Ny bruger MacBook
Fra : Pico

Dato : 21-03-07 16:00

Et familiemedlem er blevet lun på en MacBook (det er nok det lækre udsende
der trækker mest) og overvejer at købe sådan en i stedet for en bærbar Pc.
Jeg er så blevet spurgt om hvad der er anderledes ved en Mac i forhold til
Windows Jeg har aldrig siddet ved en Mac så jeg er helt på bar bund, har
selvfølgelig læst tilbage i gruppen og også fundet flere tråde om det.
Jeg kan forstå at hvis man installere Office 2004 er man kørende ligesom i
Windows hvad Office angår udover databaseprogrammet. Det jeg så spekulere
over er at vedkommende mest bruger maskinen til internet, hvordan
virker/funger browseren i Mac ? Så er der sikkerheden, hvordan med antivirus
og firewall ?
Hun skriver meget med fjernøsten, dog i engelsk , er der nogen
kompalitetsproblemer i forholdet til at derude bruger de mest OutlookExpress
?
Der er sikkert meget andet, men hvis I har noget vedkommende bør være
opmærksom på vil vi meget gerne hørere om det.

Hun agter at købe en med 13 skærm, er det stort nok ?

--
MVH
Pico

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 21-03-07 16:15

Pico skrev:
> [...]
> opmærksom på vil vi meget gerne hørere om det.
>
> Hun agter at købe en med 13 skærm, er det stort nok ?

Hej Pico

Det er en længere "smører" du skriver.

Office 2004 svare til Office 2003 på PC, og godtnok hedder E-mail
programmet Entourage, men det svare til den Outlook, som Office har og
der skulle ikke være problemer når andre benytter OutlookExpress.

Der findes en lang række Webbrowser til Mac: Apple benytter Safari, som
jeg dog ikke bryder mig om, derud over så findes der også Firefox, som
jeg selv er meget glad for.
De forskellige webbrowsere svare til InternetExplorer til PC, men der
kan opstå de sedvanlige små problemer med kompatibilitet på Web sider
når man benytter andet end InternetExplorer, så det er der ikke noget nyt i.

MacOSX har indbygget firewall, som er nem at konfigurere, da du kan slå
de enkelte porte fra og til.
Når det gælder antivirus, så er der ikke det helt store behov, da der
kun er "opdaget" 2 (to) vira til MacOSX, og ingen er fundet "in the
wild", så der skal kun anskaffes antivirus fordi man vil beskytte sine
Windows venner, og ikke ved en fejl sende en Windows virus til sine venner.

De andre spørgsmål, må der være andre der kan bevare, lige som de måske
kan uddybe mine svar.

Med venlig hilsen

Kent

Fra : Henrik

Dato : 21-03-07 16:39

On 2007-03-21 15:59:38 +0100, "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> said:

> Et familiemedlem er blevet lun på en MacBook (det er nok det lækre udsende
> der trækker mest) og overvejer at købe sådan en i stedet for en bærbar Pc.
Det forstår jeg godt :)

> [...]
> selvfølgelig læst tilbage i gruppen og også fundet flere tråde om det.
> Jeg kan forstå at hvis man installere Office 2004
Du behøver ikke gå ud og købe Office med mindre du har et specifikt
behov for Office produkterne, der er billiger og gratis alternativer.

> [...]
> Hun skriver meget med fjernøsten, dog i engelsk , er der nogen
> kompalitetsproblemer i forholdet til at derude bruger de mest OutlookExpress
OS X indeholder programmet Mail, og det er fuldt på højde med OE intet problem.

> Der er sikkert meget andet, men hvis I har noget vedkommende bør være
> opmærksom på vil vi meget gerne hørere om det.
>
> Hun agter at købe en med 13 skærm, er det stort nok ?

perfekt.

Hilsen Henrik

Fra : Morten Lind

Dato : 21-03-07 16:51

Fra : Morten Lind

Dato : 21-03-07 16:51

Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

> Et familiemedlem er blevet lun på en MacBook

Forståeligt

> (det er nok det lækre udsende
> der trækker mest) og overvejer at købe sådan en i stedet for en bærbar Pc.

