Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Beskatning af feriepenge efter fratrædelse
Fra : Ole C

Dato : 29-03-07 00:00

Har svært ved at finde et klart svar på nedenstående ved at søge på nettet.
Dog har jeg har fundet flere henvisninger til en side under
Arbejdsdirektoratet, som ser ud til at omhandle emnet - men linket virker
ikke. Heller ikke selvom linket findes på en anden side under direktoratet!

Sagen er at NN som 62-årig gik på efterløn ved årsskiftet. Hun var indtil da
ansat på funktionærlignende vilkår med løn under ferie, på en stor
arbejdsplads som selv administrerer feriepenge. De bliver altså ikke
indbetalt til FerioGiro - og hun afventer stadig en afregning fra sin
tidligere arbejdsplads. (Hvilket vistnok ikke er helt efter reglerne...).
Så snart det nye ferieår begynder, vil NN gerne have sine feriepenge
udbetalt - og er på det rene med at de bliver modregnet i efterlønnen. I
følge a-kassen bliver der kun modregnet for de fem "lovpligtige" uger,
selvom NN de senere år var berettiget til ialt syv ugers ferie på sin
tidligere arbejdsplads - og også har feriepenge tilgode for syv uger. Men
den del ser altså ud til at være på plads.
Spørgsmålet er hvordan feriepengene bliver beskattet når de kommer til
udbetaling i maj? Med den skatteprocent og det fradrag der var gældende i
opsparingsåret (2006) - eller med de aktuelle tal for dette år hvor "ferien"
formelt holdes? Og hvordan beregnes fradraget - for fem eller for syv uger?

--
vh
Ole C.

Fra : urlex

Dato : 29-03-07 15:14

On 29 Mar., 01:59, "Ole C" <o...@fjerndettetdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> formelt holdes? Og hvordan beregnes fradraget - for fem eller for syv uger?

Feriepenge for funktionærer månedslønnede beskattes i optjeningsåret
(altid kalenderår) og feriepenge minus skat udbetales i ferieåret
(2.maj -1.maj flg år)
vh urlex

Fra : Ole C

Dato : 29-03-07 18:56

urlex skrev blandt andet:

> Feriepenge for funktionærer månedslønnede beskattes i optjeningsåret
> (altid kalenderår) og feriepenge minus skat udbetales i ferieåret
> (2.maj -1.maj flg år)

Tak for svaret, som jeg straks har givet videre.
Jeg forstår det sådan, at det på alle måder er optjeningsårets betingelser
der gælder - altså at feriepengene ikke alene beskattes med sidste års
skatteprocent, men at der forinden trækkes fradrag for de syv uger, som
feriepengene dækker?
Og så lige et ekstra spørgsmål: når pengene så er blevet udbetalt efter
skattetræk, så skal de ikke påføres selvangivelsen for dette år -
udbetalingsåret?

--
vh
Ole C.

Fra : Poul Christensen

Dato : 29-03-07 19:14

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> aktuelle tal for dette år hvor "ferien" formelt holdes? Og hvordan
> beregnes fradraget - for fem eller for syv uger?

SKAT's ligningsvejledning oplyser flg:

Feriegodtgørelse, der tilfalder lønmodtageren ved ansættelsesforholdets
ophør efter lov nr. 396 af 31. maj 2000 (ferieloven) § 23, stk. 6,
(lønmodtagere ansat med ret til ferie med løn) beskattes i
fratrædelsesåret. Indeholdelse foretages i fratrædelsesmåneden.

mvh poul christensen

Fra : Ole C

Dato : 29-03-07 21:58

Poul Christensen skrev blandt andet:

> [...]
> (ferieloven) § 23, stk. 6, (lønmodtagere ansat med ret til ferie med
> løn) beskattes i fratrædelsesåret. Indeholdelse foretages i

Det er så ikke sket i dette tilfælde - og jeg havde nok en fornemmelse af at
det ikke var efter bogen.
Det rigtigt interessante er at hun faktisk først fratrådte d. 7. januar i
år - og altså ikke lige ved årsskiftet som jeg troede. Hvis ovenstående
følges, skal skatten altså beregnes med 2007-procenten.
Og så bliver jeg faktisk endnu mere forvirret med hensyn til i hvilket års
skattepligtige indtægt feriepengene skal tælles med - i optjeningsåret eller
udbetalingsåret?

