væsker på flyturen - fidus
Fra : BA

Dato : 31-03-07 21:52

Har lige haft fornøjelsen af hele cirkuset omkring sikkerhed, væsker og små
plasticposer i forbindelse med en tur til Gran Canaria.
Vi er lidt nærige, så vi havde ( heldigvis) taget tom en 2-liters flaske med
gennem sikkerhedskontrollen i kastrup. Den fyldte vi så bagefter med vand.
Flyturen tog 5 timer og en lille flaskevand kostde 20 kr og en alm dåseøl 25
kr, så vi sparede en del.

På hjemrejen kunne vi ikke lave samme nummer, da vandet i hanerne på Grand
Canaria er udrikkeligt (afsaltet havvand med klor!). Derfor måtte vi betale
1 Euro pr stk i lufthavnen for en lille flaske vand.
Senere under flyrejsen hjem, fandt jeg ud af, at man kunne have bestilt
toldfri varer til levering på sædet til hjemturen. Herunder bl.a. øl til 6
kr stk, men desværre intet helt uden alkohol. Man må vist godt nok ikke åbne
posen under hjemturen, men alle damerne sidder jo og snuser til de de
nyindkøbte parfumer og spister af chokoladen. Ingen blev kontrolleret.

Ca 60 kr pr liter vand med Startour, det er da en pris, og de kundgjorde
endda, at det var vigtigt at drikke vand, da luftfugtigheden ombord var ca10
%!
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Inkognito

Dato : 01-04-07 06:57

"BA" <paogbaKANIN@mail.dk> skrev i en meddelelse

<clip af en hel masse>

> Flyturen tog 5 timer og en lille flaskevand kostde 20 kr, så vi sparede en
> del.
> Ca 60 kr pr liter vand med Startour, det er da en pris...

Jeg forstår din pointe - nogen gange kan man med fordel undgå at tæn-
ke detaljeret vedr. forbrug, men tænke i helheden istedet. Om du giver
4.500 eller 4.525/4.560 kr for en rejse, betyder ikke en dyt...

Fra : BA

Dato : 01-04-07 10:22

> Jeg forstår din pointe - nogen gange kan man med fordel undgå at tæn-
> ke detaljeret vedr. forbrug, men tænke i helheden istedet. Om du giver
> 4.500 eller 4.525/4.560 kr for en rejse, betyder ikke en dyt...

Det har du selvfølgelig ret i, og sådan tænker vi da også. Det er mere fordi
securitychekket var så cirkusagtigt med masser af detaljer, der viste, at
det alligevel ikke var effektivt. Min mand skulle næsten smide bukserne
(bæltespænde) og tømme lommerne, mens jeg havde ladet bl.a en neglefil og
lommekniv ligge i min taske - som gik igennem.

Man må have 1 dl væske gennem kontrollen. Pga af medicin havde jeg taget en
33 cl flaske med med 1 dl vand. Det var ulovligt - flasken måttte kun kunne
rumme 1 dl - ja så drak jeg vandet og alt var OK.

Mht til pris, mener jeg faktisk det er "nærigt" at man ikke engang kan få et
glas vand på flyet. De færreste vil vel hamste vand i glas - måske er det
også bare fordi jeg ikke er vant til at flyve charter, men plejer selv at
arrangere mine rejser - også oversøisk.

Fra : Bjarne

Dato : 01-04-07 13:15

BA skrev:

> [...]
> (bæltespænde) og tømme lommerne, mens jeg havde ladet bl.a en neglefil og
> lommekniv ligge i min taske - som gik igennem.
Sikkerhedstjekket er først og fremmest en demonstration, som dels kan
skræmme helt uprofessionelle amatøragtige ballademagere og dels vise
befolkningen at de "ansvarlige" myndigheder "gør" noget.
Så udtrykket 'cirkusagtig' passer fint.
Men jeg vil af principielle grunde ikke give anvisninger på, hvor nemt
man kan smugle farlige ting ombord alligevel.
Lad os hellere glæde os over, at de allerfleste passagerer er fredelige.

> [...]
> også bare fordi jeg ikke er vant til at flyve charter, men plejer selv at

Det er jo blot en iskold forretning, hvor man vurderer, at fortjenesten
bliver større, hvis man udbyder billigere rejser og henter fortjenesten
hjem på urimelige priser for drikkevarer.

Bjarne

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 01-04-07 15:16

"BA" <paogbaKANIN@mail.dk> skrev:

> Ca 60 kr pr liter vand med Startour, det er da en pris, og de
> kundgjorde endda, at det var vigtigt at drikke vand, da
> luftfugtigheden ombord var ca10 %!

Lige netop vand bør være gratis på fly, da det er meget afgørende at
drikke rigeligt med væske under flyveturen for bl.a. at mindske
risikoen for blodpropper.

Hvis ikke flyselskaberne ændrer det af frivillighedens vej bør der i
mine øjne lovgives om det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Inkognito

Dato : 01-04-07 19:55

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> risikoen for blodpropper.
> Hvis ikke flyselskaberne ændrer det af frivillighedens vej bør der i

Jeg flyver en del og har ikke oplevet, at man ikke kan modtage vand,
hvis man spørger efter det. De bon'er heller ikke een for det - kun ifm.
en egentlig servering, når de kommer med vognen....

Fra : BA

Dato : 01-04-07 21:33

> Jeg flyver en del og har ikke oplevet, at man ikke kan modtage vand,
> hvis man spørger efter det. De bon'er heller ikke een for det - kun ifm.
> en egentlig servering, når de kommer med vognen....

Det lyder interessant - hvem fløj du med. Vi fløj med TUI Nordic

Fra : Inkognito

Dato : 02-04-07 04:56

> Det lyder interessant - hvem fløj du med. Vi fløj med TUI Nordic

En række af selskaberne yder den slags, har jeg oplevet. Det modsatte
ville i princippet være tåbeligt, idet - som andre skriver - er ret vigtigt,
at vædskebalancen er ok...

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 02-04-07 00:49

Morten Bjergstrøm skrev:
> Lige netop vand bør være gratis på fly, da det er meget afgørende at
> drikke rigeligt med væske under flyveturen for bl.a. at mindske
> risikoen for blodpropper.

Enig - det er at gamble med folks helbred, når man begrænser adgangen
til vand på lange rejser ved at tage en ågerpris, som får folk til at
sige nej.

Minder mig iøvrigt om den verserende sag om svine-transporter.

> Hvis ikke flyselskaberne ændrer det af frivillighedens vej bør der i
> mine øjne lovgives om det.

Mon ikke det går op for flyselskaberne, at det er en god idé at hælde
vand på passagerene, når de har haft den første ikke-planlagte landing
med en dehydreret passager? Den slags koster vist mere end de kan tjene
på nok så mange vandflasker til 60 kr/liter.