Printermystik - godt råd udbedes venligst.
Fra : fjerndette

Dato : 22-03-07 20:12

Har brug for et råd fra gruppens garvede Mac'ister...

Arbejder på 2 PowerBook's - tjeneste-AluBook G4 på arbejde (og hjemme)
og ellers hjemme en Pismo G3 - begge med 10.4.9

Min tjeneste-Mac begyndte i går at opføre sig underligt - lavede ved
udskrift dokumentindstillinger om - i et Word-dokument (2004) fra 2 cm
margen hele vejen rundt til mindst 3 cm hele vejen rundt og det
udskrevne nedsat forholdsvis i størrelse.
Ingen ændringer i dokumentet på skærmen er at se... og Word viser de
"rigtige" indstillinger...
Problemet opstår også i andre programmer - Finale 2007, FileMaker,
NeoOffice m.v.

På arbejdsstedet udskrives på en Epson Stylus Color 880 og på
netværksprinter - Brother HL-2700CN - som nu totalt nægter overhovedet
at udskrive - fejlmeddelelse: forkert papirstørrelse.

Udskriver jeg dokumentet over vores hjemlige netværk på min gamle Canon
i250, sker det samme - ændringer i det udskrevne dokument -
margener/størrelsesforhold etc.

Flytter jeg dokumentet til min trofast Pismo og udskriver derfra, er alt
i orden - størrelse, margener etc.

Jeg har ikke haft andre problemer med min AluBook, den er normalt endda
udsædvanlig driftssikker.
Har undersøgt disken - ingen problemer.
Har repareret tilladelser etc.
Ingen forandringer til det bedre at se efterfølgende.

Har kørt med Gutenprint på G4'eren, siden 5.0 udgaven kom.

Er jeg nødt til manuelt at fjerne alt vedr. printer på G4'eren og
geninstallere printersoftware?
Jeg har en klonet kopi af G4'erens HD på extern HD (fra før problemernes
opståen)- kan jeg evt. nøjes med at hente printersoftwaren herfra?
Jeg har et stort koncertprogram med texter/noter, som jeg gerne skulle
udskrive på mit arbejdssted...

Vgst
Kristian Stange

P.S.
Har været Mac-bruger siden OS7 og min første LC 630 - og har aldrig
oplevet et tilsvarende tilfælde...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-03-07 21:32

Hej Kristian

fjerndette wrote:
> [...]
> Ingen forandringer til det bedre at se efterfølgende.
>
> Har kørt med Gutenprint på G4'eren, siden 5.0 udgaven kom.

Check dine printerindstillinger på AluBook'en i 'systemindstilling' ->
'Udskriv & fax', at den står til A4 og ikke enten 'US Legal' eller 'US
Letter'. Den skal stå til A4.

Check også i Word - 'File' -> 'Page Setup', at den står til A4 og 100% i
udskriftsstørrelse.

Prøv evt. at sætte 'Format for' til 'Any Printer' eller 'Print & Fax
Preferences' og se, om det hjælper.

> [...]
> opståen)- kan jeg evt. nøjes med at hente printersoftwaren herfra?
> Jeg har et stort koncertprogram med texter/noter, som jeg gerne skulle

Det burde ikke være nødvendig at gøre andet end at checke
printerindstillingerne i system og Word.

> P.S.
> Har været Mac-bruger siden OS7 og min første LC 630 - og har aldrig
> oplevet et tilsvarende tilfælde...

Det har jeg også. - Men jeg har set et par gange på en Performa 630
og en LC 475, - at netop udskriftsopsætningen har ændret sig. - Det har
altid været i forbindelse med enten en systemopdatering eller
programopdatering.

Jeg har set 3 brugere nævne det samme problem med netop Word2004 efter
at have opdateret til 10.4.9 og 4, der har nævnt problemet efter at have
opdateret Word2004 til 11.3.4.

- Og lige nu har jeg siddet og ventet - og ventet - og ventet i ca. 7
minutter på, at Word 11.3.4 skulle åbne på OS X 10.4.9. - Force-quit af
Word og en genåbning, - så tog det knap 4 min., før Word åbnede....

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : fjerndette

Dato : 22-03-07 22:31

Hej Erik

Tak for svar

> [...]
> Letter'. Den skal stå til A4.
>
> Check også i Word - 'File' -> 'Page Setup', at den står til A4 og 100% i
Er checket - står som de skal..

> Prøv evt. at sætte 'Format for' til 'Any Printer' eller 'Print & Fax
> Preferences' og se, om det hjælper.
Er osse undersøgt - ingen hjælp at hente her...

> Det burde ikke være nødvendig at gøre andet end at checke
> printerindstillingerne i system og Word.
De står, som de bør og skal og har gjort hele tiden...

> Jeg har set 3 brugere nævne det samme problem med netop Word2004 efter
> at have opdateret til 10.4.9 og 4, der har nævnt problemet efter at have
> opdateret Word2004 til 11.3.4.
Har ikke foretaget nogen opdateringer i denne uge, og AluBook'en kørte
helt "normalt" i tirsdags. Skrev 40 nodesider ud uden problemer...

> - Og lige nu har jeg siddet og ventet - og ventet - og ventet i ca. 7
> minutter på, at Word 11.3.4 skulle åbne på OS X 10.4.9. - Force-quit af
> Word og en genåbning, - så tog det knap 4 min., før Word åbnede....
Sådanne problemer kender jeg ikke til - Word kommer ganske hurtigt -
ingen ventetid.

Vgst
Kristian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-03-07 00:51

Hej Kristian

fjerndette wrote:

> Er checket - står som de skal..

> Er osse undersøgt - ingen hjælp at hente her...

> De står, som de bør og skal og har gjort hele tiden...

Så er der nok ikke andet at gøre end at slette indstillingsfilen til
Word fra users/library/preferences mappen. Det er muligt du har disse to
filer, - slet begge. 'Microsoft Word', 'com.microsoft.Word.prefs.plist'.

Men du bliver så nødt til igen at sætte indstillingerne i Word, som du
vil have dem.

> Har ikke foretaget nogen opdateringer i denne uge, og AluBook'en kørte
> helt "normalt" i tirsdags. Skrev 40 nodesider ud uden problemer...

Dvs., du stadig kører med 10.4.8?

> Sådanne problemer kender jeg ikke til - Word kommer ganske hurtigt -
> ingen ventetid.

Hm, nu starter den igen, som den skal. - Kan være, det har noget at gøre
med, at jeg har klonet min nuværende brugerflade over fra en anden disk,
og det er faktisk første gang efter det, jeg har haft brug for Word...

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 27-03-07 09:07

fjerndette <"gantes(fjerndette)"@mac.com> wrote:

> [...]
> Kristian Stange
>
> P.S.
> Har været Mac-bruger siden OS7 og min første LC 630 - og har aldrig

Et kvalificeret gæt er at indstillingerne under Print -> Paperhandling
skal ændres til ikke at skalere ned eller tilpasse sig papiret.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk