Flytte telefonbog, SMSer mv til ny mobil
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-03-07 12:17

En af mine venner skal have sig en ny mobil og skal så have flyttet
telefonbog mv over til den. Den gamle telefon er en Nokia 6230 og den
nye bliver formentlig en Samsung, sandsynligvis Ultra Edition 12.9
(D900) (http://www.samsung.com/dk/products/mobil/mobiltelefon/
sgh_d900.asp?page=Specifications).

Så vidt vi kan se kan Nokia'en ikke sende mere end en kontakt af
gangen via bluetooth og så bliver det jo en trist omgang at skulle
overføre en hel telefonbog.

Hvordan er det nemmest at overføre dataene? Er det smarteste at
overføre dem til en PC og så fra PCen til den nye mobil?

Fra : Anders \(6400\)

Dato : 07-03-07 12:20

Hvordan du lige får SMS'erne med ved jeg ikke, men jeg ved at Nokia'en har
en funktion, hvor man kan kopiere telefonbogen (=kontakter) fra telefonen
til SIMkortet.

Hvad skal han bruge de gamle SMS'er til ?

Fra : ST

Dato : 06-03-07 12:30

[...]

---

Tag et kig på http://cihar.com/gammu/wammu/
Mvh
Torben

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-03-07 12:53

On 7 Mar., 12:19, "Anders \(6400\)" <fucks...@fighter.dk> wrote:
> Hvordan du lige får SMS'erne med ved jeg ikke, men jeg ved at Nokia'en har
> en funktion, hvor man kan kopiere telefonbogen (=kontakter) fra telefonen
> til SIMkortet.

Mister man ikke ting som adresser, email osv ved at gøre det?

> Hvad skal han bruge de gamle SMS'er til ?

Du ved, der er nogen folk der gemmer den slags...

Fra : Anders \(6400\)

Dato : 07-03-07 13:19

Mister man ikke ting som adresser, email osv ved at gøre det?

Tror det ikke, du flytter jo data, fra telefonen til SIMkortet.
Men prøv dig frem.
TIP: Gem dine kontakter mm. på dit SIMkort, det er det man bl.a. har det
til.

Du ved, der er nogen folk der gemmer den slags...

Jo da, der er vel nogen der ikke kan nænne at slette SMS'erne, men han må så
leve med at hans telefon bliver mere sløv, efterhånden som der kommer flere

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-07 14:04

Henrik Stidsen skrev:

> Mister man ikke ting som adresser, email osv ved at gøre det?

Jeg har på SE-mobiler kopieret de såkaldte kontakter til SIM.
Navnene klippes af efter et vist antal bogstaver, og opdelingen i
hjem/arbejde/mobil/email går fløjten fordi der til eksempel står
"Bertel/M" ved det nummer der stod som mobilnummer under navnet
Bertel.

Hvis jeg læser ind fra SIM-kortet igen, dukker der flere indgange
op pr. navn - én for hvert nummer der tilhører personen
(hjem/arbejde/mobil/email).

Så på en SE-mobil er kopiering til SIM-kortet en nødlødning.

--
Bertel

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-03-07 16:43

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> (hjem/arbejde/mobil/email).
>
> Så på en SE-mobil er kopiering til SIM-kortet en nødlødning.

Til gengæld kan den typisk massekopiere kontakter via BT

/FL

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-03-07 00:06

Frank Leegaard wrote :
> Til gengæld kan den typisk massekopiere kontakter via BT

En dejlig funktion - men det tog mig 30-40 minutter at overføre hele
telefonbogen mellem 2 SE telefoner, det er altså ret trist at vente
på...

"I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been
more specific." - Lily Tomlin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-07 01:08

Henrik Stidsen skrev:

> En dejlig funktion - men det tog mig 30-40 minutter at overføre hele
> telefonbogen mellem 2 SE telefoner, det er altså ret trist at vente
> på...

30-40 minutter? Hvor mange kontakter har du? Det tager mig under
et minut at overføre 84 kontakter mellem K700 og T610.

--
Bertel

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 08-03-07 16:00

Henrik Stidsen wrote:

> En dejlig funktion - men det tog mig 30-40 minutter at overføre hele
> telefonbogen mellem 2 SE telefoner, det er altså ret trist at vente
> på...

Jow, jow - men det er altså kun et problem, hvis det er noget du er nødt til
at gøre dagligt.

Ebbe

Fra : Henrik

Dato : 08-03-07 16:42

On 2007-03-08 16:00:29 +0100, "Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> said:

> Jow, jow - men det er altså kun et problem, hvis det er noget du er
> nødt til at gøre dagligt.
>
> Ebbe

Prøv Zyb det virker altså, her kan man også få alle sine SMSer kopieret..

