Indianere mod vikinger
Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 24-03-07 18:12

http://www.apple.com/trailers/fox/pathfinder/large.html

Håber stilen er holdt så mørk og dyster i filmen, som traileren antyder, så
kunne det måske blive godt. Men man tør desværre ikke håbe ret meget. Men
alt med vikinger skal ses, det er da en oplagt tidsperiode at lave film om.
Håber de danske instruktører på et tidspunkt får store nok budgetter og mod
på at gå igang med at indspille en ordentlig vikinge film...

BK

It's only pain, it only hurts. I'm only down on the floor, where I've been
before, and I'll be here again.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 24-03-07 21:12

Det ville være noget for Zeki: indianere i vikingetid

(no offense intended!)

Mikkel

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-03-07 23:32

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev bl.a.:

> Det ville være noget for Zeki: indianere i vikingetid

Kunne vi eventuelt supplere med en håndfuld eskimoer, mau-mau'er,
Don-kosakker, pirater, gønger og samuraier?

--
Mvh.: Jørgen Grandt
"Og læg så i øvrigt mærke til at jeg kun udtaler mig

Fra : Per Hansen

Dato : 25-03-07 03:35

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> mentioned this

> Kunne vi eventuelt supplere med en håndfuld eskimoer, mau-mau'er,
> Don-kosakker, pirater, gønger og samuraier?

Der er såmen ikke noget galt i at der er Indianere til i Vikingetiden.
Det er historisk rigtig nok.
Filmen er måske overdramatiseret, men faktisk historie at Vikingerne har
besøgt Amerika kan man ikke rigtig løbe fra, de kaldte Amerika for
Vinland.

--
Per Hansen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 25-03-07 21:55

Per Hansen wrote:
> [...]
> Filmen er måske overdramatiseret, men faktisk historie at Vikingerne har
> besøgt Amerika kan man ikke rigtig løbe fra, de kaldte Amerika for

Ja, det troede jeg da at alle vidste.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 24-03-07 23:07

> [...]
> tidsperiode at lave film om. Håber de danske instruktører på et
> tidspunkt får store nok budgetter og mod på at gå igang med at

Ja, eller bare laver Arm Magnusson trilogien.

Mark

http://mark.gazel.dk/
http://wordpress.dk - til glæde for danske WordPress-brugere

Fra : Per Vadmand

Dato : 24-03-07 23:37

Mark Thomas Gazel wrote:

> Ja, eller bare laver Arm Magnusson trilogien.

Er det ikke også snart på tide med en god dansk film om Tordenskjold?

Per V.

--
En af de vigtigste menneskerettigheder er retten til at være
inkonsekvent.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-03-07 23:52

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> writes:

> Er det ikke også snart på tide med en god dansk film om Tordenskjold?

en skide nordmand!

--
Peter B. Juul, o.-.o "Remember, always be yourself.
The RockBear. ((^)) Unless you suck."

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-03-07 16:04

Peter B. Juul wrote:

> en skide nordmand!

Det tror jeg ikke selv, han syntes.

Per V.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 25-03-07 21:53

Per Vadmand wrote:

> Er det ikke også snart på tide med en god dansk film om Tordenskjold?

Jeg ville foretrække en filmatiseret "Røde Orm", men Tordenskjold var da
også en sej gut.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Søren

Dato : 25-03-07 08:03

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, eller bare laver Arm Magnusson trilogien.

Den kommer til jul...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Arn_(film)

Søren

Fra : Peter Knutsen

Dato : 25-03-07 21:53

Mark Thomas Gazel wrote:
> Ja, eller bare laver Arm Magnusson trilogien.

Hvis der er vikinger i Arn-bøgerne, så er det da gået tilbage for Jan
Guillou. Han plejer at have styr på tingene, selv om han er noget rød i det.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 25-03-07 08:49

"Brian, Rikke og Kristian" <brauner.kjeldsen@mail.dkFJERNVENLIGSTDETTE>
skrev i en meddelelse news:46055bcc$0$163$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> film om. Håber de danske instruktører på et tidspunkt får store nok
> budgetter og mod på at gå igang med at indspille en ordentlig vikinge

Hvornår helvede kan der komme en seriøs film med vikinger som emne? Dette
kan i bedste fald blive tålelig actionunderholdning for udfra traileren,
virker det som noget bras IMO

Fra : Per Dalum Jensen

Dato : 26-03-07 12:14

On 24 Mar., 19:11, "Brian, Rikke og Kristian"
<brauner.kjeld...@mail.dkFJERNVENLIGSTDETTE> wrote:
> [...]
> Håber de danske instruktører på et tidspunkt får store nok budgetter og mod
> på at gå igang med at indspille en ordentlig vikinge film...

Nu har der været en del snak om den måde som Gibson portrætterede
mayaindianerne i "Apokalypto" og i den forbindelse har jeg haft et par
diskussioner om hvordan vi ville reagere hvis der blev lavet en
oppustet og voldelig film om vores fortid: vikingerne. Det ser der så
ud til at der kommer.

