i - uf.

Når man skriver oksefars, ja så tror jeg at de fleste mener rent
hakket oksekød, og jeg ved godt at det ikke er sprogligt korrekt.

--
Mvh Max

Fra : Ivar

Dato : 01-04-07 21:23

Max skrev:

> Når man skriver oksefars, ja så tror jeg at de fleste mener rent
> hakket oksekød,

Den sammenblanding af begreberne kender jeg ikke. Jeg studsede først,
da der stod, at det var almindeligt at bruge fars i lasagne.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Max

Dato : 01-04-07 21:50

Hej Ivar

> Den sammenblanding af begreberne kender jeg ikke. Jeg studsede først,
> da der stod, at det var almindeligt at bruge fars i lasagne.

Prøv at søge i Google på ordet Oksefars , så vil du se hvor
udbredt sammenblandingen er, den er så udbredt at jeg
faktisk tror man kunne overbevise dansk sprognævn om at
betydningen af ordet fars skal skrives om.

--
Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-04-07 20:47

On Sun, 1 Apr 2007 21:27:59 +0200
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Kim

> Ja, farsen bliver vandet af den tur, men det kan dog godt
> lade sig gøre.
>
> Ps: hvad fik du så ud af farsen ?

Det blev stegt (smuldret) med rød peber, squash, løg, majs, friske
chilier, karry, paprika. Derefter tilsat basmatiris, stegt lidt mere og
så tilsat boulion vand og simret videre indtil risene er "al dente" og
væsten er suget op.
Smagte super.

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-04-07 20:58

On Sun, 1 Apr 2007 21:56:11 +0200
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Ralph

> Når man skriver oksefars, ja så tror jeg at de fleste mener rent
> hakket oksekød, og jeg ved godt at det ikke er sprogligt korrekt.

Korrekt. Forøvrigt så har jeg flere gange stødt på folk som antog at
hakket oksekød var oksesmåkød, mens oksefars var det som rigtigt er
hakket oksekød.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Connie Toft

Dato : 02-04-07 20:47

Hej Kim.

Jeg ved godt du har spist din oksefars i dag, men jeg alligevel
komme med et forslag.

Fyldte peberfrugter.
Beregn 1 stk pr. pers.

Til 4 pers. bruger jeg:

4 store røde eller grønne peberfrugter
ca 500g oksefars
2 store løg, revet eller skåret i meget små tern
2 fed presset hvidløg
2 æg
ca. 2 dl. reven parmesan ( køb et godt stykke hos ostehandleren
og riv det selv)
oregano, salt og peber.

Dette røres til en fast fars, som kommes i peberfrugterne som du
har skåret toppen og lidt af bunden af, så de kan stå i et fad,
husk at pille kernerne ud. Stil dem i et ildfast fad, på en bund
af en dåse hakkede flåede tomater, hvori jeg kommer lidt
olivenolie, salt og peber. Læg låget tilbage på peberne og bag
dem i ovnen ved 200g i ca 45min.
Server med ris og evt. et godt stykke brød.

Ps. låget kan evt erstattes af revet ost, heller ikke værst.

Connie