Minus-mad?
Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 11-03-07 16:44

Jeg mener at have læst om madvarer, hvor man forbrænder mere ved selve
spisningen/fordøjelsen af maden end den rent faktisk indeholder, mener
f.eks. at broccoli var en af de madvarer det gjadt for.

Men er der nogen der kender andre madvarer hvor dette gør sig gældende?
(og Google var ikke min ven i dette tilfælde, eller også har jeg søgt
forkert)
Jeg skal nemlig lave julefrokost for "slynglerne" og én af dem, er på seriøs
slank, for at få en gastro-bypass, så jeg tænkte om det var muligt at lave
en frokost udelukkende bestående af minus-mad.....

--
Venlig hilsen Heidi

Der søger et hjem til plejekatten Fleur:
http://chocolade.dk/chocolade/fleur.html

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-03-07 09:33

"Heidi, Miver og Mulles mor" <zasha_xFJERN@DETTEhotmail.com> wrote in

> Jeg skal nemlig lave julefrokost for "slynglerne" og én af dem, er på
> seriøs slank, for at få en gastro-bypass, så jeg tænkte om det var
> muligt at lave en frokost udelukkende bestående af minus-mad.....

Negativ kalorie kost? Betegnelsen dækker over madvarer der indeholder så
få kalorier at de kræver mere energi at indtage og forbrænde. Jeg fandt
en engelsk liste, som du måske kan bruge. Jeg har hurtigt oversat de
madvarer jeg umiddelbart kunne komme i tanke om, men der kan da være
fejl:

apples - æbler
apricots - abrikoser
artichokes - artiskok
asparagus - asparges
beets - beder
blackberries - solbær
blueberries - blåbær
broccoli - broccoli
Brussels sprouts - rosenkål
cabbage - hvidkål
cantaloupe - kantaloup melon
carrots - gulerødder
cauliflower - blomkål
celery - selleri
cherries - kirsebær
chives - purløg
cod - torsk
corn - majs
crabs - krabber
cranberries - tranebær
cucumbers - agurk
eggplant - aubergine
flounder - skrubber
garlic - hvidløg
grapefruit - grapefrugt
grapes - druer
green beans - bønner
honeydew - honningmelon
kale - grønkål
leeks - porrer
lemons - citroner
lettuce - salat
limes - limefrugt
lobster - hummer
mangoes - mango
mushrooms - svampe
nectarines - nektariner
okra - okra
onions - løg
oranges - appelsiner
papaya - papaya
parsley - persille
peaches - ferskner
pears - pærer
peas - ærter
peppers - chilipeber
pineapple - ananas
prunes - svedsker
pumpkin - græskar
radishes - radiser
raspberries - hindbær
red cabbage - rødkål
sauerkraut - surkål
scallions - forårsløg
spinach - spinat
squash - courgetter
strawberries - jordbær
string beans - grønne bønner
tangerines - mandariner
tomatoes - tomater
turnips - majroer
watermelon - vandmelon

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 12-03-07 12:47

"Kent Oldhøj" <oldhoj@FJERNESgmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fandt en engelsk liste, som du måske kan bruge. Jeg har hurtigt oversat
> de madvarer jeg umiddelbart kunne komme i tanke om, men der kan da

Og se.... så er allerede første madvare et strålende eksempel på, at noget
måske kan være rigtigt i teorien (jeg tillader mig at tvivle på denne
teori), men i praksis holder det da slet ikke.

Hvis der er noget jeg ikke kunne drømme om at røre, når jeg skal tabe mig,
er det æbler. Jeg bliver nemlig hundesulten af at spise dem. Der går sådan
cirka en halv time, fra et æble er spist, til min mave går besærk og kræver
mad.

Og hvis det var sandt, at de nævnte fødevarer tilfører minusenergi, så ville
man kunne spise 1.000 kalorier fra hakkebøf med løg - og æde løs af
minusvarerne derudover. Og det kan man jo desværre ikke.

Mange af de nævnte fødevarer er svære at i så store mængder, at der kommer
ret mange kalorier ind. Men vælge de samme fødevarer i tørret udgave - og
bingo er det i hvert fald helt slut med "minus-kalorie"-teorien.

http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=474&a=2220

Mvh. Lisbeth

Fra : Max

Dato : 12-03-07 16:00

Hej Lisbeth

> [...]
> mig, er det æbler. Jeg bliver nemlig hundesulten af at spise dem. Der
> går sådan cirka en halv time, fra et æble er spist, til min mave går

Det skyldes at æbler indeholder et stof der får mavesækken til
at udvide sig, et godt ædedolke råd er at spise revne æbler
inden man sætter sig til et stort veldækket bord.

Mvh Max

Fra : Jørgen Hess

Dato : 12-03-07 18:53

> [...]
> at udvide sig, et godt ædedolke råd er at spise revne æbler
> inden man sætter sig til et stort veldækket bord.

Det lyder interessant. Er der så noget (helst nogenlunde velsmagende) der
som en lille portion kan få maven til at tøve med at udvide sig? Det ville
være smart om noget mad giver en mæthedsfornemmelse før kalorieindtaget er
for højt.

mvh
Jørgen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 12-03-07 18:59

"Jørgen Hess" <joergen.hess@ahva.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> være smart om noget mad giver en mæthedsfornemmelse før kalorieindtaget er

Baked beans, godtnok ikke altfor lækre uden kød men måske med lidt hvidløg
og krydderi.

Steen.

Fra : Erling Hansen

Dato : 12-03-07 15:56

Kent Oldhøj <oldhoj@FJERNESgmail.com> wrote:

> "Heidi, Miver og Mulles mor" <zasha_xFJERN@DETTEhotmail.com> wrote in

Hej Kent.'
Tusind tak for den liste - der er til mange dages inspiration, når jeg
står hos grønthandleren og ikke rigtig ved hviske 'sager' jeg har lyst
til at gå hjem og lave.
Tak endnu engang.
Erling

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 12-03-07 16:12

"Erling Hansen" <spameh-dh@mail.dknospam> skrev i en meddelelse

> [...]
> Tusind tak for den liste - der er til mange dages inspiration, når jeg
> står hos grønthandleren og ikke rigtig ved hviske 'sager' jeg har lyst

Du kan da bare æde alle de grønsager du vil og det gælder alle grønsager.
Det er ikke dem man bliver tyk af.

Steen.

Fra : Erling Hansen

Dato : 12-03-07 18:26

"Steen Jakobsen" <nomail@post..dk> wrote:

> "Erling Hansen" <spameh-dh@mail.dknospam> skrev i en meddelelse

> Du kan da bare æde alle de grønsager du vil og det gælder alle grønsager.
> Det er ikke dem man bliver tyk af.
>
> Steen.

Det er selvfølgelig ikke nogen ny opdagelse, ej heller for mig. Men min
fantasi udi madlavning er ikke den største i verden, og enhver
støtte-pædagog-liste er velkommen, når jeg står ved grønthandleren og
skal finde noget jeg dels gider tilberede og dels gider spise.(jeg er en
uforbedrelig kødspiser) Og hvis jeg ikke har siddet derhjemme og
forberedt mig, ender jeg med at gå med de sædvanlige tomater, agurker og
gulerødder.
Erling

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 12-03-07 18:53

> [...]
> uforbedrelig kødspiser) Og hvis jeg ikke har siddet derhjemme og
> forberedt mig, ender jeg med at gå med de sædvanlige tomater, agurker og

Nå så skal jeg give dig en opskrift:

Svits noget hakket oksekød og hvis du kan tillade dig det lidt bacon i en
gryde. Tilsæt snittet hvidkål, gulerødder,persillerod og porrer og en anelse
vand. Alle mængder efter smag og krydr med peber, karry evt lidt chilli og
salt med Knor, igen efter smag. Det er også godt med et par kartofler. Kan
spises med godt brød eller bare som det er, og hvis du kommer mere vand i er
det pludselig suppe! Godt hvis man er på skrump.

