God steg?
Fra : Anders

Dato : 21-03-07 21:37

Hej

Jeg har tænkt mig at lave en oksesteg for et par mandfolk i weekenden.

Har I en god idé til hvordan den bliver ekstra lækker?

Tænker på bagte kartofler, bønner og salat som tilbehør, men er da åben for
andre gode idéer

Mvh
Anders

Fra : mcloud

Dato : 21-03-07 21:41

Hej Anders
Her er 2 forslag til Meget smagsfulde retter:
http://www.lechef.dk/opskrifter/recipie.asp?id=52

http://www.lechef.dk/opskrifter/recipie.asp?id=116

Begge retter hører til mine absolut favoritter.
mvh mcloud

Fra : Anders

Dato : 21-03-07 21:48

"mcloud" skrev:

> Her er 2 forslag til Meget smagsfulde retter:
> http://www.lechef.dk/opskrifter/recipie.asp?id=52
>
> http://www.lechef.dk/opskrifter/recipie.asp?id=116
>
> Begge retter hører til mine absolut favoritter.

Tak for forslagene, men jeg tænkte mere på om i havde en god idé til hvordan
jeg laver stegen i ovenen, så den bliver lækker?

Mvh
Anders

Fra : mcloud

Dato : 21-03-07 22:00

Hej Anders
Hvilken steg snakker vi om ??
hilsen mcloud

Fra : Anders

Dato : 21-03-07 22:10

"mcloud" skrev:

> Hej Anders
> Hvilken steg snakker vi om ??
> hilsen mcloud

En oksesteg.... ved ikke om der er forkel på sådan nogle

Mvh
Anders

Fra : mcloud

Dato : 21-03-07 22:36

Hej igen
Der findes Bovstege,culottesteg,cuvettestege,højrebsstege tyksteg,tyndsteg
og flere endnu.
Er det til rødt kød du snakker om???
hilsen mcloud

Fra : Anders

Dato : 21-03-07 22:42

"mcloud" skrev:

> Der findes Bovstege,culottesteg,cuvettestege,højrebsstege tyksteg,tyndsteg
> og flere endnu.
> Er det til rødt kød du snakker om???
> hilsen mcloud

Ja, det må være til rødt kød. Tænker sådan en steg man skærer ud i tynde
skiver og som er rød/rosa inden i.

Mvh
Anders

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-03-07 22:52

> En oksesteg.... ved ikke om der er forkel på sådan nogle

Jeg tror, du skal overveje at få et par pizzaer bragt til gutterne.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ralph

Dato : 21-03-07 23:09

newsqdnR2RuqZjNZzbRVnygAA@giganews.com...
> "Anders" <junk@xotminusdette.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror, du skal overveje at få et par pizzaer bragt til gutterne.

HØRT...

--
Ralph - som stegte en vildt mør culotte til familien sidste week-end.
Kernetemp. 62 grader, tynde skiver skåret på tværs af seneretning - mums.

Fra : Thomas

Dato : 22-03-07 06:03

> [...]
> "Anders" <junk@xotminusdette.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror, du skal overveje at få et par pizzaer bragt til gutterne.

Hej Jens

Det er da kun et positivt træk at ville prøve noget nyt, ellers kommer vi
mænd jo aldrig videre Det er da ihvertilfælde ikke nutidens piger, der
skal overtage vores mødres dyder..... Pizzaerne kan altid bestilles,
hvis det andet fejler ;)

Og til dig Anders

Nu ved jeg ikke hvad budgettet er til, men skal det creme de la creme, så
køb en oksefilet (helst godt marmoreret, så kan gæsterne evt. skære det fra
der er for fedt........ men det gir en god smag) eller en oksemørbrad.
Oksefiletet skal bare ridses i fedtlaget og krydres men mørbraden skal
måske lige renses for sener (de hvide hinder på kødet, du tager lige en
skarp kniv og laver en mellemting imellem at skrabe og skære dem af) og så
smører du den bare ind i olivenolie og kryder med salt og peper, Ang.
stege temperatur, så står det somregel på pakken, og hvis du ikke har et
stege termometer, så få købt et med det samme, man kan ikke leve uden

Og til sidst må jeg anbefale Bilka. De har noget virkelig lækkert _tysk_
kød.

