Kikkert specifikationer ????
Fra : ZUM

Dato : 02-07-01 19:58

Det er måske ikke den helt rigtige gruppe, men der MÅ være nogen her, der kan forklare mig lidt om
specifikationerne på kikkerter ?!?

Hvad betyder f.eks. 2,5-10x50 og 4x32 og 1,5-6x42.
Hvad er godt i mørke?

mvh Jan

Fra : Torben F@rum

Dato : 02-07-01 20:04

"ZUM" <zum@mail.flashmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
kan forklare mig lidt om
> specifikationerne på kikkerter ?!?
>
> Hvad betyder f.eks. 2,5-10x50 og 4x32 og 1,5-6x42.

Hej Jan
Hvis ikke det er denne gruppe, hvor så ?

Det/de første tal er forstørrelsesgrad f.eks 2,5 til 10 x forstørrelse
Det andet er størrelsen på forreste linse målt i millimeter. f.eks 50 mm.
Da jeg i sin tid købte håndkikkert blev jeg fortalt at forholdet mellem
forstørrelse og forreste linse bør være over 7.
Det skal fårstås sådan at du har en linse på 50 mm som du dividerer med
forstørrelsesgraden som er 7 og det giver et "indput" til dit øje på ca. 7.1
mm hvilket svarer til max. pupilstørrelsen på et normalt menneske.
Derfor vil den første kikkert du nævner være et kompromis mellem pris og
egenskaber, hvis du skal have fuldt udbytte af en 2.5-10 kikkert skal den
være forsynet med minimum 70 mm linse.
Ud over linsestørrelse spiller linsens renhed og slibning mindst lige så
stor rolle, derfor vælg en kikkert af god kvalitet.

Torben Farum

Fra : ZUM

Dato : 02-07-01 20:16

On Mon, 2 Jul 2001 21:04:29 +0200, "Torben F@rum" <farum@city.dk> wrote:

>Ud over linsestørrelse spiller linsens renhed og slibning mindst lige så
>stor rolle, derfor vælg en kikkert af god kvalitet.
>
>Torben Farum

Tak...
Hvad er en kikkert af god kvalitet?
En model til mange penge?
....eller er der mærker, som er specielt gode og andre mærker der er mindre gode?

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 02-07-01 21:45

On Mon, 02 Jul 2001 21:15:46 +0200, ZUM <zum@mail.flashmail.com>
wrote:

>Tak...
>Hvad er en kikkert af god kvalitet?

Som regel en dyr sak.

>En model til mange penge?

Skal du ha kvalitet, må du nok regne med å betale for dette. Selvsagt
kan en argumentere at en med enkelte rimeligere modeller får mer igjen
for pengene enn for de dyreste (altså at kvalitetsforskjellen er
mindre enn prisforskjellen - en betaler altså mye for det lille
ekstra) men generelt sett er det nok de dyreste merkene som utmerker
seg på kvalitet (både optisk og mekanisk kvalitet, dvs at de tåler mer
enn billige merker)

>...eller er der mærker, som er specielt gode og andre mærker der er mindre gode?

Som en hovedregel kan en si at de Europeiske merkene er av god
kvalitet (Zeiss, Swarowski, Schmidt&Bender, Kahles, Docter), de
Amerikanske av middels kvalitet (Leupold, Burris, Simmons, de beste
modellene fra Bushnell m.fl) og de Asiatiske er av mer... luguber
kvalitet (Tasco som den vanligste, samt en hel drøss merker og
modeller av ulik produksjon.)

Selvsagt kan det argumenteres for at det finnes mange unntak fra denne
regelen, men jeg mener jeg kan stå for det ovenforstående...

Selv har jeg investert i to Kahles kikkertsikter til mine to rifler,
dette fordi jeg er lei av å ha problemer med løse retikler, dugg mm.

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : bcc6437

Dato : 03-07-01 10:26

Udtrædelsespupilen kan hos et ungt menneske med perfekt syn maks. være 7 mm.
Pupilen når maks. størrelse i dårligt lys (læs mørke). Det vil sige til jagt
i Danmark er det slet ikke nødvendigt med den store udtrædelsespupil. 4-5 mm
er rigeligt til Danmark, Sverige og lign. lande.

En anden fysisk størrelse er dæmringstallet, som også er et udtryk for
kikkertens evne til at transmittere lys til øjet. Værdien fåes ved at
kvardrere forstørrelse gange lysåbning (objektivdiameter) eks.: 8x56
kvardreret = 21,2 7x42 kvardreret = 17,1 Begge eksempler har samme
udtrædelsespupil!!!

Begge værdier kan kun bruges til sammenligning indenfor samme mærke og
modelserie, da kvalitetsforskelle i optik, coatning, mekanik o.s.v kan give
endnu større forskelle end alt andet tilsammen.

Derfor: vælg den forstørrelse du har brug for, dernæst det mindste objektiv
du kan nøjes med typisk 42-50 mm (billigere, og bedre kvalitet jo mindre
objektivet er) og dernæst køber du den bedste kikkert du har råd til.

Der kan fåes kikkerter af meget høj kvalitet til fornuftige priser hvis du
vælger 1" rør fra de gode mærker såsom: Zeiss, Swarovski, Kahles, og de
bedste serier fra Bushnell, Leupold og Burris.