highlight navnet på fil mappe
Fra : tom

Dato : 16-03-07 11:57

Hvis du er en af dem der aldrig kopierer navnet på en mappe eller fil,
er du sikkert ligeglad, men jeg er først nu faldet over at man blot
vælger den enkelte fil eller mappe og trykker return..
Tidligere ( og indtil forleden) har jeg altid klikket 1,5 gang,
hvorefter teksten er blevet highlightet..
Eneste problem i den sammenhæng er at det efterhånden var blevet så
ofte at filen eller mappen blev åbnet..
Nogen der ved hvornår denne "funktion" kom til finder?
Den er jo ret smart..
Altså når man lige finder den..
( det tog sikkert mig alt for lang tid..)
Tom

PS
Tror at det der med at klikke "to gange" på teksten er en gammel os9 ting ?

Fra : Morten Lind

Dato : 16-03-07 13:26

tom <spam@bam.dk> wrote:

> [...]
>
> PS
> Tror at det der med at klikke "to gange" på teksten er en gammel os9 ting ?

Meeeeeget ældre, men præcis véd jeg ikke

M.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 16-03-07 13:58

> Meeeeeget ældre, men præcis véd jeg ikke
>
> M.

Det har man da kunnet i hundrede år...
?

mvh. Mikael Kern

Fra : tom

Dato : 16-03-07 14:14

On 2007-03-16 13:58:07 +0100, "nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> said:

> Det har man da kunnet i hundrede år...
> ?
>
> mvh. Mikael Kern

åbenbart. jeg har blot ikke være klar over det, da jeg igen og igen har
dobbelt klikket på fil navne, og at det - formodentligt - er en endnu
ældre feature..
Anyway, nu banker jeg blot retur knappen ned, og så kører det jo..
Tænkte blot at jeg ville dele min erfaring med andre, hvis der - som
jeg - sidder og dobbelt klikke på maskiner der er "alt for hurtige" til
det der klikkeri..
indtil jeg fandt denne short, åbnede filerne halvdelen af tiden..
Tom

Fra : Morten Lind

Dato : 16-03-07 15:33

tom <spam@bam.dk> wrote:

> [...]
> som jeg - sidder og dobbelt klikke på maskiner der er "alt for hurtige"
> til det der klikkeri.. indtil jeg fandt denne short, åbnede filerne

Fint nok, Tom - det er også et godt alternativ - tak(jeg kendte det
ikke).

Men der er da ingen maskiner, der er for hurtige til det klikkeri - det
må være dig, der klikker for hurtigt(?)

En markering og et halvt sekunds klik(holdt nede).....gør det

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-03-07 11:18

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> [...]
> må være dig, der klikker for hurtigt(?)
>
> En markering og et halvt sekunds klik(holdt nede).....gør det

Takker også for at blive delagtiggjort i opdagelsen. Når jeg har lagt en
serie fotos ind, vil jeg gerne ændre navnene til noget mere retvisende
end de cifre, de har fået af kameraet. Og det har været en sej proces
med først at markere og derefter vente et antal sekunder med næste klik
for at det ikke skulle opfattet som et dobbeltklik. Tak, nu er det
blevet meget nemmere.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-03-07 18:06

On 2007-03-16 14:13:44 +0100, tom <spam@bam.dk> said:

> [...]
> det der klikkeri..
> indtil jeg fandt denne short, åbnede filerne halvdelen af tiden..

Jeg har faktisk altid syntes, det var ret dumt, at det er så let at
ændre navne på filer. Det gør, at børn og ukyndige computerebrugere let
sletter eller ændre navnet på filer eller mapper. Det samme gælder
faktisk sange i iTunes. Jeg har flere gange været ude for, at en sang
pludselig hed noget mærkeligt på en af familiens computere, fordi et
barn er kommet til at klikke på navnet. Det mest pudsige er, hvis
barnet er gammelt nok til at opdage det og prøver at skrive sangens
titel igen. Det kan bl.a. være svært for mindre børn at skrive engelsk.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Esben

Dato : 16-03-07 16:19

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Det har man da kunnet i hundrede år...

nemlig!

