Jordskokker
Fra : Jette

Dato : 16-03-07 11:06

Hej. Har lige prøvet jordskokker for første gang. Det var ikke nogen succes.
De blev brunet i smør og kogt med kvartskårne æbler i citronsaft. En Erwin
Lauterbach opskrift. Jeg synes de har en bismag. Kan det være fordi de er
gamle (sidst på sæsonen), de var røde en del ind i skrællen. Hvordan
tilbereder I jordskokker? Har en halv pose tilbage. Skal den bare hyles ud
eller har I noget jeg MÅ prøve? Hilsen Jette
PS: Vi elsker ellers persillerødder, selleri og rødbeder, så vi er ikke (så)
kræsne :)

Fra : Gert Krabsen

Dato : 16-03-07 11:40

Jette wrote:
> Hej. Har lige prøvet jordskokker for første gang. Det var ikke nogen succes.
> De blev brunet i smør og kogt med kvartskårne æbler i citronsaft. En Erwin
> Lauterbach opskrift. Jeg synes de har en bismag.

Bismagen er nok jordskok-smagen, du har mødt. Sådan lidt nøddeagtig og
måske med en 'snert af jord'.

Kan det være fordi de er
> gamle (sidst på sæsonen), de var røde en del ind i skrællen.

Det tror jeg ikke, det er de ofte..

Hvordan
> tilbereder I jordskokker? Har en halv pose tilbage. Skal den bare hyles ud
> eller har I noget jeg MÅ prøve? Hilsen Jette

Jordskoksuppe er et must:

Koges møre sammen med en enkelt kartoffel og et løg.
Blendes, smages til med salt/peber osv.
Legeres evt. med lidt fløde/mælk - det er ikke altid nødvendigt.

Serveres meget varm med ristede bacontern, masser af friskklippet purløg
- og gerne et par ristede kammuslinger..

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-03-07 18:06

Gert Krabsen skrev:

> [Jordskoksuppe] Serveres meget varm med ristede bacontern,
> masser af friskklippet purløg - og gerne et par ristede
> kammuslinger..

Det lyder lækkert!

Det smager osse godt med lidt gedeost rørt op med en smule olie,
rosmarin og vendt med nogle ribs.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Gert Krabsen

Dato : 16-03-07 20:03

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Det lyder lækkert!

Det er det også. Har man ikke adgang til de rigtige kammuslinger (5 cm i
diameter), så tag _ikke_ de frosne små gnallinger fra Brugsen. Brug i
stedet et stykke bagt torsk, brosme el.lign.

> Det smager osse godt med lidt gedeost rørt op med en smule olie,
> rosmarin og vendt med nogle ribs.

Til jordskokker? Tja, burde jo nok prøves; rosmarin og ribs kan være et
fint syrligt modstykke til den lidt fade smag fra suppen.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 16-03-07 17:21

"Jette" <sussex25@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hyles ud eller har I noget jeg MÅ prøve? Hilsen Jette
> PS: Vi elsker ellers persillerødder, selleri og rødbeder, så vi er ikke

Jordskokker smager bare ad helvede til. Det er ikke uden grund at de har
været ude af markedet i mindst 50 år
Grunden til at de er blevet moderne igen er efter min mening at visse
tvkokke har taget dem op igen for at kunne fremvise nye opskrifter.

Steen.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-03-07 18:04

Jette skrev:

> Hvordan tilbereder I jordskokker?

Snit renvaskede jordskokker i papirtynde skiver direkte ned i en
skål med koldt vand tilsat et skvæt citronsaft. Hæld skiverne i
et dørslag og dup dem tørre med et klæde. Servér dem på en bund
af rucola med en marinade af valnøddeolie, citronsaft, salt og
peber, og drys en håndfuld ristede valnøddekerner over. Mums!

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Marianne

Dato : 16-03-07 18:43

> [...]
> hyles ud eller har I noget jeg MÅ prøve? Hilsen Jette
> PS: Vi elsker ellers persillerødder, selleri og rødbeder, så vi er ikke

Jeg spiser dem rå. Aht udseendet, så får de et skvæt cirtonsaft ogaå.

mvh
Marianne

Fra : Dorte Klerke

Dato : 16-03-07 22:25

"Marianne" <handel_fjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg spiser dem rå. Aht udseendet, så får de et skvæt cirtonsaft ogaå.
>
> mvh
> Marianne

Ja jeg kan også godt lide dem rå i sandwich f.eks.. Det knaser så dejligt,
som vandkastanjer. Ellers er en god jordskokkesuppe ikke at fornægte. Jeg
kombinerede 2 opskrifter jeg havde fundet og lavede min egen. Masser af
grøntsager; gulerødder, porrer m.m. Det var et hit hos kæresten, og han
drømmer stadig om den dag jeg laver den igen, hehe. Det blev en lidt dyr
suppe med alle de ting, men nøj hvor den mætter. Der blev serveret hakket
persille, stegte bacontern og stegte champignon.

Nu har jeg ikke prøvet så mange af hende Anne Larsens opskrifter (der findes
i søndagsavisen), for nogle ser lidt specielle ud, men jeg prøvede hende
thai-jordskokkesuppe. Den var faktisk god med citrongræs, kokosmælk m.m.
Ikke helt så dyr, men selvfølgelig heller ikke så mættende ;)

Ellers laver vi gerne rodfrugter i ovn med jordskokkerne, men jeg tror vi
skal have eksperimenteret, så jordskokkerne måske kun kommer ind til sidst,
for de bliver noget melede.

Mvh.

Dorte

Fra : Jette

Dato : 17-03-07 09:23

> [...]
> hyles ud eller har I noget jeg MÅ prøve? Hilsen Jette
> PS: Vi elsker ellers persillerødder, selleri og rødbeder, så vi er ikke

Tak for indput. Nu prøver vi et par af jeres opskrifter i stedet for at
smide posen ud.
Hilsen Jette