Ud fra traileren synes jeg at denne film ser værre ud end "Vikingerne
i Østerled" (kan ikke huske titlen) hvor Banderas spiller Ibn Fadlan,
der rejser sammen med en bande vikinger.

Jeg mener: store heste i Vinland (sammenlign med en islænder hest) ?
vikingehjelme der mere ligner noget som Nazgul ville være stolte af
eller som King Kongs vogtere ville bære. Drageskibe på langtogt? OG
hvis jeg husker ret var vikingerne lige så meget købmænd som
krigsmænd. Jeg blav faktisk lidt sur da jeg så denne trailer, men nu
er det vist gået over

Lad os få en "god" filmatisering af "Røde Orm", da jeg helt giver
"Brian, Kristian og Rikke" ret i at der da må være et hav af gode
historier fra vores vikingetid

...Per

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 26-03-07 13:35

Per Dalum Jensen skrev:

> [...]
> i Østerled" (kan ikke huske titlen) hvor Banderas spiller Ibn Fadlan,
> der rejser sammen med en bande vikinger.

Filmens historie er inspireret af Ibn Fadlans fortælling om Vikingerne
ved Volgas menneskeofring af en træl ved en begravelse.

Hvis man skulle gøre som Mel Gibson skulle man så lave en film hvor
vikingerne ikke laver andet end at jagte trælle for at ofre dem...

> Lad os få en "god" filmatisering af "Røde Orm", da jeg helt giver
> "Brian, Kristian og Rikke" ret i at der da må være et hav af gode
> historier fra vores vikingetid

Njals saga gad jeg godt se på film! Tjekke...tjekke... hm... den findes
faktisk i en islandsk tvudgave fra 2004:
http://www.imdb.com/title/tt0441888/

Mikkel

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 26-03-07 20:25

"Mikkel Moldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Njals saga gad jeg godt se på film! Tjekke...tjekke... hm... den findes
> faktisk i en islandsk tvudgave fra 2004:

Faktisk behøver vi ikke gå så langt tilbage som vikinger for at hente
potentielle gode historier til film, kunne rigtig godt tænke mig en god
filmatisering af historierne om Jens Langkniv, en dansk Robin Hood det kunne
da være godt. Eller bare en ordentlig version af gøngehøvdingen på film, en
der var blottet for al den platte humor der plejer at blive puttet i de få
danske film der foregår i forgangne tider...

BK

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-03-07 09:25

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Njals saga gad jeg godt se på film! Tjekke...tjekke... hm... den findes
> faktisk i en islandsk tvudgave fra 2004:
> http://www.imdb.com/title/tt0441888/

Der findes en del gode islandske film og miniserier. Blandt andet en
"islandsk western" med titlen "Ravnen flyver". For et par år siden var
den ikke ude på DVD, men vi kan jo håbe. For noget i stil med 12-15 år
siden så jeg også en miniserie om islands omvendelse til kristendommen.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Brian P

Dato : 26-03-07 23:37

On 25 Mar., 00:37, "Per Vadmand" <p...@post.tele.dk> wrote:

> Er det ikke også snart på tide med en god dansk film om Tordenskjold?

Den er lavet (men er den god?): Tordenskjold går i land (1942).

Ville hellere se filmen om Struense.

Fra : Per Vadmand

Dato : 27-03-07 08:56

Brian P wrote:

> Den er lavet (men er den god?): Tordenskjold går i land (1942).

Har ikke set den, men ifølge Piil-bibelen handler den mest om hans erotiske
eskapader. Jeg kunne mere tænke mig at se en film om Tordenskjolds gevaldige
krigsbedrifter sådan lidt i stil med "Master and Commander" - men nu med
humor, for det havde Tordenskjold masser af.

Per V.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-03-07 09:27

Per Vadmand wrote:

> Har ikke set den, men ifølge Piil-bibelen handler den mest om hans erotiske

Film om erotiske eskapader fra 1942? Var det overhovedet lovligt dengang?

> eskapader. Jeg kunne mere tænke mig at se en film om Tordenskjolds gevaldige
> krigsbedrifter sådan lidt i stil med "Master and Commander" - men nu med
> humor, for det havde Tordenskjold masser af.

Man kan vel ikke slippe godt fra at lave en film om sådan en ræv, uden
at putte i det mindste en smule humor ind i den...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 27-03-07 09:37

Peter Knutsen skrev:

> Film om erotiske eskapader fra 1942? Var det overhovedet lovligt dengang?

> Man kan vel ikke slippe godt fra at lave en film om sådan en ræv, uden
> at putte i det mindste en smule humor ind i den...

Den må oven i købet være billig at lave, eftersom man ikke skal bruge
ret mange skuespillere, men bare kan bruge de samme igen og igen. (Knas...)

Mikkel
--
"No todo lo rico engorda, no todo lo bueno es pecado".
(Shakira)