Konfirmations PC
Fra : ___P.Sir

Dato : 19-03-07 10:41

Sønnen skal selvfølgelig have en ny pc til sin konfirmation. Den har har er
drilagtig - og for gammel.
Men han vil gerne selv samle, så vi skal bare have fundet frem til de
væsentligste dele: Grafikkort, Ram, Bundkort m/cpu, og harddisk.
Må jeg bede om nogle gode råd til en 14-årig knægt, som jo spiller og
spiller og spiller, og vil have hastighed og pålidelighed.
Hvad ville I købe af ovennævnte dele - som jo vel og mærke også skal "spille
sammen"?
Prisramme omkring 5000 kr.
preben

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-03-07 10:48

"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> crashed Echelon writing

> Må jeg bede om nogle gode råd til en 14-årig knægt, som jo spiller og
> spiller og spiller, og vil have hastighed og pålidelighed.

Spiller hvad og forventer hvad.

Vi kunne jo sagtens sige dig at du skulle købe et Geforce 8800GTX
grafikkort for at kunne få flot grafik i nyeste spil, men så vil du kun
have ca. 600-800,- til resten af computeren, og en CPU kan snildt osse løbe
op i 4000,- alene, hvis den osse skal være det bedste af det bedste.

--
Bjarke Andersen

Fra : ___P.Sir

Dato : 19-03-07 11:29

> Spiller hvad og forventer hvad.

jamen han spiller online spil, battlefield, racerspil Trackmania, need for
speed og lign. og lidt flight sim. også.

> [...]
> løbe
> op i 4000,- alene, hvis den osse skal være det bedste af det bedste.

Hvis det er så dyrt, så må jeg jo prioritere. Hvad bør man bruge den største
del af pengene på? Han har jo allerede 1000 mb ram i nuværende, så de kan
vel bruges fortsat. Er det så grafikkortet, der er vigtigst ikke at spare
på, eller cpuèn? Er det bedst at bruge mange penge på grafikkort og så nøjes
med en middel cpu - eller omvendt?
preben

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-03-07 12:09

> [...]
> er vigtigst ikke at spare på, eller cpuèn? Er det bedst at bruge mange
> penge på grafikkort og så nøjes med en middel cpu - eller omvendt?

Hvad har han idag? Da der findes forskellige ram typer, CPU typer (socket
typer).

--
Bjarke Andersen

Fra : ___P.Sir

Dato : 20-03-07 11:20

> Hvad har han idag? Da der findes forskellige ram typer, CPU typer (socket
> typer).

Hans pc idag:

BUNDKORT: Abit KV7-V
CPU: AMD Barton 3000/400 fsb socket A..., omend denne er jeg lidt i tvivl
om, for den siger også "K7 Athlon 1,04 ghz" et anden sted - men det er måske
det samme? Den har generelt voldt problemer og skal ihvertfald udskiftes.
RAM: 2x512 ddr, pc 3200, 184 pins
GRAFIKKORT: Sparkle Gforce fx6600 GT, 128 ddr,
LYDKORT: Soundblaster live 5,1
HARDDISKE: Maxtor 6y160PO ATA 160 gb + Seagate ST3800 11a ATA 80 gb.

Hvad kan evt. genbruges af dette? (Men ja, måske er det Aldi imorgen, og så
bruge ovenstående som reserve el. ekstra..hvis det overhovedet kan supplere
f.eks. den Aldi computer..?!)
preben

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-03-07 12:01

> Hvad kan evt. genbruges af dette? (Men ja, måske er det Aldi imorgen,
> og så bruge ovenstående som reserve el. ekstra..hvis det overhovedet
> kan supplere f.eks. den Aldi computer..?!)

Medion PCen er et godt bud, og du får osse garanti med oveni.

Af det gamle, så ville jeg nok sige CPU, bundkort og til sidst grafikkortet
burde udskiftes.

Men problemet er at RAMen er DDR og det er kun de gamle P4 og AMDs socket
939 (udfaset) som kan anvende DDR ram. Alle nyere kører DDR2.

--
Bjarke Andersen

Fra : ___P.Sir

Dato : 20-03-07 14:14

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men problemet er at RAMen er DDR og det er kun de gamle P4 og AMDs socket
> 939 (udfaset) som kan anvende DDR ram. Alle nyere kører DDR2.

Ja ok - jeg går i aldi imorgen.
Tak for hjælpen.
Preben

Fra : Henning

Dato : 20-03-07 17:17

On Tue, 20 Mar 2007 14:13:38 +0100, "___P.Sir"
<remove_pbs@adslhome.dk> wrote:

>"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Ja ok - jeg går i aldi imorgen.

Hov hov - ikke samme Aldi som jeg planlægger at stå i kø hos

Fra : ke

Dato : 20-03-07 18:57

Sådan en her
http://topdata.dk/product.asp?product=3772&sub=287
der får du noget der kan spille alt

Mvh. KE

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-03-07 08:55

"ke" <knud-erik@vip.cybercity.dk> crashed Echelon writing

> Sådan en her
> http://topdata.dk/product.asp?product=3772&sub=287
> der får du noget der kan spille alt

Hvem svarer du?

Bjarke Andersen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-03-07 18:54

> Hvad kan evt. genbruges af dette? (Men ja, måske er det Aldi imorgen,
> og så bruge ovenstående som reserve el. ekstra..hvis det overhovedet
> kan supplere f.eks. den Aldi computer..?!)

Intet!

Diskene kan bruges til ekstralager, men det kan IKKE betale sig at bygge
videre på den gamle teknologi.

Claus

Fra : JJ

Dato : 19-03-07 18:35

"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spiller og spiller, og vil have hastighed og pålidelighed.
> Hvad ville I købe af ovennævnte dele - som jo vel og mærke også skal

Hej Preben

Det kan hverken du eller os andre svare på.
Hvis sønnen vil bygge selv, så lad ham selv finde ud af hvad han vil.
Man får trods alt ikke alt for ca. kr. 5000.
Hvis rammene skal genbruges, skal man også tage hensyn til dette.
Du gør sønnen en bjørnetjeneste hvis du går ind og foretager hele denne
forundersøgelse.

Hilsen
Jørgen

Fra : Henning

Dato : 19-03-07 19:32

On Mon, 19 Mar 2007 10:40:59 +0100, "___P.Sir"
> [...]

>spiller og spiller, og vil have hastighed og pålidelighed.
>Hvad ville I købe af ovennævnte dele - som jo vel og mærke også skal "spille

Stil dig i stedet i kø på onsdag i den lokale Aldi - koster 6.500,-
men du slipper til gengæld for at høre på alle hans problemer når
saml-selv maskinen ikke virker

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-03-07 20:59

> [...]
> spiller og spiller, og vil have hastighed og pålidelighed.
> Hvad ville I købe af ovennævnte dele - som jo vel og mærke også skal

Prøv at se hos
http://www.topdata.dk/
De har nogen fornuftige pc.er til fornuftige priser. Bl.a. fornuftige spille
pc.er til omkring 5000 kr. Når du har set dem, kan I så gå ud og prøve at
finde de samme dele til en saml selv pc. Så vil I sikkert finde ud af, at
det med at samle selv efterhånden ikke er noget der er ret meget økonomi i.
Kun hvis man har specielle krav kan det efterhånden betale sig.
Fordelen ved en færdigsamlet er også, at det er testet til at virke, og det
er nemmere at reklamere, hvis der skulle vise sig problemer.

Kurt

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-03-07 18:50

> Hvad ville I købe af ovennævnte dele - som jo vel og mærke også skal
> "spille sammen"?

Der er ingen, som kan give en seriøs og saglig anbefaling af et godt system,
uden at man bruger *præcis* den samme software og hardware konfiguration.
Bare en enkelt billig stang ram, en dårlig driver eller en fejlkonfiguration
i bios kan ødelægge maskinens performance.

Der er alt for mange ukendte faktorer...

Brug lidt mere og køb en gennemtestet mærkevare, så er han sikker på, at den
også kan køre vista!

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-03-07 18:52

> Sønnen skal selvfølgelig have en ny pc til sin konfirmation. Den har
> har er drilagtig - og for gammel.

Den maskine, som er drilagtig, har I samlet den selv?

Hint: Det kan IKKE længere betale sig at samme maskiner selv. Gennemtestet
mærkevarer er billigere i dag!

Claus