Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Objektiv spørgsmål...
Fra : Magnus

Dato : 16-03-07 18:23

Jeg har et Canon 30D kamera og der har en et Canon 17-40mm f4 objektiv som
sammen med en blitz tager utroligt gode billeder når man skal tage
portrætter, personer og andet på tæt hold og blitzen gør at manglende lys
aldrig er et problem når blot der ikke er lang afstand til motivet.

Men når jeg f.eks. vil tage et billed publikum til en koncert eller andre
hvor der ikke er meget lys og publikum ikke står stille så har jeg svært ved
at få et god "roligt" billed når blitzen ikke lyse det hele op.

Vis jeg investerede i et objektiv med fast zoom og en lavere F-værdi f.eks.
et "Canon 28 mm F1.8" ville jeg så kunne undgå de mange af de ubrugelige
billeder som bliver ubrugelige på grund af de mange bevægelser i motivet og
med begrænset lys?

Kan man sammenligne objektiver udfra mm-tallet for stået på denne måde.
Stiller jeg mig på samme sted med mit Canon 17-40 mm objektiv og indstiller
zoom til 28 mm. Vil det så svare til hvad eller hvormeget jeg vil kunne få
med af et motiv som med et Canon objektiv med en fast zoom på 28 mm?

/Magnus

Fra : Leif Langgaard

Dato : 16-03-07 19:12

"Magnus" <arnason_fjern@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vil kunne få med af et motiv som med et Canon objektiv med en fast zoom på

Hej Magnus

Lige en ting på det rene, det heder ikke "fast zoom" men fast brændvidde, en
zoom er betegnelsen for en optik med variabel brændvidde.
Bare så du måske bedre forstår de svar du får!

God weekend!

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Anders Houmark

Dato : 16-03-07 19:39

Magnus wrote:

> [...]
> ubrugelige billeder som bliver ubrugelige på grund af de mange
> bevægelser i motivet og med begrænset lys?

Ja det ville du til dels kunne gøre.
Du kan evt. også kigge på sigma 30mm f/1,4, det er endnu mere lysstærkt.

Ja det er korrekt.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-03-07 20:18

"Magnus" <arnason_fjern@email.dk> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> Men når jeg f.eks. vil tage et billed publikum til en koncert eller andre
> hvor der ikke er meget lys og publikum ikke står stille så har jeg svært
> ved at få et god "roligt" billed når blitzen ikke lyse det hele op.

Du skal skrue op for ISO og øge lukketiden (styr det med M eller Tv).
På den måde udnytter du eksisterende lys bedre, samtidig med at blizen får
mere kraft.

Du skal tænke på at når du tager billeder med bliz har du 2 lyskilder: det
eksisterende lys og blitzen.
Belysningen fra det eksisterende lys bestemmes af lukketid, blænde og ISO
(det kan simpelt kontrolleres ved at tage et billede med den ønskede
eksponeringsindstilling og blitzen slukket).
Belysningen fra blitzen bestemmes af blænde, ISO og udladningen fra
blitzen - lukketiden er fuldstændig ligegyldig (når den er længe end
synkroniseringstiden).
Det vil sige at ved at stille udladningen fra blitzen og lukketiden kan man
justere balancen mellem de 2 lyskilder.
Husk også at blitzen lys er så kortvarig at det fryser næsten al bevægelse -
selvom kameraet er indstillet på lang lukketid.

Se eventuelt
http://www.popphoto.com/assets/download/821200311318.pdf

> [...]
> f.eks. et "Canon 28 mm F1.8" ville jeg så kunne undgå de mange af de
> ubrugelige billeder som bliver ubrugelige på grund af de mange bevægelser

Hvordan er de typisk eksponeret (lukketid, blænde og ISO) ?
Spørgsmålet er om du har brugt det spillerum der er i det udstyr du har og
om en 28/1.8 vil være nok.

> [...]
> vil kunne få med af et motiv som med et Canon objektiv med en fast zoom på

Ja - fuldstændig.
(bortset fra det som nævnt ikke hedder "fast zoom" men "fast brændvidde")

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen