300 - homoseksualitet og vold for voldens ~
Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 03-04-07 11:45

Jeg hiver lige nogle punkter ud af en tidligere tråd, da de
går igen i andre formater i begge tråde om 300, og jeg kunne
godt tænke mig at fokusere lidt på dem:

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> wrote in message

> Det må blive årets hit i bøsse-kredse, sjældent har jeg set
> så mange svulmende brystkasser, muskler og svedige mænd.

Hvorfor er det lige, at så snart man ser mere end én mand i
bar overkrop i samme scene, så er der nogen der skal råbe
"bøsser!"?

Er det en art berøringsangst? Homofobi? Usikkerhed på egen
seksualitet eller maskulinitet? Jeg spekulerer bare.

Filmen kommer ovenikøbet med et skarpt degraderende udfald
mod netop homoseksualitet.

Nuvel, der var homoseksualitet i historiens Sparta, men de
fleste har forhåbentligt snart fattet at denne film ikke
forholder sig til virkeligheden.

> Der er kaskader af blodsprøjt. Kampscener i slowmotion, larm,
> sværd og lanser der penetrere skrigende , for det meste,
> velbyggede muskuløse krigere. Alle med de hvideste tænder
> nord for alperne.

Med henblik på muskler og tænder, så vil jeg henvise til
ovenstående bemærkning om at filmen ikke forholder sig til
virkeligheden.

Med hensyn til blodet og volden...
Ja, der har du nok ret. De skulle i stedet have klasket hinanden
med den flade ende af sværet, og når man så blev klasket på den
måde, var man ude, og skulle lægge sig ned...

/ Ostenfeldtsvej 8c II tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved - Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 03-04-07 12:33

Thomas Hejl Pilgaard skrev bl.a.:

> Hvorfor er det lige, at så snart man ser mere end én mand i
> bar overkrop i samme scene, så er der nogen der skal råbe
> "bøsser!"?

Ja, uf! Måske *er* de slet ikke bøsser. Dem i filmen.

--
Mvh.: Jørgen Grandt
"Nå, men sådan er det altså. Og det er vi mange der mener."

Fra : David T. Metz

Dato : 03-04-07 18:57

Thomas Hejl Pilgaard skrev:

> Hvorfor er det lige, at så snart man ser mere end én mand i
> bar overkrop i samme scene, så er der nogen der skal råbe
> "bøsser!"?

Det er Peter H's vanlige skrivestil:
http://groups.google.dk/group/dk.kultur.film/search?hl=da&group=dk.kultur.film&q=b%C3%B8sse+heide

Det er vist ikke meningen det skal tages andet end humoristisk.
David

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 06-04-07 23:38

<snip>

Jeg så filmen her i aften og har læst lidt af kritikken... Mange af grundene
er lidt åndsvage, da Zack Snyder tydeligvis har valgt at bruge Dilios som
narrator for at vise det subjektive i fortællingen. Jeg synes det er
tydeligt, at man er tilskuer til en visuel legende/myte af en historisk
begivenhed, der via Dilios' "evner" (som også Leonidas selv nævner i filmen,
da han sender ham væk) bliver omfortalt og pyntet på for at skabe den rette
nationale ånd. Det er derfor, at filmen fremstår mere som en fantasy-film
end en historisk film og at perserne virker så groteske.
Jeg synes ikke filmen var fantastisk, men den var flot og underholdende
(kampscenerne er nogle af de bedste, jeg har set i lang tid og de var
dejlige "upfront").