KØD
Fra : Izeqb

Dato : 02-07-01 13:38

Hej alle...
jeg ved ikke om der findes grupper der er bedre beregnet til en sådan
debat, men man skal jo starte et sted ikke....'

Jeg har en teori om at menneskets mave ikke er beregnet til at spise
kød (nej, jeg er ikke vegetar), men derimod bedre egnet til at spise
frugt og grønt.

Hvis man kigger på et rovdyrs mave, f.eks en haj, ser man for det
meste at de kun har en lang tarm, hvorimod en ko, altså en vegetar,
har et meget langt tarmsystem.

Kød tager ikke lang tid om at råde og fordøjes derfor skal det hurtigt
igennem, men grønt bruger en lang proccess for at rådne, derfor et
langt tarmsystem og evt. 2 maver.

Mennesket har et langt tarmsystem og ikke et kort.

Jeg har ikke meget forstand på menneskets anotomi, men det var bare
noget jeg har tænkt over.

Er der nogen der ved mere om dette emne?

// Hjalte

Fra : Tina Andersen

Dato : 02-07-01 13:57

Izeqb <izeqb@secret.dk> skrev i en
> Hej alle...
> jeg ved ikke om der findes grupper der er bedre beregnet til en sådan
> debat, men man skal jo starte et sted ikke....'

Prøv dk.videnskab.sundhed

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 02-07-01 19:56

"Izeqb" <izeqb@secret.dk> wrote in message

> Jeg har en teori om at menneskets mave ikke er beregnet til at spise
> kød (nej, jeg er ikke vegetar), men derimod bedre egnet til at spise
> frugt og grønt.

Menneskets mave er egnet til at spise næsten alting. Gennem
evolutionen har mennesket udviklet sig til at være omnivor, dvs.
altædende - ligesom svinet.

> Kød tager ikke lang tid om at råde og fordøjes derfor skal det
hurtigt
> igennem, men grønt bruger en lang proccess for at rådne, derfor et
> langt tarmsystem og evt. 2 maver.

Maden skal ikke rådne i maven - den skal nedbrydes og optages. Rådden
mad bliver man syg af...

I drøvtyggeres mave sker der en fermentering, dvs. en forgæring (ja,
der udvikles SVJV også alkohol ) - men det er en nødvendighed for
at de sværtomsættelige plantebestandele kan optages. Det samme er ikke
tilfældet i menneskets tarmsystem.

Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient biochemistry
e-mail: m.gybel@earthling.net, ICQ: 9821906