Råzone og Supervoksen
Fra : Ukendt

Dato : 28-03-07 19:16

Er de to nævnte film deciderede ungdomsfilm, eller kan man få noget ud af at
se dem under alle omstændigheder?

MVH Thomsen

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 28-03-07 21:21

"Thomsen" <(())> skrev i en meddelelse
> Er de to nævnte film deciderede ungdomsfilm, eller kan man få noget ud af
> at se dem under alle omstændigheder?

Råzone er en rigtig god ungdomsfilm, som også kan ses af voksne. Pigerne
spiller ubehagelig autentisk, og filmen er god hele vejen, indtil slutningen
som bliver, efter min mening, en tand for action-præget. Men ellers en
rigtig god film.

Supervoksen har jeg ikke set.

Mvh. BK

Fra : Brian K

Dato : 28-03-07 21:50

"Brian, Rikke og Kristian" <brauner.kjeldsen@mail.dkFJERNVENLIGSTDETTE>
skrev i en meddelelse news:460ace40$0$52174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> spiller ubehagelig autentisk, og filmen er god hele vejen, indtil
> slutningen som bliver, efter min mening, en tand for action-præget. Men

Hvad alder kan man gå ned til - mht til at se filmen? (pige, som ikke er
"sart")

mvh
brian

Fra : Barney Gumble

Dato : 29-03-07 11:36

Brian K skrev:

> Hvad alder kan man gå ned til - mht til at se filmen? (pige, som ikke er
> "sart")

Stoffer, forholdsvis brutal vold, sex...

Bedøm selv hvad pigen er parat til (at se!).

BG

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 29-03-07 14:51

"Brian K" <spam@noway.dk> skrev i en meddelelse
> "Brian, Rikke og Kristian" <brauner.kjeldsen@mail.dkFJERNVENLIGSTDETTE>
> skrev i en meddelelse

> Hvad alder kan man gå ned til - mht til at se filmen? (pige, som ikke er
> "sart")

Den var lidt svær...som Barney skriver er der især en meget voldsom
voldscene, så er der jo flirten med sex og stoffer, og et meget groft sprog.
Men en pige fra 6./7. klasse og frem ville den være noget. Måske kunne en
yngre pige også godt se den, men den er ikke så relevant for dem der er
meget yngre, og tror ikke fimen er specielt god, hvis ikke man kan se det
relevante/realistiske i den....

Mvh. BK

Fra : Barney Gumble

Dato : 29-03-07 11:34

Thomsen skrev:
> Er de to nævnte film deciderede ungdomsfilm, eller kan man få noget ud af at
> se dem under alle omstændigheder?

Har også kun set Råzone. Den kunne godt ses af et lidt ældre publikum.

I øvrigt kan jeg i den forbindelse anbefale "Thirteen":

http://imdb.com/title/tt0328538/

Den kan (desværre) være skræmmende realistisk at se, hvis man har
bekendte i den alder (13 år). Ofte siges det om den, at det burde gøres
obligatorisk for forældre med 13-årige børn, at se den sammen med dem.
Thirteen virker imo langt mere gennemført end Råzone.

Startscenen i Råzone fik mig straks til at tænke på startscenen i
Thirteen...

BG

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-07 13:51

Barney Gumble wrote:
> I øvrigt kan jeg i den forbindelse anbefale "Thirteen":
> http://imdb.com/title/tt0328538/

Ja, den har jeg set. Udemærket film.

Fra : Brian P

Dato : 29-03-07 12:29

On 28 Mar., 20:16, "Thomsen" <(())> wrote:
> Er de to nævnte film deciderede ungdomsfilm, eller kan man få noget ud af at
> se dem under alle omstændigheder?
>
> MVH Thomsen

Du kan få noget ud af at se Supervoksen, som er rigtig godt skruet
sammen. Råzone er en bagatel som har fået stor opmærksomhed, fordi den
har nogle ret voldelige scener, men historie er der ikke meget af.
Efter min mening er den ringere end Rich Kids - og det siger ikke så
lidt.

Fra : Brian P

Dato : 29-03-07 12:36

On 28 Mar., 20:16, "Thomsen" <(())> wrote:
> Er de to nævnte film deciderede ungdomsfilm, eller kan man få noget ud af at
> se dem under alle omstændigheder?
>
> MVH Thomsen

Du kan få noget ud af at se Supervoksen, som er rigtig godt skruet
sammen. Råzone er en bagatel, som fik ufortjent stor opmærksomhed,
fordi en del mente der var tale om realisme og fordi den har nogle
voldsscener med piger. Efter min mening er den ringere end Rich Kids -
og det siger ikke så lidt.

Fra : Jim Andersen

Dato : 29-03-07 18:25

"Thomsen" <(())> skrev i en meddelelse
> Er de to nævnte film deciderede ungdomsfilm, eller kan man få noget ud af
> at se dem under alle omstændigheder?

Jeg er 40, konen er et par år yngre. Vi har en tøs på 8. Hun var lagt i seng
da vi så Supervoksen.

Vi syntes begge at filmen var god og interessant. Jeg havde frygtet der var
lidt for meget overspillet skolekomedie over den. Men de spillede glimrende,
og historien var god og illustrerede fint dilemmaet for de unger piger midt
imellem barn og voksen. Og der kom en fin diskussion ud af det bagefter.

Den kan jeg klart anbefale. Vi har ikke set Råzone.

/jim

Fra : jim

Dato : 02-04-07 13:52

Så fik vi set Råzone.

Det er en lidt (temmelig meget) voldsommere film. Og for et mere
marginalt (eller marginaliseret) publikum.

Supervoksen handler om "normale" unge med "normale"/"universelle"
problemer. Tøserne i Råzone kæmper med nogle lidt mere specifikke,
sociale problemer, og er generelt i større problemer. Én af de 4-5
tøser er ihvertfald kandidat til et ophold på statens regning. Og det
er vel ikke landsgennemsnittet.

Lidt a la, Breakfast Club. De er 5 unge. Én får tæsk af sin far, én
har (svjh) prøvet selvmord, én slog næsten en anden elev ihjel, og én
noget fjerde. Det er vel ikke heeelt realistisk.

Men ok, nu bor jeg selv bag en ligusterhæk. Hvis jeg boede på 5 sal i
et betonbyggeri kunne det være jeg mente noget andet.

Mht hvor gammel man skal være for at se dem....
http://www.medieraadet.dk/Soeg/afgorelse?vurdnr=20060595
Råzone=15, dvs de har ikke nærstuderet den men betragter den som en
voksenfilm.
Supervoksen=11

/jim