Se tidligere i tråden.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-07 01:09

Frank Leegaard skrev:

> Til gengæld kan den typisk massekopiere kontakter via BT

Ja, det benytter jeg skam også, men det er rart at have det hele
gemt på et 'permanent' lager.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-03-07 12:56

On 6 Mar., 12:29, "ST" <t...@ANTISPAMbitnisse.dk> wrote:
> Tag et kig påhttp://cihar.com/gammu/wammu/

Hvis den kan snakke med Samsung så ligner det en god løsning.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-03-07 14:05

On 7 Mar., 13:18, "Anders \(6400\)" <fucks...@fighter.dk> wrote:
> Mister man ikke ting som adresser, email osv ved at gøre det?

> Tror det ikke, du flytter jo data, fra telefonen til SIMkortet.

På min Sony Ericsson kan der kun tilknyttes numre til kontakter hvis
de ligger på simkortet.

> Men prøv dig frem.

Jeg tror vi satser på at eksportere dem som vcard filer med det
program Torben anbefaler. Det er vist det nemmeste.

> TIP: Gem dine kontakter mm. på dit SIMkort, det er det man bl.a. har det
> til.

Ja hvis man kan leve med begrænsningerne i både informationer der kan
gemmes og antallet af kontakter der kan være på kortet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-07 15:08

Henrik Stidsen skrev:

> På min Sony Ericsson kan der kun tilknyttes numre til kontakter hvis
> de ligger på simkortet.

Hvilken model er det? T610 er da en gammel svend efterhånden, og
den har ikke den begrænsning.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-03-07 15:20

On 6 Mar., 15:07, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> Hvilken model er det? T610 er da en gammel svend efterhånden, og
> den har ikke den begrænsning.

Det er en K610 - en knap 6 måneder gammel 3G telefon.

Jeg har endnu ikke oplevet en mobil der kunne gemme andet end navn/
nummer par på simkortet - ting som flere numre pr kontakt er "snyd"
hvor den samler flere entries til en og adresser, email, billeder osv
er ikke muligt.

Så det er ikke en begrænsning der siger at kontakten skal være gemt på
simkortet før der kan tilknyttes numre - det er omvendt, hvis den
ligger på simkortet kan der kun tilknyttes numre og ikke adresser,
fødselsdato, email osv.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-07 17:24

Henrik Stidsen skrev:

> [...]
> simkortet før der kan tilknyttes numre - det er omvendt, hvis den
> ligger på simkortet kan der kun tilknyttes numre og ikke adresser,

Okay. Du fik det bare skrevet som om det var omvendt.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-03-07 21:44

Bertel Lund Hansen was thinking very hard :

> Okay. Du fik det bare skrevet som om det var omvendt.

Ja, ka godt se det var lidt dumt formuleret. Min fejl.

"It usually takes me more than three weeks to prepare a good impromptu
speech." - Mark Twain

Fra : Jesper Hansen

Dato : 06-03-07 16:44

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hejsa

Har endnu ikke prøvet det, men ellers er https://zyp.com en mulighed.

Siden er godt nok nede lige nu, det har jeg ikke oplevet før, men på den
anden side de opdatere vel. Håber det kommer til at virke igen.
Håber det kan løse jeres problem.

Venlig hilsen
Jesper c",)

Fra : Henrik

Dato : 06-03-07 17:36

On 2007-03-06 12:16:35 +0100, "Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> said:

> [...]
> telefonbog mv over til den. Den gamle telefon er en Nokia 6230 og den
> nye bliver formentlig en Samsung, sandsynligvis Ultra Edition 12.9

Hvis de begge understøtter wap, så kan man bruge ZYB, smart også i
fremtiden, opret en kontor på http://zyb.com så sætter du hurtigt din
telefon til at synkronisere op til den, efterfølgende sender du alle
info retur, det er også smart hvis du får stjålet din mobil, så kan du
lynhurtigt få kalender, adresser etc. ned på din nye telefon. Der er en
pod cast på geartv der forklare alt. Og det er faktisk ret simpelt..

Henrik

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-03-07 09:36

On 8 Mar., 01:08, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> 30-40 minutter? Hvor mange kontakter har du? Det tager mig under
> et minut at overføre 84 kontakter mellem K700 og T610.

Jeg jeg syns godt nok også det var lang tid - havde vel omkring de 100
kontakter, mange med mere end et nummer, adresse, email og et par af
dem også med billede tilknyttet.

Det var fra en K700 til en K610 via bluetooth.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-07 11:03

Henrik Stidsen skrev:

> Jeg jeg syns godt nok også det var lang tid - havde vel omkring de 100
> kontakter, mange med mere end et nummer, adresse, email og et par af
> dem også med billede tilknyttet.