_Meget_ fornuftigt - selvom en MacBook altså _er_ en bærbar PC, men
OK, du er tilgivet

> Jeg er så blevet spurgt om hvad der er anderledes ved en Mac i forhold til
> Windows

Generelt ingenting. Mac´en er blot flottere og mere intuitiv. En
Windowsinstallation er en grim og dårlig kopi af en Mac OSinstallation.

> [...]
> Jeg kan forstå at hvis man installere Office 2004 er man kørende ligesom i
> Windows hvad Office angår udover databaseprogrammet.

Ja, hvis det er dét, man har brug for. Det er ikke spor nødvendigt at
investere i en Office-suite fra Microsoft.

> Det jeg så spekulere
> over er at vedkommende mest bruger maskinen til internet, hvordan
> virker/funger browseren i Mac ?

Ligesom alle andre browsere. Hvad havde du tænkt? En Voodoo-tingest,
måske?

En browser er en browser - der findes desværre producenter, der ikke
véd, hvordan man laver browsere, Microsoft f. eks.

> Så er der sikkerheden, hvordan med antivirus
> og firewall ?

Firewall er indbygget i styresystemet - Antivirusprogrammer køber man
sig til. Eller man lader være, for syv, ni, tretten har jeg i hvert fald
aldrig haft en virus på mine MacintoshPC´ere - og det er cirka tyve år.

> Hun skriver meget med fjernøsten, dog i engelsk , er der nogen
> kompalitetsproblemer i forholdet til at derude bruger de mest OutlookExpress

Nej - hvorfor skulle der være det? Det foregår jo over internettet, ikke
sandt?

> ?
> Der er sikkert meget andet, men hvis I har noget vedkommende bør være
> opmærksom på vil vi meget gerne hørere om det.

Hun skal naturligvis købe den PC, hun synes bedst om. Men hun bør nok
være opmærksom på, at hvis hun vælger en MacintoshPC, risikerer hun at
blive afhængig

> Hun agter at købe en med 13 skærm, er det stort nok ?

Aner det ikke? - har hun briller? Min skærm er 23" - den er indtil jeg
bliver ældre stor nok.....

God fornøjelse & held og lykke

M.

Fra : Pico

Dato : 21-03-07 18:22

Ja man kan tydeligt hørere at det er en Mac gruppe jeg er havnet i
Tak til alle for relevante og oplysende svar, jeg vil gå videre med
informationerne.
--
MVH
Pico

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-07 21:50

On 2007-03-21 18:21:52 +0100, "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> said:

> Ja man kan tydeligt hørere at det er en Mac gruppe jeg er havnet i

Vi er faktisk ikke så slemme i virkeligheden. Hvis vi nogle gange
hakker lidt på Microsoft og pc'er, så er det ment med et glimt i øjet,
fordi vi trods alt som regel er de små. I bund og grund er en Mac jo
bare en pc, der kører Mac OS X i stedet for Windows ligesom de fleste
pc'er. Det er såmænd ikke så meget anderledes, end hvis man
sammenligner to forskellige biler. Selv om de er meget forskellige, så
har de trods alt fire hjul, og speeder, bremse, kobling og gear sidder
stort set samme sted. Hvis man er meget vant til Windows, kan en Mac
virke lidt kejtet i starten, fordi man er vant til andre genveje. Det
er nøjagtig det samme, hvis man går fra Mac til Windows.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 21-03-07 19:30

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> [...]
> sig til. Eller man lader være, for syv, ni, tretten har jeg i hvert fald
> aldrig haft en virus på mine MacintoshPC´ere - og det er cirka tyve år.

Jeg har vist en enkelt gang haft en virus på min gamle 6100/60. For en
10 år siden.

Gratis-programmet Disinfectant kunne finde og fjerne det. Og fortælle at
det var lavet omkring 1990 af et par amerikanske universitetsdrenge, der
fik samfundstjeneste. Kan i øvrigt slet ikke køre på MacOS X.

> [...]
> blive afhængig

> Aner det ikke? - har hun briller? Min skærm er 23" - den er indtil jeg

Og man kan skam slutte en ekstern, op til 30" Cinema-fladskærm med
1920*1200 punkter, og som viser et udvidet skrivebord.

Den indbyggede skærm er på 1280*800 punkter.

<http://www.apple.com/dk/macbook/specs.html>
<http://www.apple.com/dk/displays/>

Jeg køber snart selv en hvid MacBook. Med 2G RAM fra starten [den gamle
RAM kan alligevel ikke bruges når man opgraderer], og med DVD-brænder.

Anm.: Apple brugte tidligere en dårligere slags hvid plastic, der gjorde
at modellerne med tiden blev gullige. Det er ændret.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 21-03-07 19:36

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> 1920*1200 punkter, og som viser et udvidet skrivebord.
>
> Den indbyggede skærm er på 1280*800 punkter.

Tilsyneladende er den optimale skærm så en 23" bredskærm, der netop
klarer 1920*1200 punkter.

<http://www.apple.com/dk/displays/specs.html>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 21-03-07 22:58

> Tilsyneladende er den optimale skærm så en 23" bredskærm, der netop
> klarer 1920*1200 punkter.

23" er så osse maximal størrelse for en MacBook. 30" Cinema-fladskærm kræver
MacBook Pro.

mvh. Mikael Kern

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-03-07 23:08

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Tilsyneladende er den optimale skærm så en 23" bredskærm, der netop
> klarer 1920*1200 punkter.

1920x1200 over DVI er ikke optimalt, der skal anvendes en ekstra TDMS
for at få et ufovrænget billede - Den har Apple ikke monteret.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-07 06:23

> 1920x1200 over DVI er ikke optimalt, der skal anvendes en ekstra TDMS
> for at få et ufovrænget billede - Den har Apple ikke monteret.

Har du en løsning?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-03-07 17:45

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Har du en løsning?

Nej, den findes ikke.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-07 19:16

> Nej, den findes ikke.

Det tror jeg så gerne at jeg vil have 'a second opinion' på.

Og ja, jeg har googlet lidt, og fundet:

<http://www.cdw.com/shop/products/default.aspx?EDC=645731>

gennem:

<http://www.cdw.com/shop/products/default.aspx?EDC=1111254>

gennem:

<http://www.google.dk/search?q=tdms+dvi+cinema+apple&ie=utf-8&oe=utf-8&a
q=t&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a>

Og dette link:

<http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-232188.html>

antyder, at problemet først kommer med 30" skærmen, og dens 2560*1600
punkter opløsning.

Mon det er derfor Apple anser 24" skærmen som MacBook-kompatibel, men
ikke 30" skærmen [som dog kan klare MacBook Pro]?

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-07 22:01

On 2007-03-21 19:30:18 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> [...]

Det er rigtig, at det er en personlig computer i modsætning til en dum
terminal, som man havde før i tiden. Det er bare blevet sådan, at i
daglig tale, så betegner i pc en Windows-kompatibel computer, og en Mac
betegner en Mac, der kører Mac OS X. Men OK, de nye modeller kan jo
også køre Windows.

> Jeg har vist en enkelt gang haft en virus på min gamle 6100/60. For en
> 10 år siden.

Det har jeg også, men til oplysning for Pico, så var det på det gamle
styresystem, der gik op til Mac OS 9. Det nye Mac OS X (udtales ti som
tallet 10), som er et helt andet styresystem, har faktisk ikke været
udsat for virusangreb. Der er lavet et par, som vel nærmest var
trojanske heste, for at vise, at det kan lade sig gøre. Der har ikke
været angreb ude i det vilde liv.

> Gratis-programmet Disinfectant kunne finde og fjerne det. Og fortælle at
> det var lavet omkring 1990 af et par amerikanske universitetsdrenge, der
> fik samfundstjeneste. Kan i øvrigt slet ikke køre på MacOS X.

