Nyt hardware
Fra : Ukendt

Dato : 31-03-07 16:48

Hej

Jeg overvejer at købe en ny pc. Jeg har ikke fulgt med udviklingen siden jeg
byggede min nuværende, så jeg aner intet om hvad der findes på markedet pt.
Den gang (for ca. 4 år siden) byggede jeg selv min pc. Det gider jeg ikke
denne gang, så nu bygger Dell den for mig.

Jeg vil gerne høre, hvor stor en forskel der er på mit nuværende hardware,
og det nye.

Mit nuværende system er:

CPU: AMD Athlon XP 2700+
Grafik: ATI Radeon 9700 (128 mb??)
Ram: 512 DDR PC-(vidst nok)2700

Den pc jeg kigger på har:
CPU: Intel Core 2 Duo E6400 (2,13GHz, 1066 Mhz, 2mb)
256MB nVidia GeForce X1300 Pro
Ram: 2048 Dual-channel DDR2 667MHz

Rammene siger sig selv, men hvor stor er forskellen hvad CPU og grafik
angår. Min nuværende CPU yder jo lige så meget?!? Grafikkortet er standart,
er det bedre end mit nuværende? Jeg bruger iøvrigt mest min pc internet,
film, msn og tekstbehandling - sjældent til spil

På forhånd tak

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-03-07 17:47

Peter skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> [...]
> om hvad der findes på markedet pt. Den gang (for ca. 4 år
> siden) byggede jeg selv min pc. Det gider jeg ikke denne gang,

Økonomisk er der heller ingen fordel ved at bygge selv - eneste
fordel er at man kan få den som man vil have den.

> Jeg vil gerne høre, hvor stor en forskel der er på mit
> nuværende hardware, og det nye.

> CPU: AMD Athlon XP 2700+
> CPU: Intel Core 2 Duo E6400 (2,13GHz, 1066 Mhz, 2mb)

Der er væsentlig større forskel end det lyder til - du kan ikke
bare sammenligne den "pålydende" hastighed uden at tage CPU-typen
i betragtning.

Så det er et stort skridt frem

> Grafik: ATI Radeon 9700 (128 mb??)
> 256MB nVidia GeForce X1300 Pro

Også et skridt fremad.

> Ram: 512 DDR PC-(vidst nok)2700
> Ram: 2048 Dual-channel DDR2 667MHz

Masser af ram er altid godt

> Jeg bruger iøvrigt mest min pc internet, film, msn og
> tekstbehandling - sjældent til spil

Så er spørgsmålet, hvor meget du egenlig får ud af det ?

Til spil ville du have opnået et kæmpeskridt fremad - men til de
ting du bruger den til kan jeg da godt have mine tvivl, da
internet, tekst og den slags ikke kræver det helt vilde.

Film - hvis du bare ser filmene, så opnår du ikke det vilde, men
ved redigering vil det hjælpe en god del.

Men på den anden side, så er den vel stort set standard på de
fleste punkter i vore dage - og kan nok ikke blive så meget
billigere, så hvis prisen er Ok, så køb den

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard