Dit køkkens syv søjler
Fra : Jens Bruun

Dato : 28-03-07 19:23

Man taler i islam om de syv søjler, hvorpå det hele hviler. Hvad er dit
køkkens "Syv Søjler"?

Scenarie:

Du er udnævnt til kok for en gruppe mennesker, der skal opholde sig i en
længere periode på en ellers øde ø. Du får følgende stillet til rådighed:

- Daglige leverancer af friske råvarer, f.eks. kød, fisk, grøntsager,
kulhydrater (brød, ris, kartofler, pasta o.lign), krydderier/krydderurter,
æg osv. osv. De daglige leverancer er rigelige til at fordre alle af, og der
vil ofte være rigeligt til at gemme lidt til dagen efter. Du ved ikke i
forvejen, hvad du modtager en given dag. Nogle dage vil der være meget kød,
men måske ingen grøntsager. Andre dage vil du få krydderier/kryderurter, men
intet kød osv. osv.
- Køleskab, der kan rumme lidt rester svarende til én dags måltider for
gruppen
- Komfur med ovn og dertilhørende gryder, potter og pander
- Service og bestik til samtlige i gruppen
- Syv elementer, der indgår i dit køkken. Disse syv elementer vil *altid*
være til rådighed for dig lige meget hvad.

Du er selvfølgelig opsat på at gøre det så godt som overhovedet muligt og
lave så velsmagende mad som muligt (du læser jo med i denne gruppe), så
hvilke syv dele fra *dit* køkken, vil du tage med?

Jeg selv ville tage følgende med (i ikke-prioriteret rækkefølge):

- Salt
- Sukker
- Friske limefrugter
- God jomfruolivenolie
- Økologisk smør (helst Øllingegård)
- Løg
- Skarp kokkekniv

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 28-03-07 19:37

Hej Jens

> - Salt
> - Sukker
> - Friske limefrugter
> - God jomfruolivenolie
> - Økologisk smør (helst Øllingegård)
> - Løg
> - Skarp kokkekniv

Smid olien ud og sæt mælk på istedet.

--
Mvh Max

Fra : padre

Dato : 28-03-07 21:40

> Hvad er dit køkkens "Syv Søjler"?

skalotteløg
hvidløg
tomater
kyllingefond
smør
kartofler
kniv

--
padre
You could take me seriously, but statistically, you would be making a

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-03-07 21:50

On Wed, 28 Mar 2007 20:37:14 +0200
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Jens

> Smid olien ud og sæt mælk på istedet.

Olien kan jeg forstå, men hvorfor mælk? Nok noget af det mindst
benyttede i mit køkken.

Fra : Emil

Dato : 28-03-07 22:10

"Jens Bruun" wrote:

>hvilke syv dele fra *dit* køkken, vil du tage med?
>Jeg selv ville tage følgende med (i ikke-prioriteret rækkefølge):

> [...]

- Løg.
- Bælgfrugter (ærter kan af- og indkoges for at opnå en sødme).
- Dronningens peberblanding (kan sorteres til flere varianter af
krydderier).
- Esdragoneddike. Giver syre og smagsfylde.
- Rapsolie (generelt anvendeligt).
- Mel (kan bruges til meget)
- Gær (til brød, øl og/eller vin - så mangler der ikke noget)

Tidshorisonden mangler.
Skarp kokkekniv? Nej den erstattes af en en bestikkniv, som er slebet
skarp på en lokal sten, eller mod en af de andre bestikknive.
Salt og drikkevand fremstilles af havvandet.
Har du aldrig været spejder, soldat eller levet i vildmarken?

Ellers synes jeg, at det er et tankevækkende tankeeksperiment.

m.v.h. Emil

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-03-07 07:47

> Jeg selv ville tage følgende med (i ikke-prioriteret rækkefølge):
> [...]

Som en anden har anført, ville jeg også droppe salt... det er lige i
nærheden på en øde ø, medmindre vi er sat af på en af øerne ved
Himmelbjerget i Silkeborgsøerne *S*

Jeg ville nok tage følgende:

en produktiv høne (æg *S*)
kniv (nok en kinesisk flækkekniv)
peber
sukker
mel
jomfruolivenolie
avocado

Mvh. Lisbeth

Fra : @

Dato : 29-03-07 11:24

On Wed, 28 Mar 2007 20:23:09 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Man taler i islam om de syv søjler, hvorpå det hele hviler. Hvad er dit
>køkkens "Syv Søjler"?
>
>Scenarie:

>- Salt
>- Sukker
>- Friske limefrugter
>- God jomfruolivenolie
>- Økologisk smør (helst Øllingegård)
>- Løg
>- Skarp kokkekniv

salt
honning
madolie
mel
rødvin
løg
min favorit-kniv

gider ikke spilde tiden med at inddampe forurenet havvand

jeg skal lave mad

/Albert Camus/

Fra : Ralph

Dato : 29-03-07 17:07

Salt
chili
olivenolie
hvidvin (feta strøg til fordel for vinen - som iøvrigt ikke er rød pga.
urinsyregigt)
lakrids
ost (skære/blåskimmel/smøre eller... ligemeget, husk Sebastians Ostesang)
hvidløg

Som du selv skriver, der kommer kød og/eller grøntsager + kulhydrater hver
dag - nok til alle, og der er bestik + potter og pander, så derfor IKKE løg,
kokkekniv, mel og gær.

--
Ralph

Fra : Peter Westh

Dato : 29-03-07 17:49

> Man taler i islam om de syv søjler, hvorpå det hele hviler. Hvad er dit
> køkkens "Syv Søjler"?

Nu er der altså kun 5 søjler i Islam, men lad gå:

Olivenolie
Smør
Mel
Salt
Sukker
Citroner
Peber
Hvidløg

/P

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 01-04-07 11:52

1. Min opvaskemaskine !

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne DETTE fra min emailadresse...

Fra : nana sørensen

Dato : 02-04-07 02:17

> Man taler i islam om de syv søjler, hvorpå det hele hviler. Hvad er dit
> køkkens "Syv Søjler"?

Nej, man gør ej. Der er fem.

Shahada
Zakat