I dag kan man hente ClamXav gratis. Det er et open source-program til
Mac OS X, som bygger på ClamAV antivirusprogrammet. En af de store
fordele ved Mac OS X er, at det bygger på Unix. Man kan derfor få en
masse software fra open source-samfundet. Samtidig er Mac OS meget
brugervenligt, og det støttes af de store softwarehuse som f.eks.
Microsoft og Adobe. Der findes ikke andre styresystemer, der på den
måde kan bruges både af nørder og begyndere.

> Og man kan skam slutte en ekstern, op til 30" Cinema-fladskærm med
> 1920*1200 punkter, og som viser et udvidet skrivebord.

MacBook fås kun med 13" skærm. Den er dejligt kompakt, men det er da
ikke nogen enorm skærm. Den er til gengæld meget skarp, og jeg kan
sagtens bruge den. Jeg har dog en billig 19" skærm, jeg slutter til
hjemme, sammen med tastatur og mus. Så har jeg stor skærm, tastatur og
mus hjemme samt en lille computer at slæbe med rundt. Det bedste af to
verdener!

> Jeg køber snart selv en hvid MacBook.

Gaaayyy!
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Pico

Dato : 21-03-07 22:31

Henrik Münster wrote:
> [...]
KLIP

Igen tak for alle de relevante oplysninger, der er tilsyneladende ikke noget
at komme efter med sådan en Mac Book, dog er jeg kommet til at tænke på at
de "selvfølgelig" har en stasionær PC og 2 printere (vistnok en Canon 4P og
en HP Deskjet 690c) med alm. printerkabler og en ældre Agfa skanner med USB
tilslutning, sådanne kan vel ikke tilsluttes en MacBook og findes der
overhovedet drivere når det er ældre hardvare ?
--
MVH
Pico

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-07 22:54

On 2007-03-21 22:30:36 +0100, "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> said:

> [...]
> tilslutning, sådanne kan vel ikke tilsluttes en MacBook og findes der
> overhovedet drivere når det er ældre hardvare ?

Generelt skal der sluttes USB-printere til en Mac. Den nævnte HP har
vist ikke USB-port, og den anden kan jeg ikke finde på nettet. Ellers
er det ikke svært at finde printere til en Mac i dag. Langt de fleste
kan faktisk bruges. Går man nogle år tilbage, brugte Mac en seriel port
og pc'er en parallel port til printere. Dengang var der kun ganske få
printere til Mac. I dag, hvor alle bruger USB, er der mange flere at
vælge mellem.
   Min far har lige måttet kassere en printer, fordi den ikke havde
USB-port og derfor ikke kunne bruges med hans nye iMac. Han tog det nu
ikke så tungt, for det var en billig Brother laserprinter. Den nye
model koster kr. 799,-, og den gamle var alligevel begyndt at skrive
lidt grimt. Det er derfor lidt uheldigt, hvis dine venners printere
ikke kan bruges, men omvendt koster en ny printer ikke mere end et sæt
blækpatroner.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-07 06:53

> [...]
> lidt grimt. Det er derfor lidt uheldigt, hvis dine venners printere
> ikke kan bruges, men omvendt koster en ny printer ikke mere end et sæt

Se dog på om der ikke kan findes drivere til dem. Du skal i så fald
sætte dem til en printserver, der såmænd godt kan være den gamle
Windows-maskine.

<http://www.linux-foundation.org/en/OpenPrinting/MacOSX/hpijs>

Her ser jeg umiddelbart HP DeskJet 690C, som du altså kan definere som
en 'delt' printer på den gamle Windows-maskine. Du skal så bare have den
tændt, når du vil skrive ud.

Ellers kan man anskaffe en passende printserver, som sættes direkte i
ethernet-switchen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : helge.hammer@post4.t~

Dato : 21-03-07 23:36

<46019d1b$0$14026$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> skrev:

> Der findes ikke andre styresystemer, der på den måde kan bruges
> både af nørder og begyndere.

