Gizmo SMS: Koster det noget for modtageren~
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-03-07 08:51

Jeg faldt lige over Gizmo SMS, som er en tjeneste der tilbyder gratis
SMS afsendelse fra en webside. Dog står der følgende lille notits
nederst på siden:

"* No charge for sending. Receiver may incur charges depending on their
carrier and plan."

Hvordan forholder det sig for danske mobilbrugere? Findes der selskaber
som opkræver gebyr for at modtage SMS, hvis afsenderen er en udenlandsk
telefon/udbyder?

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-03-07 09:08

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Hvordan forholder det sig for danske mobilbrugere? Findes der selskaber
> som opkræver gebyr for at modtage SMS, hvis afsenderen er en udenlandsk

I usa betaler man for modtagelsen af beskeden. Og for modtagelsen af
et opkald. Rigtig latterligt.

Jeg har iøvrigt selv prøvet Gizmo SMS i går og jeg har ikke modtaget
noget som helst.

JonB

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-03-07 17:22

Tak for svaret til jer begge.

Jon Bendtsen skrev:

> I usa betaler man for modtagelsen af beskeden. Og for modtagelsen af et
> opkald. Rigtig latterligt.

Ja, det lyder meget upraktisk. Hvordan gør de så, hvis der er tale om
forkert nummer eller lignende. Er det bare ærgerligt for modtageren?
For ikke at snakke om uønskede sms'er (reklame o.l.), kan brugeren på
nogen måde vælge ikke at acceptere dem?

> Jeg har iøvrigt selv prøvet Gizmo SMS i går og jeg har ikke modtaget
> noget som helst.

Javel, så er det jo ikke videre brugbart, men det var nok kun hvad man
kunne forvente til prisen :-/ Nogen må vel blive opkrævet et gebyr, i
hvert fald når der er tale om en dansk modtager. Hvis det er anderledes
i USA, kan det måske forklare hvordan de kan gøre det gratis, men så
forstår jeg bare ikke hvorfor de inkludere andre lande, så som Danmark.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-03-07 18:42

Michael Rasmussen wrote:
> Tak for svaret til jer begge.

> Ja, det lyder meget upraktisk. Hvordan gør de så, hvis der er tale om
> forkert nummer eller lignende. Er det bare ærgerligt for modtageren?

jeg tror de køber en plan med xx antal minutter/sms inkluderet.

> For ikke at snakke om uønskede sms'er (reklame o.l.), kan brugeren på
> nogen måde vælge ikke at acceptere dem?

i usa må de vidst ikke ringe til en mobil telefon, netop fordi det
koster penge.

> [...]
> i USA, kan det måske forklare hvordan de kan gøre det gratis, men så
> forstår jeg bare ikke hvorfor de inkludere andre lande, så som Danmark.

Mon ikke at de sender en email til udbyderen?

JonB

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-03-07 09:07

Jon Bendtsen skrev:

> Mon ikke at de sender en email til udbyderen?

Jo, det er meget sandsynligt. Jeg husker godt dengang man kunne få en
sms hver gang man modtog e-mail hos sin ISP, og hvor ofte de sms aldrig
kom frem - eller i bedste fald var op til flere dage forsinket.

Jeg tør slet ikke tænke på hvor irriterende en sådan service ville være
i dag, når man tænker på al det spam der florerer. Det var galt nok at
få sms'er om allerede modtagne e-mails, så hvis hovedparten af e-mails
også dengang havde været uønsket, ville det være gået helt galt

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-03-07 09:28

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> få sms'er om allerede modtagne e-mails, så hvis hovedparten af e-mails
> også dengang havde været uønsket, ville det være gået helt galt

Jeg kunne af og til godt tænke mig den slags, specielt fordi det var
gratis. Hvis jeg skal opsætte noget tilsvarende som henter headers
(incl. emnet) fra en mail konto på min telefon koster det mig penge.

Men det kostede nok også udbyderne en hel del penge, eller de kunne
forudse at flere og flere ville bruge det, og at der ville komme mere
og mere spam.

Spammerne ville sikkert nok også bare begynde at sende til
   [000000000-99999999]@mobilselskab.dk
og det ville kunderne HELT sikkert ikke være glade for.

JonB

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 18-03-07 13:02

> Jeg kunne af og til godt tænke mig den slags, specielt fordi det var
> gratis.

Telia tilbyder stadig denne service gratis

--
Michael

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 16-03-07 09:09

Michael Rasmussen skrev:

>Jeg faldt lige over Gizmo SMS, som er en tjeneste der tilbyder gratis SMS
>afsendelse fra en webside.

Jeg sendte en sms via den tjeneste for en uges tid siden, jeg afventer
stadig at den når frem.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 16-03-07 22:25

Hej

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> wrote:

>Jeg sendte en sms via den tjeneste for en uges tid siden, jeg afventer
>stadig at den når frem.

Og du er ikke ene :) Tjenesten virker ikke ! - Ihvertfald ikke til
Danske UnoTel numre...
--
M.v.h. Ole ®

"Skik følge, eller land fly"