Digital lydoptager
Fra : Jørgen Tietze

Dato : 24-03-07 09:01

Hejsa, jeg skal høre om der er nogen som har gode erfaringer med
digitale optageapparater.

Lige nu bruger jeg en 100kr's mp3-afspiller, som kan opfange hørbar tale
indenfor et par meters rækkevidde, men jeg kunne godt tænke mig et
apparat, der har lidt bedre lydkvalitet og som ikke koster en bondegård.

Det skal udelukkende bruges til interviews i forskellige miljøer med
lidt og meget baggrundsstøj og der vil ikke altid være mulighd for at
holde en mikrofon, så apparatet skal kunne lægges på et bord eller
puttes i lommen imens det optager.

~ Jørgen

Fra : Niels

Dato : 24-03-07 11:02

> [...]
> lidt og meget baggrundsstøj og der vil ikke altid være mulighd for at
> holde en mikrofon, så apparatet skal kunne lægges på et bord eller

Jeg bruger en Edirol R-9 - flot lydkvaliet.
Den koster ikke en bondegård, snarere et husmandssted

Niels

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 25-03-07 14:39

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> Jeg bruger en Edirol R-9 - flot lydkvaliet.
> Den koster ikke en bondegård, snarere et husmandssted

Ja, den har jeg også kigget lidt på, men mit nuværende brug retfædiggør
desværre ikke at jeg køber et apparat til 3200kr

Jeg har kigget lidt på Olympus modeller, men jeg kender ikke rigtig
deres funktionalitet og stadig er 1600kr en del for sådan en fætter og
hvorfor har de lavet dem uden mulighed for hukommelseskort?

<http://www2.olympus.dk/consumer/2581_2616.htm>

~ Jørgen

Fra : KnudRamian

Dato : 07-04-07 15:18

On 25 Mar., 15:39, tie...@mail.dk (Jørgen Tietze) wrote:

> [...]
> deres funktionalitet og stadig er 1600kr en del for sådan en fætter og
> hvorfor har de lavet dem uden mulighed for hukommelseskort?

Vi er en gruppe, der har valgt olympus og vi har været meget glade for
valget. Selv har jeg en olympus DS-4000 som både har en diktafon og en
konferenceindstilling. Jeg kan nu sidde hvor som helst i et lokale og
optage et foredrag - bedst hvis der er forstærkning af foredraget. Den
har hukommelseskort.
mvh
Knud Ramian

Fra : Kell Christensen

Dato : 07-04-07 19:30

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> [...]
> lidt og meget baggrundsstøj og der vil ikke altid være mulighd for at
> holde en mikrofon, så apparatet skal kunne lægges på et bord eller

Hej Jørgen

Bemærk venligst en dims kaldet Zoom H4. Der er lysår mellem denne og en
diktafon. Se specifikationer på

www.aage.dk/default.asp?page=/Shoppingsystem/vare.asp?varenr=36908

Den er faldet til under 2500.- 2 mikrofoner indb. (stereo) - optager i
CDQ/mp.3 - tilsluttes Mac via USB - op til 2GB SD = 35 timer.

Har den dog ikke selv - - - - endnu.

mvh Kell

Fra : Henrik Enslev

Dato : 07-04-07 19:46

> [...]

> lidt og meget baggrundsstøj og der vil ikke altid være mulighd for at
> holde en mikrofon, så apparatet skal kunne lægges på et bord eller

En ipod med en mikrofon, fungerer glimrende (bortset fra, at min ipod nu
er i stykker)

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : KnudRamian

Dato : 08-04-07 21:20

On 7 Apr., 20:45, n...@spam.nix (Henrik Enslev) wrote:

> En ipod med en mikrofon, fungerer glimrende (bortset fra, at min ipod nu
> er i stykker)
>
> --
> Henrik Enslev (2200)
> henske snawel a e-mand punktum dk

Vedr. valget af olympus har vis studeret flere fabrikater. Det har
været afgørende, at der fandtes et velfungerende renskrivningsprogram
med tilhørende fodpedal, så en sekretær kan skrive lydoptagelsen ud.
Hvis man skal have nogen til at skrive ud fra optagelsen er dårligt
udstyr hurtigt sat til i et stort forbrug af timer.
mvh
Knud

Fra : Henrik Enslev

Dato : 09-04-07 09:41

KnudRamian <knud.ramian@gmail.com> wrote:

> [...]
> Hvis man skal have nogen til at skrive ud fra optagelsen er dårligt
> udstyr hurtigt sat til i et stort forbrug af timer.

Så sandt, og en fodpedal er fed. For det lidt mindre behov, findes der
et program, Scribe, til mac os x, hvor man kan importere mp3 lyd
(interview), ind i skriveprogrammet, og betjene det via tastaturer. Det
fungerer også ret godt.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 09-04-07 14:40

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> [...]
> et program, Scribe, til mac os x, hvor man kan importere mp3 lyd
> (interview), ind i skriveprogrammet, og betjene det via tastaturer. Det

Jeg har haft stor glæde af Transcriva, som kan afprøves:

<http://www.bartastechnologies.com/products/transcriva/>

Det er nemt at definere genvejstaster til afspilning, talere og
udskriftsformatet er temmelig overskueligt.

~ Jørgen