Høhøm

www.iyonix.com
www.riscos.com

--
Helge.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-03-07 00:11

On 2007-03-21 23:36:05 +0100, <helge.hammer@post4.tele.dk> said:

> <46019d1b$0$14026$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,

> Høhøm
>
> www.iyonix.com
> www.riscos.com

Nu har du klippet det foregående væk, som jeg konkluderer på. Jeg
skriver bl.a., at Mac OS X støttes af de store softwarefirmaer som
f.eks. Microsoft og Adobe. Det betyder, at man kan få de kendte
programmer til Mac. Det er noget, mange lægger stor vægt på, som det
tydeligt fremgår, når folk påtænker at skifte til Mac og skriver her i
gruppen. Det opfylder RISC OS vist ikke.
   Jeg ved godt, jeg virker dobbeltmoralsk. Nu kæmper vi jo for, at vores
Mac OS X bliver anerkendt på linie med Windows, selv om det ikke har
nær så stor udbredning. Så virker det jo ikke særligt sympatisk, hvis
vi samtidig træder på dem, der er mindre end os. Vi burde jo have
forståelse for, hvordan det er at være den lille. Jeg synes bare, dine
forslag er for specielle. Man kan ikke bare gå ind fra gaden og købe
dem. Når jeg samtidig ser på skriverierne fra alle de, der vil skifte
til Mac, som forventer, den er ligesom Windows og bruger de samme
programmer, så har jeg svært ved at se, at RISC OS er et tiltrækkende
alternativ for den almindelige bruger.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-07 06:23

> [...]
> hjemme, sammen med tastatur og mus. Så har jeg stor skærm, tastatur og
> mus hjemme samt en lille computer at slæbe med rundt. Det bedste af to

Min grund til at købe en MacBook. Jeg tror dog lige at jeg venter lidt;
10.5 er jo lige på trapperne ... »spring 2007« er jo hvad man får at
vide i de internationale fora, altså april kvartal.

På søndag 8. dage er det 1. april, og nu på søndag er det sommertid .

?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-07 00:48

On 2007-03-22 06:23:24 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Min grund til at købe en MacBook. Jeg tror dog lige at jeg venter lidt;
> 10.5 er jo lige på trapperne ... »spring 2007« er jo hvad man får at
> vide i de internationale fora, altså april kvartal.

Så er det jo snart

> På søndag 8. dage er det 1. april, og nu på søndag er det sommertid .

Så skal racercyklen frem 8-D

> ?

OK, den var måske lidt indforstået. Det er bare noget, en homofob
amerikansk teenager siger, når han hører noget, der virker bøsset:

<http://www.pvponline.com/comic_archive_results/?pg=2&c=gay>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-07 08:04

> Så er det jo snart

> Så skal racercyklen frem 8-D

Jeg bruger bare min mountainbike - den bruger jeg da også til og fra
arbejdet om vinteren. Hurtigere end bussen. Det er da også kun 6 km hver
vej.

> OK, den var måske lidt indforstået. Det er bare noget, en homofob
> amerikansk teenager siger, når han hører noget, der virker bøsset:
>
> <http://www.pvponline.com/comic_archive_results/?pg=2&c=gay>

Ja, jeg kunne genkende ordet 'gay', men havde lidt svært ved at forbinde
det med en hvid MacBook ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-07 13:28

On 2007-03-23 08:03:58 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Ja, jeg kunne genkende ordet 'gay', men havde lidt svært ved at forbinde
> det med en hvid MacBook ?

Jeg er måske lidt skadet af at læse PvPonline på nettet. Når en mand
siger noget, der kunne tolkes i retning af feminine tendenser, så siger
en af personerne altid "Gaaayyy". Du må da indrømme, at den hvide
MacBook er noget mere feminin end den sorte, der til gengæld virker
ganske rå og maskulin. Når en stor stærk mand går med en lille feminin
genstand under armen, så kan det da godt virke lidt som om, han er på
den "forkerte" side.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-03-07 15:17

> [...]
> ganske rå og maskulin. Når en stor stærk mand går med en lille feminin
> genstand under armen, så kan det da godt virke lidt som om, han er på

Jeg syntes det trækker (!) ned, at remoten er hvid osse på den sorte
model.

