RAM til Pismo?
Fra : Morten Lind

Dato : 29-03-07 08:12

Hej.....

Er der nogle, der ved, om man kan sætte 2 x1 GB RAMklodser i en
Pismo?(G3/400MHz fra år 2000)

MacTracker siger maksimum 1GB, men Motorola siger også maksimum 512 Mb
til min telefon, og den spiste fint et 1GBkort, så det kunne da være?

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-07 17:44

Hej Morten

Morten Lind wrote:
> Er der nogle, der ved, om man kan sætte 2 x1 GB RAMklodser i en
> Pismo?(G3/400MHz fra år 2000)

Nej, det kan du ikke...

> MacTracker siger maksimum 1GB, men Motorola siger også maksimum 512 Mb
> til min telefon, og den spiste fint et 1GBkort, så det kunne da være?

Hvad angår din Motorola telefon, så er det fordi, den har fået nyeste
firmware, så den kan genkende 1gb kort, - selvom de ikke har fået det
rettet i manualerne endnu...

Mht. Pismo, så kan den tage 2x 512mb 'LowProfile' 144-pins SODIMM SDRAM
type CL3/3-2-2 eller CL2/2-2-2 unbuffered non-parity moduler. ECC og EDO
RAM kan _IKKE_ bruges.

Den kan faktisk også tage 1x 512mb std. 144-pins SODIMM i den øverste
slot, mens den nederste _skal_ være lowprofile - uanset str. i mb, - der
er simpelthen ikke fysisk plads til 2 stk. std. moduler....

Du kan _IKKE_ bruge Kingston KVR RAM til den, men hvis du vælger
Kingston, _skal_ der bruges KTAG3 moduler.

I min nu solgte Pismo 500 havde jeg 1x 512mb og 1x 256mb lowprofile. -
Jeg havde egentlig købt 2x 512mb, men solgte den ene til et vist medlem
af 'dyhr'-riget, da han kun havde 128mb.

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Morten Lind

Dato : 29-03-07 18:49

> [...]
> Jeg havde egentlig købt 2x 512mb, men solgte den ene til et vist medlem
> af 'dyhr'-riget, da han kun havde 128mb.

OK - Tak, Erik......kan jeg så ikke købe den anden 512klods af dig? Hvis
den passer i Pismo´en?

Den er bestykket med 1 x 64MB + 1x 256MB.

Men jeg vil da helst have 2 x 512MB.....he, he

Det er min første blærbare nogensinde, og jeg har de seneste tyve år
været fast referent fra _meget_ store møder, og igår havde jeg så
Pismo´en med - som skrivemaskine - og Ihhh, hvor det var lettere end
mine sædvanlige blyant og papir notater

Så mere RAM og muligvis et nyt batteri i dyret.....

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-07 20:59

Morten Lind wrote:

> OK - Tak, Erik......kan jeg så ikke købe den anden 512klods af dig? Hvis
> den passer i Pismo´en?

Hm... Det bliver nok lidt svært. - Jeg har solgt hele det bærbare sæt
med alt tilbehør, taske og div. ekstra ting.

> Den er bestykket med 1 x 64MB + 1x 256MB.

Så er de 64mb den opr. klods, og den sidder '(formentlig) i den nederste
slot. Pismo 400 blev leveret med enten 64mb eller 128mb. Pismo 500 med
128mb eller 256mb som std..

> Men jeg vil da helst have 2 x 512MB.....he, he

Det forstår jeg godt, - men du kan købe dem her:
http://eshop.macsales.com/MyOWC/Upgrades.cfm?model=88&type=Memory&TI=4215&shoupgrds=Show+Upgrades
Dem, jeg købte, er denne type:
http://eshop.macsales.com/item/Other%20World%20Computing/133SO512328L/

> [...]
> været fast referent fra _meget_ store møder, og igår havde jeg så
> Pismo´en med - som skrivemaskine - og Ihhh, hvor det var lettere end

Pismo'en er en rigtig god og robust 'slider'. Jeg har været yderst
tilfreds med min i den tid, den boede hos mig, men efter jeg lukkede
forretningen, syntes jeg ikke, jeg havde den store brug for den, så
derfor blev den sat til salg. - Det tog kun 3 dage, så var den væk...

> Så mere RAM og muligvis et nyt batteri i dyret.....

