Andet multimedie
bentjuul 3670
Farveskalaoverskridelse
Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 17-03-07 18:34

Har et problem i Photo Shop 7.0 med farvevalg.
Kan ikke vælge "stærke/klare" farver, - får istedet en noget mere afdæmpet
farve (beskidt), samt en advarselstrekant i farvevælgeren med teksten:
farveskalaoverskridelse.
Billedetilstanden er CMYK / 8 bit/kanal. ( jeg kan ikke vælge 16 bit/kanal)
Er der noget galt med mine indstillinger? Første gang jeg har været udsat
for dette.

Poul E. Kristensen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-03-07 21:03

Poul E. Kristensen skrev:

> Kan ikke vælge "stærke/klare" farver, - får istedet en noget
> mere afdæmpet farve (beskidt), samt en advarselstrekant i
> farvevælgeren med teksten: farveskalaoverskridelse.

Farvevælgerens visning er bestemt af, hvilken farveprofil du
har tildelt billedet, eller hvad farveindstillingerne for den
anvendte farvetilstand (i dit tilfælde CMYK) er stillet til i
farveindstillingerne, hvis der ingen profil er tildelt billedet.

> Billedetilstanden er CMYK / 8 bit/kanal. ( jeg kan ikke vælge 16
> bit/kanal)

Photoshop 7 understøtter kun 16 bit/kanal i dokumenter uden lag,
så hvis du har oprettet lag, kan 16 bit ikke vælges.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 20-03-07 16:54

> [...]

> Photoshop 7 understøtter kun 16 bit/kanal i dokumenter uden lag,
> så hvis du har oprettet lag, kan 16 bit ikke vælges.

Takker for svaret, har nu fundet en profil der ser rigtig ud, men nyt
problem opstår, når jeg så flytter photoshop filler over i Illustrator, så
ser det da helt skæv ud. Synes ikke, jeg har oplevet før, at der er
væsentlig forskel på farverne, når billeder flyttes til Illustrator.
Er der en måde, så programmerne viser farverne ens, eller er det mig der har
rodet for meget rundt i indstillingerne.
Evt. link til et sted på nettet, der evt. kan løse problemet.

Poul E. Kristensen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-03-07 18:42

Poul E. Kristensen skrev:

> Synes ikke, jeg har oplevet før, at der er væsentlig forskel på
> farverne, når billeder flyttes til Illustrator.

Hvis du skal have den samme farveoplevelse på tværs af Adobe-
programmerne, skal du også køre med samme farveindstillinger i
dem.

> Er der en måde, så programmerne viser farverne ens, eller er det
> mig der har rodet for meget rundt i indstillingerne.

I CS2 ville jeg have rådet dig til at gøre det i Bridge, men siden
du sidder med Photoshop 7, og dermed nok også en ældre version af
Illustrator, er det nemmeste for dig at gemme farveindstillingen
inde fra Photoshop (dette gøres med Save/Gem-knappen inde i
Photoshops farveindstillinger), hvorefter du indlæser den i
Illustrator i dens farveindstillinger vha. Load/Indlæs-knappen.

Den kan også indlæses i InDesign, hvis du da ellers bruger det
program.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 26-03-07 15:26

> Hvis du skal have den samme farveoplevelse på tværs af Adobe-
> programmerne, skal du også køre med samme farveindstillinger i
> dem.

Undskyld den sene tilbagemelding, men jeg tror jeg har fået styr på det nu,
takket være Madsens altid gode hjælp.
Tak for det!

Poul E. Kristensen