Problem med Truma Boiler BS10
Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-04-07 20:58

Vi skiftede i efteråret til en Hobby excellent easy 495 ufe og nåede så ikke
at afprøve det hele.
Nu skulle jeg så lige afprøve vandvarmeren, men kan ikke lige gennemskue
hvorledes startes op. Så vidt jeg kan se, er den både til gas og el. På
panelet over køkkenbordet er der en knap mrk. Therme, som vist har noget med
den at gøre men hvad og hvordan?
Hen over sengen lige over boileren sidder en kontakt, som kan stå neutralt
og på 50 og 70 grader. Jfr. brugsanvisningen vises der kun en kontakt, som
kan trinvis justeres og der skulle være en ein und auf kontakt.
Jeg synes efterhånden, at jeg har prøvet alle muligheder med at trykke på
therme kontakten, undlade at trykke på den og kombinere det med 50 og 70
graders positionen. Men varmt vand kommer der intet af. Der tænder efter et
kort stykke tid en rød diode, som formentlig indikerer en fejl.
Hvordan tænder man den på gas? Hvordan på el? Jeg kan ikke se/høre noget
tændingsmodul til gassen, når jeg prøver alle knapperne?

Kurt

Fra : bigOne

Dato : 03-04-07 07:04

> [...]
> hvorledes startes op. Så vidt jeg kan se, er den både til gas og el. På
> panelet over køkkenbordet er der en knap mrk. Therme, som vist har noget
jeg ville nok kontakte sælgeren.....

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-04-07 17:29

"bigOne" <solvang@paradisFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> jeg ville nok kontakte sælgeren.....

Hvis det var så nemt, så spurgte jeg ikke her

Kurt

Fra : bigOne

Dato : 03-04-07 18:13

> "bigOne" <solvang@paradisFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det var så nemt, så spurgte jeg ikke her

kan du fransk??

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-04-07 23:04

"bigOne" <solvang@paradisFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> kan du fransk??

Nej

Fra : Michael.Olsen.mail@g~

Dato : 04-04-07 20:31

On 2 Apr., 21:58, "Kurt B. Andersen" <kurtanos...@privat.dk> wrote:
> [...]
> Hvordan tænder man den på gas? Hvordan på el? Jeg kan ikke se/høre noget
> tændingsmodul til gassen, når jeg prøver alle knapperne?

Har du checket om kappen ved skorstenen er fjernet? Det problem har
jeg selv haft.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-04-07 23:21

<Michael.Olsen.mail@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kurt

Har du checket om kappen ved skorstenen er fjernet? Det problem har

En kollega gjorde mig lige i dag opmærksom på, at jeg skulle fjerne kappen
som sidder på siden af vognen, for at den kan få luft. Det har jeg så ikke
nået at prøve, men undrer mig stadig.
Jeg var ude hos kollegaen, som også har en Truma Boiler som bare er B10
modellen istedet for min, som er BS10.
Jeg bilder derfor mig selv ind, at min både kan køre på gas og el. I
sidstnævnte tilfælde skulle det vel ikke være nødvendigt, at fjerne kappen.
Han har heller ikke Therme knappen, som jeg har.
Han har et kontaktsæt til at starte med, hvor der er en kontakt og en
trinløs mulighed for at justere fra 30-70 grader, som også brugsanvisningen
viser. Når han tænder for den kan man også høre, at et relæ eller
tændmekanismen klikker (også selv om han har kappen på), og min er larmende
tavs.
Nå men jeg må tømme magasinet i morgen, så jeg kan overskue det hele, pille
kappen af, se om sikringen er gået osv, så jeg kan skyde mig nærmere ind på,
hvad problemet er.

Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-04-07 19:22

> Nå men jeg må tømme magasinet i morgen, så jeg kan overskue det hele,
> pille kappen af, se om sikringen er gået osv, så jeg kan skyde mig nærmere
> ind på, hvad problemet er.

Nu fik jeg pillet lidt ved ledninger, taget stik af og sat på igen for at
fjerne evt. ir osv og samtidig fik jeg pillet kappen af.
Nu virker det - og jeg hælder nok mest til, at det var kappen (som Michael
Olsen pegede på) som skulle af, så den kunne få luft.
Therme kontakten over køkkenbordet har åbenbar intet med det at gøre, så nu
skal jeg bare have fundet ud af, hvad den er til.
Jeg undrer mig også over, at jeg intet sted har kunnet finde den model jeg
har, som hedder bs10 og jeg har heller ikke kunnet finde noget om den
kontakt, som starter vandvarmeren. Kun den trinløse har jeg kunnet finde.
Men det er så mere nysgerrighed end det er et problem

Kurt

Fra : Steen Larsen

Dato : 10-04-07 05:45

> [...]
> kontakt, som starter vandvarmeren. Kun den trinløse har jeg kunnet finde.
> Men det er så mere nysgerrighed end det er et problem

Hej Kurt

Fandt lige en manual til den på Fransk måske du kunne brue den
http://perso.orange.fr/pl65/dossiers_techniq/manuels/Boiler_Truma_bs10.pdf

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : bigOne

Dato : 10-04-07 06:08

"Steen Larsen" <steen_larsen@tdc***adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>>
> Hej Kurt
>
> Fandt lige en manual til den på Fransk måske du kunne brue den

men kurt kan ikke fransk )

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-04-07 00:02

> "Steen Larsen" <steen_larsen@tdc***adsl.dk> skrev i en meddelelse

> men kurt kan ikke fransk )

Nemlig - jeg fatter ikke en brik. Men den kontakt, som er i vejledningen kan
jeg dog se, er magen til den jeg har.
Nå men vi smuttede lige en tur til Holland for bl.a. at se lidt blomster.
Hold da op - Keukenhof kan ikke forklares, det skal opleves!
Der fik vi så afprøvet den, og den virkede for så vidt meget godt, men noget
tyder på, at hver gang vi tapper varmt vand, slår vandvarmeren fra! Den røde
lampe som viser fejl lyser og efter x-antal timer er det slut med varmt
vand.
Den kan dog umiddelbart aktiveres igen ved lige at slukke og tænde den igen.
Men det er lidt irriterende.
Jeg kommer nok til at bide i det sure æble og opsøge en Hobby forhandler,
som måske kan indvie mig lidt mere i mystikken om dens virkemåde. Men han
bor desværre ikke lige om hjørnet.

Kurt