Ugens tilbudsaviser er lige ankommet og jeg kan se, at både Fona og
Merlin har Macbooks, udover selvfølgelig iPods osv. Selv Elgiganten
sælger iPods og er blevet Apple Autoriseret Forhandler i den anledning.
Macbooks sælges dog kun i udvalgte butikker hos Fona og Merlin.

Men Apple skal passe på at man ikke mister sit eksklusive skær.

Fra : Morten Lind

Dato : 23-03-07 17:43

> Men Apple skal passe på at man ikke mister sit eksklusive skær.

.....i al sin higen efter folkelig succes med dimser & dippedutter, der
er formålsløse, tidskrævende, stressende og overflødige.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-07 17:47

> Jeg syntes det trækker (!) ned, at remoten er hvid osse på den sorte
> model.

> Men Apple skal passe på at man ikke mister sit eksklusive skær.

Men her hører det så med at det er den sorte der er den dyre, og dermed
mest 'eksklusive' ...

Jeg har selv været i tvivl om farven, netop fordi jeg har set mange
hvide mac'er bliver gullige med alderen. Men har altså nu fået at vide,
at Apple har skiftet plastic'en ud, så det ikke længere skulle ske.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-03-07 17:39

Henrik Münster skrev:
> Når en stor stærk mand går med en lille feminin
> genstand under armen, så kan det da godt virke lidt som om, han er på
> den "forkerte" side.

Det kommer da an på hvordan hun ser ud.

Fra : Morten Lind

Dato : 23-03-07 18:01

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-03-07 23:05

Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

> Jeg kan forstå at hvis man installere Office 2004 er man kørende ligesom i
> Windows hvad Office angår udover databaseprogrammet.

Stort set, hvis hun skal udveksle filer med PC brugere og forventer
WYSIWUG er hun dårligere stillet med Office 2004.

> Det jeg så spekulere
> over er at vedkommende mest bruger maskinen til internet, hvordan
> virker/funger browseren i Mac ?

Firefox virker som på en PC, langt de fleste sites virker fint i
Apples egen Safari.

> Så er der sikkerheden, hvordan med antivirus
> og firewall ?

Begger er unøvendige.

> Hun skriver meget med fjernøsten, dog i engelsk , er der nogen
> kompalitetsproblemer i forholdet til at derude bruger de mest OutlookExpress
> ?

Nej email er email.

> Hun agter at købe en med 13 skærm, er det stort nok ?

Det kommer an på hendes øjne.

Hvad med DRM og Windows Media filer, den slags duer ikke på mac OS X.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 21-03-07 23:56

> Begger er unøvendige.

Vil du ikke uddybe hvorfor en firewall er unødvendig?

~ Jørgen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-04-07 09:31

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Vil du ikke uddybe hvorfor en firewall er unødvendig?

på en klient computer der som udgangspunkt ikke har åbne porte er den
unødvendig. Hvis man har behov for at åbne for porte er de ikke meget
bevendt hvis ikke man også åbner for disse i firewallen.

IMHO er en lokal firewall på en mac unødvendig, især GUI'et til apples
ipfw er fjollet da den eks åbner for eks port 548 hvis du starter afp
serveren. Du kan ej heller via GUI'et definere hvilke netværk der må
tilgå port 548.

Envidere er 9/10 brugere bag en nat.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-07 06:53

> Stort set, hvis hun skal udveksle filer med PC brugere og forventer
> WYSIWUG er hun dårligere stillet med Office 2004.

WISIWIG. »What You See is What You Get«.

Og så skulle kompatibilitetsproblemet med den nye Office 2007 snart være
løst. Dels kommer Office 2008 senere i år, dels kommer der snart en
opdatering.

