Q: Kopiere C drev til eksterne HD
Fra : Wolle

Dato : 02-04-07 09:59

Hej.

Har købt en ekstern USB harddisk til backup.
Troede umiddelbart, at jeg blot kunne kopiere hele C:mappen i denne computer
til det eksterne drev.
Kopieringen stopper hurtigt efter start med meddelelse om, at det ikke er
muligt at kopiere hyberfil.sys, da filen bruges af anden person eller andet
program.
Jeg skal lukke alle programmer, der muligvis bruger filen.
Ved ikke hvad, der bruger filen, men har jeg har lukket alt, som jeg
umiddelbart kunne se kunne være åbne, men kopieringen stopper fortsat ved
hyberfilen.
Hvad kan det mon være, jeg mangler at lukke?? -
Kan jeg overhovedet kopiere C: på denne måde?

Mvh. Wolle

Fra : Taba

Dato : 02-04-07 10:29

> Hvad kan det mon være, jeg mangler at lukke?? -

Populært sagt så skal du lukke programmet Windows ned

> Kan jeg overhovedet kopiere C: på denne måde?

Nej, det kan du nemlig ikke. Der er skjulte elementer på harddisken du skal
have med (som f.x. MBR) hvis du ville kunne genskabe din disk og boote fra
den igen. Du skal have fat i programmer a la Norton Ghost.

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Per Nielsen

Dato : 02-04-07 11:24

Taba wrote:
> [...]
> du skal have med (som f.x. MBR) hvis du ville kunne genskabe din disk
> og boote fra den igen. Du skal have fat i programmer a la Norton

Jeg har prøvet med Ghost, men har ikke rigtigt kunnet få det til at virke.
Kører selv WinXP SP2 + alle updates. Er der nogle specielle hensyn man skal
tage hvis man går fra IDE til SATA? Har du evt. et link til en Ghost som er
afprøvet og virker

Fra : Taba

Dato : 02-04-07 14:54

> [...]
> Kører selv WinXP SP2 + alle updates. Er der nogle specielle hensyn man
> skal tage hvis man går fra IDE til SATA? Har du evt. et link til en Ghost

Jeg har desværre ikke selv gjort mig særligt meget i netop at backe mit
C-drev op som I omtaler og kan derfor ikke gøre andet end at pege jer i den
rigtige retning (som du åbenbart selv er i) og desværre ikke komme med
konrete råd og/eller vejledning.

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Max

Dato : 02-04-07 15:51

Hej Wolle

> Kan jeg overhovedet kopiere C: på denne måde?

Nej, og det er der jo heller ingen grund til, man køre ikke
backup på programfiler, dem kan man jo bare installere
igen. Det man køre backup på er datafiler og indstillinger.
Hen et program som Stone's KopiKontrol og brug den
til at kopiere dine data med, når du har sat den op til
kun at kopiere nye filer, ja så skal du bare køre den engang
imellem for at have en god backup.

--
Mvh Max

Fra : Wolle

Dato : 02-04-07 20:32

> [...]
> til at kopiere dine data med, når du har sat den op til
> kun at kopiere nye filer, ja så skal du bare køre den engang

Det er da selvfølgelig helt rigtigt, men det jeg egentlig gerne vil have
backup af, er en masse indstillinger og opsætninger - specielt af lydkort,
midi og
musikprogrammmer m.m. - som en anden har gjort for mig, da jeg ikke selv
kunne finde ud af det.

Mvh. Ole

Fra : Max

Dato : 02-04-07 20:55

Hej Wolle

> musikprogrammmer m.m. - som en anden har gjort for mig, da jeg ikke
> selv kunne finde ud af det.

Problemet er at du nok ikke kan geninstallere dine indstillinger
hvis noget går galt. Jeg gemmer billeder af opsætingsstederne
i programmerne så jeg kan sætte dem op igen hvis noget går galt.

--
Mvh Max

Fra : J. E.

Dato : 02-04-07 23:05

> [...]
> hvis noget går galt. Jeg gemmer billeder af opsætingsstederne
> i programmerne så jeg kan sætte dem op igen hvis noget går galt.

Selvfølgelig kan man det, det er jo netop det man gør når man lavet et image
med f.eks. Ghost, Paragon, Acronis etc.
Jeg har en image fra min nyinstallation med alt min opsætning, alle opdateringer,
drivere, mail med mere som jeg kan skrue tilbage til i løbet at 10 min. - så har man
en "frisk" PC igen, der er lige til at tage i brug.
Jeg plejer at sige, at det tager godt en halv time at installere XP og så tager det
6-8 timer at lave resten for at PC-en er rimelig brugbar.
For at formindske størrelsen af sin image kan man selvfølgelig springe over at
installere de største programmer som der er hurtigt at installere ved en
genetablering.

Fra : Wolle

Dato : 03-04-07 07:44

"J. E." <jn580@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> over at
> installere de største programmer som der er hurtigt at installere ved en

Det ser ud til, at jeg skal have fat i et eller andet Ghost program.
Tak for svarene.
Mvh. Ole

Fra : Max

Dato : 03-04-07 16:39

Hej J. E.

> Selvfølgelig kan man det, det er jo netop det man gør når man lavet
> et image

Nu er et image og en kopi jo to helt forskellige ting man ikke
kan sammenligne.

--
Mvh Max