Jeg har ingen billeder tilknyttet, og der er kun telefonnumre
med, men alligevel.

Jeg har lige testet. Det tog 20 sekunder at overføre et billede
på 29 Kbyte efter at jeg havde sagt ja tak på modtagermobilen.

Hvis dine bileder er ubehandlede, kan de godt være alt for store.
Jeg har et par togbilleder som jeg selv har taget. Originalerne
som var komprimeret til 80 % JPG, fyldte omkring 175 Kbyte og
kunne fint vises på mobilen. Da jeg på pc'en tilpassede dem til
mobilens skærmstørrelse, kom jeg ned på 7 Kbyte, og billedet står
pænere nu.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-03-07 11:09

On 8 Mar., 11:02, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> Jeg har ingen billeder tilknyttet, og der er kun telefonnumre
> med, men alligevel.

Ja det burde ikke betyde så stor forskel i tiden.

> [...]
> kunne fint vises på mobilen. Da jeg på pc'en tilpassede dem til
> mobilens skærmstørrelse, kom jeg ned på 7 Kbyte, og billedet står

K700 har kun VGA kamera men billederne fylder alligevel op til knap
100kb pr stk. Men vi taler <20 billeder så det burde ikke have nogen
voldsom betydning for overførselstiden.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-07 11:24

Henrik Stidsen skrev:

> K700 har kun VGA kamera men billederne fylder alligevel op til knap
> 100kb pr stk. Men vi taler <20 billeder så det burde ikke have nogen
> voldsom betydning for overførselstiden.

Hvis vi siger at det tager 1 sekund pr. Kbyte og du har 20
billeder a 100 Kbyte = 2000 Kbyte, så tager det 2000 sekunder =~
33 minutter at overføre dem.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-03-07 11:32

On 8 Mar., 11:23, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> Hvis vi siger at det tager 1 sekund pr. Kbyte og du har 20
> billeder a 100 Kbyte = 2000 Kbyte, så tager det 2000 sekunder =~
> 33 minutter at overføre dem.

Det er kun de største af dem der fylder så meget, de fleste af dem
ligger på ~40-50 og flere af dem under 20kbyte.

Jeg har 1,8mb billeder nu og dem der først er tilføjet senere udgør
mellem 1/3 og 1/2 af datamængden. Så hvis vi siger 1mb billeder - og
svjv er bluetooth hurtigere end 1kbyte/sek ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-07 13:24

Henrik Stidsen skrev:

> Jeg har 1,8mb billeder nu og dem der først er tilføjet senere udgør
> mellem 1/3 og 1/2 af datamængden. Så hvis vi siger 1mb billeder - og
> svjv er bluetooth hurtigere end 1kbyte/sek ?

Min test siger 1,45 Kbyte/s. Jeg synes at min beregning viser at
dine tider ikke er tegn på problemer, men at de er af en
forventelig størrelsesorden. Min test gik jo på ét billede hvor
jeg ventede til alle 'forhandlinger' mellem de to mobiler var
afsluttet. Hvis du overfører en blanding af billeder og andre
data, skal der kontrolbeskeder frem og tilbage før hver ny
deltransaktion, så det forbavser mig ikke at det tager så lang
tid.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-03-07 13:45

On 8 Mar., 13:24, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> data, skal der kontrolbeskeder frem og tilbage før hver ny
> deltransaktion, så det forbavser mig ikke at det tager så lang

Du har nok ret :) Syns stadig det er trist lang tid - men sådan er det
jo nogen gange hvis man er lidt utålmodig...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-07 15:39

Henrik Stidsen skrev:

> Du har nok ret :) Syns stadig det er trist lang tid - men sådan er det
> jo nogen gange hvis man er lidt utålmodig...

Prøv at tilpasse billeder præcis til mobilens skærm. Som sagt kom
jeg ned på 7 Kbyte fra 175 Kbyte. Det er noget der kan mærkes.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-03-07 15:48

On 8 Mar., 15:38, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> Prøv at tilpasse billeder præcis til mobilens skærm. Som sagt kom
> jeg ned på 7 Kbyte fra 175 Kbyte. Det er noget der kan mærkes.

Syns aldrig det kommer til at passe når jeg prøver - og er ikke fordi
det er noget problem pladsmæssigt og det er heller ikke lige så tit
jeg overfører hele telefonbogen på samme tid. Så jeg tror bare jeg
lader det være som det er nu.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-03-07 16:32

On 8 Mar., 16:00, "Ebbe Kristensen" <e...@ekologic.dk> wrote:

> Jow, jow - men det er altså kun et problem, hvis det er noget du er nødt til
> at gøre dagligt.

Eller hvis man har travlt den dag man skal gøre det ;)