tærtedej
Fra : Ralph

Dato : 30-03-07 18:58

Maizena prøvet for een gangs skyld, jeg havde een eller anden ide om at der
var mindre fedt i, det var der så ikke.

Men det er mere besværligt, og hvis man ikke smører formen (det plejer jeg
ALDRIG at gøre, og det STOD faktisk på maizenakassen at det skulle man IKKE)
så hænger dejen fast - ikke anbefalelsesværdigt

Så mit egentlige spørgsmål, HVORDAN laver man en tærtedej uden mættede
fedtsyrer? Becel?

Til sidst, min normale tærtedej er et par skovlfulde mel, + lidt grahamsmel,
salt, blandes i foodprocessor, et par skiver margarine i lidt af gangen,
evt. en æggeblomme, ellers vand til konsistensen passer, hældes ud i
tærtefad, presses fast, i køleskab mindst een time før brug.

--
Ralph

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-03-07 19:52

Ralph skrev:

> et par skiver margarine

Hvordan ser fedtsyreprofilen ud mht. mættede fedtsyrer og
transfedtsyrer?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Ralph

Dato : 30-03-07 20:48

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan ser fedtsyreprofilen ud mht. mættede fedtsyrer og
> transfedtsyrer?

Aner det ikke, jeg har blot en ide om at fast fedt (margarine, smør) er mere
usundt end flydende fedt - meget forsimplet, men os simple mennesker skal
vel også leve sundt.

Hvis du har en forklaring der kan forståes af en minkrøgter er jeg evigt
taknemmelig.

Hvis du stillede et seriøst spørgsmål beklager jeg min ironi, men jeg kender
ikke svaret.

Et kvalificeret gæt er at transfedtsyrer før i tiden var i margarine, men nu
er de ikke der så meget mere - plantemargarine?

--
Ralph

Fra : Peter Westh

Dato : 30-03-07 22:20

> [...]
> IKKE) så hænger dejen fast - ikke anbefalelsesværdigt
>
> Så mit egentlige spørgsmål, HVORDAN laver man en tærtedej uden mættede

Becel er elendigt til tærtedej, been there, done that. Det gælder også andre
margariner med lavt indhold af mættet fedt jeg har prøvet. Jeg kan huske en
opskrift på mørdej med rapsolie på det nu hedengangne firma Allaras
hjemmeside, men jeg har desværre ikke gemt den.

/P