Meget RAM er altid godt... Mht. batteri... hm, prøv evt. at kigge på
www.batterier.dk. - De har også batterier til PowerBooks...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-03-07 00:01

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Hej.....
>
> Er der nogle, der ved, om man kan sætte 2 x1 GB RAMklodser i en
> Pismo?(G3/400MHz fra år 2000)

Min Pismo har 512MB RAM. Det er OK til OS X (10.3.9) og Office 2004.

Jeg læste om een der havde en Pismo i de internationale Mac
nyhedsgrupper som havde 768MB i sin (256MB + 512MB).

Jeg har i den tid jeg har haft den (snart 3 år) anskaffet to nye
batterier (de er begge OK, jeg købte det andet batteri da chancen bød
sig - de hænger jo ikke ligefrem på træerne) og et nyt backup batteri
(fra England) - og først OS X 10.2 og som sagt nu 10.3.

Til almindelig trådløs kan jeg vælge mellem et Belkin F5D7010 (med
Broadcom chipset, der virker med Apples Airport software under OS X)
802.11b/g PC Card kort, eller et Philips SNN6500 (med Atheros chipset)
802.11a/b/g PC Card kort med Orangeware driver, eller en D-Link DWL-G122
802.11b/g USB trådløs adapter med D-Link software.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-03-07 01:30

Hej Axel

Axel Hammerschmidt wrote:

> Min Pismo har 512MB RAM. Det er OK til OS X (10.3.9) og Office 2004.
>
> Jeg læste om een der havde en Pismo i de internationale Mac
> nyhedsgrupper som havde 768MB i sin (256MB + 512MB).

Det kan godt have været mig. - Jeg har ihvertfald nævnt det i et par
grupper, hvor der er nogen, der har spurgt. - Jeg havde nemlig
256mb+512mb i den...

> [...]
> sig - de hænger jo ikke ligefrem på træerne) og et nyt backup batteri
> (fra England) - og først OS X 10.2 og som sagt nu 10.3.

Ja, uha! - De er godt nok dyre, hvis man skal købe dem hos Apple. De er
noget billigere hos www.batterier.dk, - som for øvrigt har batterier til
næsten alle PowerBooks - inkl. de helt gamle...

Hvis det er en Pismo 500, kan du roligt køre den op på OS X
10.4.8/10.4.9. Lige inden jeg solgte min Pismo 500 fik den en total
upshining med fuldstændig nyt system 10.4.8 + 9.2.2 på hver sin
partition på en 40gb disk. Den bliver endda temmelig meget hurtigere med
10.4.x end med 10.3.x - vel omkring 20-30% hurtigere ud fra en generel
bedømmelse...

> [...]
> 802.11a/b/g PC Card kort med Orangeware driver, eller en D-Link DWL-G122
> 802.11b/g USB trådløs adapter med D-Link software.

Plus - at den også har mulighed for at bruge IR port - ihvertfald på en
Pismo 500...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-03-07 00:35

> Hej Axel
>
> Axel Hammerschmidt wrote:

<snip>

> [...]
> partition på en 40gb disk. Den bliver endda temmelig meget hurtigere med
> 10.4.x end med 10.3.x - vel omkring 20-30% hurtigere ud fra en generel

Men det er ikke så godt med kombinationen OS X 10.4 og MS Office 2004.
Jeg læste et indlæg i Microsofts nyhedsgrupper fra en MVP, som
forklarede, at eftersom Office 2004 var udviklet til 10.2, og at stort
set alle funktioner stadig virkede i 10.3.9, men at sådan noget som
(efter hukommelse) Ole (MS Object Linking and Embedding) ikke virkede
som det skulle mellem f.eks Word og Excel under OS X 10.4. Derfor
forblev han (MVPen) stadig på 10.3.9 med sin OS X.

Det har jeg så noteret mig. Og det er grunden til at jeg bliver på
10.3.9 indtil videre - i hvert fald indtil jeg ser hvor det bærer hen
(med Apple, som jo ikke længere officielt hedder noget med "computer" i
navnet - iflg MacWorld US fra marts i år - efter introduktion af
iPhone).

IR findes osse på 400 Mhz modellen.

Fra : Morten Lind

Dato : 31-03-07 00:49

> IR findes osse på 400 Mhz modellen.

yep......selvom i hvert fald jeg ikke rigtigt ved/kan finde noget at
bruge den til, men pyt - det er en fin maskine

Der er også IR på de tidligste iMacs - Bondiblue 233MHz - fra 1998, men
jeg har aldrig brugt det til noget

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-07 07:12

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Der er også IR på de tidligste iMacs - Bondiblue 233MHz - fra 1998, men
> jeg har aldrig brugt det til noget

Kan den mon synkronisere en mobil som kun har infrarød?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 31-03-07 11:00

> Kan den mon synkronisere en mobil som kun har infrarød?

