Finsprit til snapsefremstilling?
Fra : Ukendt

Dato : 13-03-07 18:29

Er der nogen der har prøvet at anvende finsprit (96%) til udtræk ved
snapsefremstilling?

Jeg har købt en flaske med en halv liter og den skulle være fuldstændig
neutral, tripledestilleret og filtreret. bedre kan det vel ikke blive?

Så er det jo kun et spørgsmål og at fortynde den passende, men hvad er
passende? 40%? 41%? 42%? ...
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Gamle

Dato : 13-03-07 19:42

Kurt Hansen" <"kurt-snabel-towle-de-kå wrote:
> Er der nogen der har prøvet at anvende finsprit (96%) til udtræk ved
> snapsefremstilling?
>

> Så er det jo kun et spørgsmål og at fortynde den passende, men hvad er
> passende? 40%? 41%? 42%? ...

Alm. rom er 37½% eller40%. Det whisky er også sædvanligvis 40%. Jægermeister
og lign. 35% og Gl. Dansk 38%
Så jeg vil mene at 40% er et godt bud.
Husk nu at fortynde med demineraliseret vand.
Mvh.
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-07 22:56

On Tue, 13 Mar 2007 19:42:18 +0100, Gamle wrote:

> Alm. rom er 37½% eller40%. Det whisky er også sædvanligvis 40%. Jægermeister
> og lign. 35% og Gl. Dansk 38%
> Så jeg vil mene at 40% er et godt bud.

Med "passende" mente jeg nu ikke m.h.t. hvad der er mest behageligt at
drikke, men hvad der er optimalt til udtræk af de rigtige stoffer i de
rigtige mængder. For høj alhoholprocent vil udtrække for mange
bitterstoffer og for lav % vil ikke få alt det gode med.

> Husk nu at fortynde med demineraliseret vand.

Lyder logisk; det skal komme an på en prøve
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jørgen Hess

Dato : 14-03-07 08:31

"Kurt Hansen" <"kurt-snabel-towle-de-kå"> skrev i en meddelelse

> [...]
> bitterstoffer og for lav % vil ikke få alt det gode med.

> Lyder logisk; det skal komme an på en prøve

Jamen det er korrekt.
Hvis du læser P.V. Globs brændevin og bjesk tror jeg den hedder bliver der
faktisk advaret mod at anvende for stærk spiritus, da det kan ændre
sprittens evne til at trække smag ud af urterne og det er ikke altid godt.

Fra : Padre

Dato : 14-03-07 09:11

On 13 Mar., 18:28, Kurt Hansen <"kurt-snabel-towle-de-kå"> wrote:

> Så er det jo kun et spørgsmål og at fortynde den passende, men hvad er
> passende? 40%? 41%? 42%? ...

Jeg stillede engang et lignende spørgsmål til en ven, som er
biokemiker. Han forklarede mig, at ved bestemte blandingsforhold af
vand og ren alkohol ender man med henholdsvis mere eller mindre end de
to bestanddele tilsammen.

Hans budskab var, at det at blande ren alkohol med vand for at ramme
en *helt præcis* procentsats, sådan som du i dit spørgsmål lægger op
til, er en meget vanskelig sag, hvis man vil gøre det blot ved at
blande i forhold til rummål, så hvis du behhøver at være så præcis,
som du læger op til, skal du måske investere i et alkometer (eller
låne et af en velhavende ven

--
padre

Fra : Linde

Dato : 14-03-07 10:03

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse

[...]

Huh? Det er da en enkelt sag at blande til en bestemt procent efter
volumen(43/96=0,448 liter finsprit til 0,552 liter vand)...hvordan mener du,
det er vanskeligt?
--
padre

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-07 10:24

On Wed, 14 Mar 2007 10:02:36 +0100, Linde wrote:

> [...]

> Huh? Det er da en enkelt sag at blande til en bestemt procent efter
> volumen(43/96=0,448 liter finsprit til 0,552 liter vand)...hvordan mener du,

Han hentyder måske til det pudsige fænomen, at sprit og vand kommer til at
fylde mindre, når det bliver blandet sammen.

http://da.wikipedia.org/wiki/%C3%86tanol under afsnittet "Blanding af
ætanol og vand".
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Linde

Dato : 14-03-07 10:50

> Han hentyder måske til det pudsige fænomen, at sprit og vand kommer til at
> fylde mindre, når det bliver blandet sammen.

> [...]

Ah, sikkert nok. Heh, besynderligt fænomen. Men løsningen er lige for, du
laver bare to portioner, og fylder efter i den ene til den ønskede
mængde.

Mvh
Linde

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-07 11:05

On Wed, 14 Mar 2007 10:50:00 +0100, Linde wrote:

> [...]
>
> Ah, sikkert nok. Heh, besynderligt fænomen. Men løsningen er lige for, du
> laver bare to portioner, og fylder efter i den ene til den ønskede

Mixningen finder jeg nu nok ud af, så jeg vil egentlig gerne vende tilbage
til spørgsmålet om hvorvidt nogen her har prøvet metoden og har erfaringer
med om den helt neutrale sprit gør nogen forskel i den færdige smag?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Padre

Dato : 14-03-07 13:59

On 14 Mar., 10:24, Kurt Hansen <"kurt-snabel-towle-de-kå"> wrote:

> Han hentyder måske til det pudsige fænomen, at sprit og vand kommer til at
> fylde mindre, når det bliver blandet sammen.

Ifølge ham kommer det an på blandingsforholdet, om den færdige
blanding kommer til at fylde mere eller mindre end de to komponenter
hver for sig.

--
padre