Ifølge urlex' indlæg er der i øvrigt intet fradrag når skatten beregnes - og
det kan jeg da heller ikke umiddelbart forstå.....

--
vh
Ole C.

Fra : urlex

Dato : 29-03-07 19:16

On 29 Mar., 20:56, "Ole C" <o...@fjerndettetdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> der gælder - altså at feriepengene ikke alene beskattes med sidste års
> skatteprocent, men at der forinden trækkes fradrag for de syv uger, som
Der gives ikke ugefradrag i feriepengeberegningen !

> Og så lige et ekstra spørgsmål: når pengene så er blevet udbetalt efter
> skattetræk, så skal de ikke påføres selvangivelsen for dette år -
> udbetalingsåret?

Det er altid optjeningsåret, hvor feriepengene og skatten beregnes !
På dette link: http://www.atp.dk/www/portal.nsf/entryfrms!readform&Area=FK-Forside
kan du få svar og beregninger på dine spm
vh urlex

Fra : Poul Christensen

Dato : 29-03-07 20:28

"urlex" <rolex6996@kokage.dk> wrote in

> [...]
> På dette link:
> http://www.atp.dk/www/portal.nsf/entryfrms!readform&Area=FK-Forside
> kan du få svar og beregninger på dine spm

Du vrøvler. For funktionærer med løn- som i spørgsmålet - under ferie er
det i fratrædelsesåret at beskatningen sker. Se henvisningen i mit
indlæg nedenfor og se i Feriekonto's vejledning her:
http://www.atp.dk/www/area.nsf/AllByDocID/FK-Loenmodtagere-
fratraadtefunk!OpenDocument

mvh poul christensen

Fra : Ole C

Dato : 29-03-07 21:40

urlex skrev blandt andet:

> Der gives ikke ugefradrag i feriepengeberegningen !

Hvorfor mon ikke?
Hvis hun havde været ansat, havde hun jo fået sin løn plus ferietillæg
udbetalt med fradrag som sædvanligt.

> Det er altid optjeningsåret, hvor feriepengene og skatten beregnes !
> På dette link:
> http://www.atp.dk/www/portal.nsf/entryfrms!readform&Area=FK-Forside
> kan du få svar og beregninger på dine spm

Ja, jeg fandt "regnemaskinen", men bliver lidt forvirret, fordi den lægger
op til at fratrække løn under ferie i 2006 og ferietillæg samme år. Det kan
vel ikke vedkomme feriepengene for ferieåret 2007-2008?
--
vh
Ole C.

Fra : urlex

Dato : 30-03-07 10:13

On 29 Mar., 23:57, "Ole C" <o...@fjerndettetdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Ifølge urlex' indlæg er der i øvrigt intet fradrag når skatten beregnes - og
> det kan jeg da heller ikke umiddelbart forstå.....

Skattekortfradrag gives ikke ved feriepengeberegning. Ugefradrag og
ferieafholdelse har ikke noget med hinanden at gøre.
I optjeningsåret har du fået alle dine ugefradrag og ugefradragene får
du også når du afholder ferie, idet der sker en lønreduktion.
Spørg din A-kasse/Fagforening !

vh urlex

Fra : Ole C

Dato : 30-03-07 11:17

urlex skrev blandt andet:

> [...]
> I optjeningsåret har du fået alle dine ugefradrag og ugefradragene får
> du også når du afholder ferie, idet der sker en lønreduktion.

Tak for svaret og rådet. Jeg har givet det videre.

--
vh
Ole C.