Mvh

Thomas

Fra : mcloud

Dato : 21-03-07 23:05

Hej igen Anders
Jeg ville tage en culottesteg,køb den lokale slagter-supermarked.
Rids stegen og krydr med knust hvidløg,salt og peber
Brun stegen i 10 minutter på 250 grader, skru ned til 170 grader i ca 45
minutter for en steg på ca 1½ kilo
brug stegetermometer ,hvis du har et ,ca kerne temp. 60 grader.

Fra : Morten Wartou

Dato : 22-03-07 08:21

Anders wrote:
> Hej
>
> Jeg har tænkt mig at lave en oksesteg for et par mandfolk i weekenden.
>
> Har I en god idé til hvordan den bliver ekstra lækker?

Køb en oksetyndstegsfilet - så får du en meget smagfuld steg, som samtidig
ikke kan skæres forkert ud (medmindre du virkelig gør dig umage).

Du skal stå tidligt op. :) Først giver du den godt med salt (10 gram pr. kg.
kød - på over og underside, ikke andre steder, det er en fordel at gøre
dette dagen før) og evt. peber. Et par fed hvidløg skåret i skiver puttes
godt ned i revner lavet med en lille kniv i toppen af stegen. Brun den på en
steghed pande 20-30 sekunder på ALLE sider. Derefter placeres den på en rist
i ovnen. Placér en bradepande nedenunder for at opsamle saft, der kommer dog
ikke meget ved denne form for stegning, det meste bliver inde i stegen.
Ovnen indstilles på ca. 60 grader. Der er tale om et princip der kaldes
koldstegning, så ja, jeg skrev 60 grader. Lad den hygge sig i ovnen i 10-12
timer. Der skal være placeret et stegetermometer i stegen (i midten på det
tykkeste sted), og det er en god idé med et stegetermometer liggende på et
stykke stanniol på risten, for at kontrollere ovntemperaturen. Når
termometeret i stegen viser 60 grader (pænt rød, men ikke rå), er stegen
færdig. Det gør ikke noget, at den får lov at stå længere tid, så gæsterne
når at komme og kan spise med. Skru evt. en smule ned for ovnen, så du er
helt sikker på den ikke bliver for varm. En koldstegt steg behøver ikke at
hvile udenfor ovnen, og kan straks skæres ud i tynde (men ikke for tynde)
skiver.

Dette vil give dig en himmelsk smagsoplevelse og kødet vil være mere mørt
end noget du har prøvet før - jeg garanterer personligt for succes, hvis du
følger anvisningerne. :) Ganske let, og faktisk meget lidt arbejdskrævende.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Anders

Dato : 23-03-07 12:39

"Morten Wartou" skrev:

> [...]
> end noget du har prøvet før - jeg garanterer personligt for succes, hvis
> du følger anvisningerne. :) Ganske let, og faktisk meget lidt

Har før haft succes med langtidsstegning, så jeg tror jeg vil forsøge denne
opskrift.

Og så vil jeg gerne sige tusinde tak for hjælpen til alle.

Mvh
Anders

Fra : lonekjaer@hotmail.co~

Dato : 22-03-07 08:55

> Har I en god idé til hvordan den bliver ekstra lækker?

Hvis du laver en oksesteg i gryde, kan det nærmest ikke gå galt.
Rigtig mange okseudskæringer er velegnede til formålet, blot skal den
helst være lidt fedtmarmoreret.
Brun oksestegen godt af i smør, tilsæt et par gulerødder, selleri,
porre og persille.
Hæld 1 eller 2 flasker Semper Ardens Criollo Stout ved (alt efter
størrelsen af stegen), lad simre i 4-6 timer. Herefter koges væden ind
til passende mængde/smag, sies, jævnes og krydres. Dertil
pillekartofler, surt og sødt. Hvis det ikke var fordi det ville være
nogen griseri ikke at bruge bestik, ville det ikke være nødvendigt -
sådan en steg kan tygges med øjenvipperne. :)