Ja, det kan den faktisk

Jeg havde en af de første tri-band Motorola telefoner(Timeport), og den
kunne forbinde med iMac´en med IR.

Sikke tider - og sikken skiften

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-03-07 14:03

Ja, hvis du har en telefon med IR sendeport eller IR adapter, OS 8.1-9.1
med IR ArkivAssistent installeret og software fra telefonfabrikanten,
der kan køre på Mac....[IR ArkivAssistent er med allerede i System
7.1.2Pro, men det kan en iMac jo ikke klare.].

Problemet er så bare, at de eneste mobiltlf., jeg kender til, der har -
havde - software til Mac, var de gamle Alcatel, LMEricsson AT&T og
Motorola til GSM, Alcatel, Sony og Motorola til GSM III(US1900)... - Så
det er næppe sandsynlig, det vil virke på OS X...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-07 14:51

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> telefonfabrikanten, der kan køre på Mac....[IR ArkivAssistent er med
> allerede i System 7.1.2Pro, men det kan en iMac jo ikke klare.].

Det var også iSync jeg tænkte på. Det er vist ren OS X.

Er du iøvrigt begyndt at teste Alex stemmen til højtlæsning i Leopard endnu?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-03-07 15:41

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det var også iSync jeg tænkte på. Det er vist ren OS X.

Det er jeg klar over, når det er OS X, men du skal alligevel have
software, der kan registrere IR porten. - Det kan iSync ikke, såvidt jeg
har prøvet på min egen Pismo...

> Er du iøvrigt begyndt at teste Alex stemmen til højtlæsning i Leopard
> endnu?

Ingen kommentarer...

- Og jeg venter stadig på at få mere info om den anden stemme, jeg tidl.
har nævnt, men den pågældende, der skal give mig dem, er
langtidssygemeldt...

mvh. Erik Richrd

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-04-07 08:04

> Det var også iSync jeg tænkte på. Det er vist ren OS X.

Apples framwork understøtter såhudt jeg visker kun blåtand og USB.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-03-07 01:21

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> som det skulle mellem f.eks Word og Excel under OS X 10.4. Derfor
> forblev han (MVPen) stadig på 10.3.9 med sin OS X.

Hm, svjv. er det blevet rettet med den seneste opdatering til 11.3.4. -
Jeg har ikke problemer med at bruge MSO 2004 sammen med 10.4.9 eller
10.4.8 på den anden maskine... Men OK, det er så også meget lidt, jeg
overhovedet bruger OLE funktionerne. - Bruger Word hhv. Excel hver for
sig...

> [...]
> (med Apple, som jo ikke længere officielt hedder noget med "computer" i
> navnet - iflg MacWorld US fra marts i år - efter introduktion af

Ja, Apple er jo blevet til meget andet end computere - og nu også TV, så
det er da rimeligt nok, de har slettet 'computer' fra navnet. - Og
det skulle da heller ikke undre mig, om de videreudvikler sig selv endnu
mere på multimediaområdet... - Rygter er der jo nok af. - Bl.a. postede
jeg et link for en måneds tid siden om, at de måske er interesseret i at
overtage B&O... Designmæssigt vil det jo passe perfekt sammen...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-04-07 08:02

> [...]

> MacTracker siger maksimum 1GB, men Motorola siger også maksimum 512 Mb
> til min telefon, og den spiste fint et 1GBkort, så det kunne da være?

Du kan ikke finde 1GB SDRAM SO-DIMM klodser så det er en non-option.

Memory controleren bør i lighed med andre UMA 1.5 bundkort kunne klare
2GB, men da Pismo'en kun har 2 slots er det svært at atoppe 4x512MB
ned i halsen på den.

Fra : Morten Lind

Dato : 01-04-07 14:10

> Du kan ikke finde 1GB SDRAM SO-DIMM klodser så det er en non-option.

OK.

> Memory controleren bør i lighed med andre UMA 1.5 bundkort kunne klare
> 2GB, men da Pismo'en kun har 2 slots er det svært at atoppe 4x512MB
> ned i halsen på den.

Det må der siges ja til, godt

M.