Vej til utopia: Bekæmp nagfølelse
Fra : Bo Warming

Dato : 27-03-07 04:08

Også udenfor saga-Islands og mafia-Siciliens lukkede vendetta samfund
er der risiko for, at nagfølelse skaber nagfølelse og ondskaben
spreder sig som ringe i vandet ved at den gengældes.

Dette gælder ikke kun regulær øjeforøje hævn.

Med sit begreb "resentiment" var Nietzsche banebryder for forståelse
af fortrængninger og sublimation og projektion, ved at han vurderede
at al aggression, der ikke finder vej ud, bliver omformet i
underbevidstheden og skaber andre og ofte større og mindre
gennemskuelige problemer.

Foruden hævn angreb han misundelse, forurettethed, rethaveriskhed,
jalousi, kiv og kævl, samvittighedsnag og bitterhed.

Alle disse skjulte kilder til konflikter bør erstattes af udfoldelses-
(bl.a. job-) muligheder for alle, så vor skabertrang kan kanaliseres
ind i noget konstruktivt.

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 27-03-07 21:49

On 27 Mar., 05:08, "Bo Warming" <b...@bwng.dk> wrote:
> [...]
>
> Alle disse skjulte kilder til konflikter bør erstattes af udfoldelses-
> (bl.a. job-) muligheder for alle, så vor skabertrang kan kanaliseres

Når aggression ikke erkendes og placeres ved årsagen. Så har vi
balladen. For ud vil den, og den skal somend nok finde en snedig vej.
Så snedig at vi ligefrem kan mene os " gode " alt mens, vi udfører
aggressionen.

Ingen mennesker er enten gode eller onde. Vi har begge egenskaber.
Aggression er ikke alene en dårlig egenskab. Spørgsmålet er om vi
tillader os, at se os - selv som agressive, og udføre agggressionen
bevidst, gennemkalkuleret og velovervejet. Der er mennesker, der
fortjener et daf på hørerøret. Og et daf der runger. Det er specielt
mennesker, der opfatter sigselv som " gode " mens de er yderst
destruktive og aggressive, som fortjener en - wake up call. I den
forbindelse er hævn legalt og iorden. Og ikke så lidt bedre end at
fortrænge oplevelsen af at være krænket, vreden det afføder og
projicere egenskaben ud på mere eller mindre tilfældige. I form af
eksempelvis misundelse, bitterhed, rethaveriskhed - U name it.

Vendetta er almindeligt accepteret på " gaden ". Det må du vide, som
Nørrebrodreng. Det er en måde at skabe - respekt om sin person. Og
altså præventivt forebyggende - Ikke at jeg bryder mig om det. Men
sådan er gadens lov. Systemet har eksisteret i århundreder.

Venlig hilsen Niels Bruun.