Vittel kildevand?
Fra : Gyorgy Sajo

Dato : 13-03-07 20:59

Hej,

Er der nogen her som ved hvor man kan købe kildevand fra Vittel i
Københavnsområdet? Jeg plejede at købe det i ISO, men de fører det ikke
længere. Jeg er mest interesseret i de store 1,5 liters flasker.

Tak,
Gyorgy

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-03-07 21:05

On Tue, 13 Mar 2007 20:58:54 +0100
"Gyorgy Sajo" <gsajo@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Københavnsområdet? Jeg plejede at købe det i ISO, men de fører det
> ikke længere. Jeg er mest interesseret i de store 1,5 liters flasker.

hvad er specielt ved dette vand frem for det i hanen f.eks. (nåja eller
ethvert andet mærke af flaskevand).

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Gyorgy Sajo

Dato : 13-03-07 21:12

Lad det være min hemmelighed.

Fra : Morten Wartou

Dato : 13-03-07 22:13

Kim Schulz wrote:

> hvad er specielt ved dette vand frem for det i hanen f.eks. (nåja
> eller ethvert andet mærke af flaskevand).

At det er væsentligt dyrere, og indeholder flere bakterier
(http://www.bryggeriforeningen.dk/get/5899.html). Det er vel et par gode
faktorer. :)

Jeg morer mig stadig over Penn & Tellers forsøg, hvor de serverede postevand
til restaurantgæster, i meget fine flasker. Alle mulige typer - gæsterne fik
en beskrivelse, og faldt helt i svime over alt det dejlige vand, kunne endda
tydeligt smage forskel på de forskellige mærker. De fik en lang næse, da de
fik at vide alle flaskerne indeholdt vand fra samme hane. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Gainsbourg

Dato : 14-03-07 01:01

> [...]
> vand, kunne endda tydeligt smage forskel på de forskellige mærker. De fik
> en lang næse, da de fik at vide alle flaskerne indeholdt vand fra samme

Det har så helt sikkert ikke været hanevand fra de områder i Indre København
der får overfladevand tilsat klor, i hanerne når der er pres på
vandforsyningen. Det er der ingen der ville kunne falde i svime over - fin
flaske eller ej! Det lugter og smager dels af muggent søvand (hvad det jo
ret beset også er) dels af det klor de tilsætter. Og den dårlige bismag er i
perioder så kraftig, at det smager igennem stort set alt - selv når man
bruger det til fx kaffe.

Jeg synes også selv at flaskevand smager lidt af plastic, men det smager
stadig ulige bedre end det fra hanen herinde. Vi bruger "Denice" 2 liters
som vi hjemslæber litervis af fra supermarkedet hver uge - det smager, efter
min mening, bedst af de billige mærker og vandt vist i sin tid en test på
tv, som noget af det flaskevand med færrest bakterier i. At det så er
besværligt, dyrt og noget værre emballagesvineri at det skal være
nødvendigt, kan vi kun blive enige om.

Vi har da også en håndfuld individer i vores vennekreds der er arge
modstandere af flaskevand og som har gjort tykt nar, når vi fortalte at vi
købte al vores drikkevand. Der er dog endnu ikke nogen af dem, der har
villet drikke et helt glas af vores hanevand, når de først har smagt og
lugtet til det....

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-03-07 22:16

On Tue, 13 Mar 2007 22:12:51 +0100
"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk>
> [...]
> forskellige mærker. De fik en lang næse, da de fik at vide alle
> flaskerne indeholdt vand fra samme hane. :)

vandets svar på placebo effekten
Personligt synes jeg at flaskevand typisk smager for meget af plast.
Har fået et glad "indlandsis" vand som faktisk smagte godt fra flaske.
men det var vist også så propfuld af mineraler at det er det som gav
udslaget i smagen.

Fra : Padre

Dato : 14-03-07 09:16

On 14 Mar., 01:01, "Gainsbourg" <isl41...@THORSTENimage.dk> wrote:

> Der er dog endnu ikke nogen af dem, der har
> villet drikke et helt glas af vores hanevand, når de først har smagt og
> lugtet til det....

Vandet i Valby er heller ikke for spændende, men det er vores
erfaring, at når det har stået i en kande i køleskabet i et døgns tid,
så smager det ikke af noget længere. Jeg har en svaaaag eringdring om
engang at have læst noget om, at vand kunne "gasse af", og min egen
erfaring tyder som sagt på, at det i hvert fald vinder ved en afkøling
og kortvarig gang ro.

Eller sådan noget ...........

--
padre

Fra : Max

Dato : 14-03-07 17:43

Hej Padre

> erfaring, at når det har stået i en kande i køleskabet i et døgns tid,

Her skal det drikkes lige fra hanen, ellers får det en flad og doven smag.

--
Max

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-03-07 10:27

Max wrote:
> Her skal det drikkes lige fra hanen, ellers får det en flad og doven smag.

Kan man ikke bare fylde det dovne vand på en flaske, og så ryste den for
at ilte vandet? (Der skal selvfølgelig være tilstrækkelig med luft i
flasken.)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : T.

Dato : 14-03-07 19:31

"Gyorgy Sajo" <gsajo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Københavnsområdet? Jeg plejede at købe det i ISO, men de fører det ikke
> længere. Jeg er mest interesseret i de store 1,5 liters flasker.

Jeg har set det i Netto og i Føtex.
Hilsen

Fra : Gyorgy Sajo

Dato : 15-03-07 21:01

"T." <boing727_1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Gyorgy Sajo" <gsajo@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har set det i Netto og i Føtex.
> Hilsen

Hmm... Jeg har aldrig set det i Føtex, og det er mange måneder siden at jeg
har set den sidste flaske i Netto.

Fra : Padre

Dato : 26-03-07 12:04

On 26 Mar., 11:27, Peter Knutsen <p...@sagatafl.invalid> wrote:

> Kan man ikke bare fylde det dovne vand på en flaske, og så ryste den for
> at ilte vandet? (Der skal selvfølgelig være tilstrækkelig med luft i
> flasken.)

Ville det medføre en ændring af smagen, når det har stået i et
køleskab i flere dage?

Jeg ser det for mig . en lille batteridreven drikkevandsfontæne i mit
køleskab

--
padre

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-03-07 01:55

Padre wrote:

> Ville det medføre en ændring af smagen, når det har stået i et
> køleskab i flere dage?

Det tror jeg. Det handler jo bare om at få en smule atmosfærisk luft ned
i vandet, ligesom der var dengang det var friskt fra hanen.

> Jeg ser det for mig . en lille batteridreven drikkevandsfontæne i mit
> køleskab

Ikke nødvendigt.

--
Peter Knutsen