Steen

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 12-03-07 18:15

<klip> lang liste med minus-mad fra Kent Oldhøj
</klip>

tusind tak, hvor er det utroligt sødt af dig :))))

Mange hilsner fra Heidi
http://hei.homepage.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 12-03-07 19:22

> [...]
> en engelsk liste, som du måske kan bruge. Jeg har hurtigt oversat de
> madvarer jeg umiddelbart kunne komme i tanke om, men der kan da være

<snip>

Den teori kan da umuligt være andet end noget gudsjammerligt vrøvl. Spis for
guds skyld løs af frugt og grøntsager, de er sunde og gode og har et lavt
energiindhold, og brænd kalorierne af ved at få lidt motion.

En enkelt ting på listen kan dog ikke anbefales i store mængder til en
slankekur nemlig:

> prunes - svedsker

Svedsker indeholder omkring 240 kalorier pr. 100 gram, hvilket er omtrent
det samme som rugbrød. Hvordan man skulle kunne forbrænde så meget mens man
spiser svedsker kan jeg ikke lige se - medmindre der er meget langt at løbe
til toilettet.

/P

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-03-07 00:58

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote in

> Den teori kan da umuligt være andet end noget gudsjammerligt vrøvl.

Eksperterne er ikke enige. Det er endnu ikke videnskabeligt bevist at
madvarerne på listen rent faktisk medfører et negativt indtag af kalorier.
Men det er heller ikke modbevist.

Personligt har jeg ingen mening om emnet, udover at de nævnte fødevarer
bestemt har en plads i enhver slankekost.

> En enkelt ting på listen kan dog ikke anbefales i store mængder til en
> slankekur nemlig:

Jeg har set listen andre steder... her nævnes plums - blommer. Lyder mere
rigtigt i mine ører.

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-03-07 01:12

"Kent Oldhøj" <oldhoj@FJERNESgmail.com> skrev i en meddelelse

> apples - æbler

Fyldt med sukker

> apricots - abrikoser

Fyldt med sukker.

> blackberries - solbær

Fyldt med sukker.

> blueberries - blåbær

Fyldt med sukker.

> cantaloupe - kantaloup melon

>Fyldt med sukker.

> carrots - gulerødder

Fyldt med sukker.

> cherries - kirsebær

Fyldt med sukker.

> corn - majs

Fyldt med sukker.

> cranberries - tranebær

Fyldt med sukker.

> grapefruit - grapefrugt

Fyldt med sukker.

> grapes - druer

Fyldt med sukker.

> honeydew - honningmelon

Fyldt med sukker.

> mangoes - mango

Fyldt med sukker.

> nectarines - nektariner

Fyldt med sukker.

> oranges - appelsiner

Fyldt med sukker.

> papaya - papaya

Fyldt med sukker.

> peaches - ferskner

Fyldt med sukker.

> pears - pærer

Fyldt med sukker.

> pineapple - ananas

Fyldt med sukker.

> prunes - svedsker

Fyldt med sukker.

> raspberries - hindbær

Fyldt med sukker.

> red cabbage - rødkål

Fyldt med sukker.

> strawberries - jordbær

Fyldt med sukker.

> tangerines - mandariner

Fyldt med sukker.

> watermelon - vandmelon

Fyldt med sukker.

Jeg tror ikke på din liste over en dørtærskel.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-03-07 01:07

"Heidi, Miver og Mulles mor" <zasha_xFJERN@DETTEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:45f42388$0$143$157c6196@dreader2.cybercity.dk

> Jeg skal nemlig lave julefrokost for "slynglerne" og én af dem, er på
> seriøs slank, for at få en gastro-bypass, så jeg tænkte om det var
> muligt at lave en frokost udelukkende bestående af minus-mad.....

Hold dig til proteinerne. De fleste kan lide kød. Du skal så bare servere
meget af det, og helst den magre slags. Mørbrad og den slags, altså.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.