<http://www.mydigitallife.info/2006/12/07/open-office-2007-files-in-mac-
os-x-office-2004-for-mac-compatibility-issue-alternative/>

Jeg har endnu ikke prøvet disse ting, selv om jeg på arbejdet bruger
Vista og Office 2007. Op til en Linux-maskine.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 22-03-07 10:09

> Stort set, hvis hun skal udveksle filer med PC brugere og forventer
> WYSIWUG er hun dårligere stillet med Office 2004.

Med Word ved man aldrig, hvad der kommer ud i den anden ende...

Jeg vælger oftest at taste Æble+p (print) og så "printe" til PDF og maile
PDF. Ikke kun i Word (som jeg næsten aldrig bruger), men generelt. så er der
ikke noget vrøvl.

mvh Mikael Kern

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-03-07 17:42

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Jeg vælger oftest at taste Æble+p (print) og så "printe" til PDF og maile
> PDF. Ikke kun i Word (som jeg næsten aldrig bruger), men generelt. så er der
> ikke noget vrøvl.

Det duer ikke rigtigt med PowerPoint præsentationer, eller dokumenter
der skal redigeres efterfølgende.

Fra : Pico

Dato : 22-03-07 19:03

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Det duer ikke rigtigt med PowerPoint præsentationer, eller dokumenter
> der skal redigeres efterfølgende.

Nu er det heldigvis ikke det hun skal bruge den til, men det er da en god
point du har der. Kan man ikke lave PoverPoint presentationeer og vise dem
på en Mac ?

Endnu en gang tak for alle de indput der har gjort os meget klogere på
forskellem mellem en Mac og Windows, det er åbenbdart ikke mere end det er
til at "overvinde"

Til oplysning kan jeg fortælle at der i dag er blevet bestilt en MacBook,
den udgave med 1 GB ram, så må vi håbe den bliver tilfredstillende for
hende.
--
MVH
Pico

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-07 19:36

> [...]

> point du har der. Kan man ikke lave PoverPoint presentationeer og vise dem

Naturligvis. PowerPoint er en del af MS Office for MacOS X - som i
øvrigt senere i år kommer i en ny version 2008.

<http://www.google.dk/search?q=office+2008+mac&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rl
> [...]

> Til oplysning kan jeg fortælle at der i dag er blevet bestilt en MacBook,
> den udgave med 1 GB ram, så må vi håbe den bliver tilfredstillende for

I kan selv opgradere den til 2G, men så er RAM-klodserne lige til at
smide ud. Det er derfor man bør bestille den med 2G fra starten.

Harddisken er også let at skifte selv, men her kan man jo bruge den
gamle ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik

Dato : 22-03-07 21:57

On 2007-03-22 19:02:39 +0100, "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> said:

> Nu er det heldigvis ikke det hun skal bruge den til, men det er da en
> god point du har der. Kan man ikke lave PoverPoint presentationeer og
> vise dem på en Mac ?

Det er der intet problem i, med OSX følger programmet iWorks Keynote,
og det viser PP præsentationer uden problemer, og det er gratis (hvis
man vil bruge det til andet skal man ligge mener jeg 600.- men så får
man også et txt program der er godt til trygte præsentationer)

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-07 00:53

On 2007-03-22 21:56:46 +0100, Henrik <dykRE@MOVEmil.dk> said:

> [...]
> man vil bruge det til andet skal man ligge mener jeg 600.- men så får
> man også et txt program der er godt til trygte præsentationer)

Jeg synes altså ikke, det er helt uden problemer. Jeg har f.eks. ikke
kunnet få animationer til at virke. Det er ikke nogen, jeg selv laver,
men nogle gange får man PowerPoint præsentationer sendt med e-mail. Som
regel er det nogen, der skal være sjove ligesom e-mail med vittigheder
eller tankevækkende beretninger. Ellers er Keynote et rigtig godt
program til præsentationer, og det kan vise mange PowerPoint
præsentationer. Man skal bare ikke regne 100% med, at det kan vise alt.
   Et alternativ er at hente den gratis open source office-pakke
NeoOffice. Der følger også et præsentationsprogram med. Jeg har ikke
prøvet at lave præsentationer med det, men det kan som regel åbne