....men kender godt fornemmelsen - fx opdagede jeg først for nyligt hvad
enter gør når du trykker det i playlisten i iTunes = spiller - ikke den
igangværende sang - men den valgte sang. Simpelt og lige til at
overse....

iTunes er iøvrigt et program der er ganske veludrustet med genveje...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : tom

Dato : 17-03-07 14:36

On 2007-03-16 16:18:42 +0100, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:

> [...]
> overse....
>
> iTunes er iøvrigt et program der er ganske veludrustet med genveje...

Vel sagtens min pointe..
Der er masser af shortcuts, selv i finder ( og i iTunes ) som jo er
smarte at dele, med andre..
F.eks klassikeren.. kan man lave mp3 i iTunes.. ( jeg ledte i uger
efter shareware) indtil det gik op for mig at man selv vægler om iTunes
skal "pakke" i mp3 eller i andre formater..
Noget så banalt som prefs..
( omvendt prøvede jeg at brænde en CD på en PC for nyligt..)
Selv om jeg er mac mand, var jeg virkeligt overrasket.. ( det er
nærmest umuligt hvis du ikke kender PCernes "system" )
Og det gør jeg ikke..

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 17-03-07 17:22

tom <spam@bam.dk> wrote:

> ( omvendt prøvede jeg at brænde en CD på en PC for nyligt..)
> Selv om jeg er mac mand, var jeg virkeligt overrasket.. ( det er
> nærmest umuligt hvis du ikke kender PCernes "system" )
> Og det gør jeg ikke..

??? Det kan da dårligt være lettere. En CDR i drevet og så kan du trække
ting over på den, ligesom i OS X. Man kan bare skrive flere gange på en
CDR - i modsætning til OS X Finder

Fra : tom

Dato : 18-03-07 00:04

On 2007-03-17 17:21:47 +0100, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> ??? Det kan da dårligt være lettere. En CDR i drevet og så kan du trække
> ting over på den, ligesom i OS X. Man kan bare skrive flere gange på en
> CDR - i modsætning til OS X Finder

Der kan du bare se..
jeg kunne hverken finde skrivebord ( selv om jeg kunne se det???), CD
eller for den sags skyld de filer jeg havde højre klikket på, som jeg
fik at vide at jeg var ved at brænde..
Jeg kunne heller ikke finde CD-drev..
Så jeg var virkelig på den..
Heldigvis kom der en eller anden PC kyndig, og sagde noget i retning af
hvad du skriver..
så brændt blev der..

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 18-03-07 08:41

tom <spam@bam.dk> wrote:

> [...]
> Jeg kunne heller ikke finde CD-drev..
> Så jeg var virkelig på den..
> Heldigvis kom der en eller anden PC kyndig, og sagde noget i retning af

Start->My Computer, når der skal rodes med filsystemet på en XP. Hvis du
aldrig har brugt en før, så er det selvfølgelig ikke så oplagt.

Forleden var der forøvrigt en kollega, som ikke kunne finde sine
bogmærker i Internet Explorer fordi den automatiske opdatering havde
erstattet IE6 med IE7 og han havde været vant til at bruge menuen og
Microsoft havde bestemt sig til at den var overflødig, når der var en
ikon på brugerfladen med samme funktion. Han havde klaret sig i flere
dage med forskellige omveje.

Fra : Esben

Dato : 18-03-07 10:16

> ??? Det kan da dårligt være lettere. En CDR i drevet og så kan du trække
> ting over på den, ligesom i OS X. Man kan bare skrive flere gange på en
> CDR - i modsætning til OS X Finder

At brænde flere sessions har fungeret i mange år på Mac, før PC-verdenen
fik det til at virke. Kan huske hvordan det imponerede PC-folk i min
omgangskreds.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 18-03-07 10:25

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> At brænde flere sessions har fungeret i mange år på Mac, før PC-verdenen
> fik det til at virke. Kan huske hvordan det imponerede PC-folk i min
> omgangskreds.

Men ikke med OS X Finder.

Fra : Esben

Dato : 18-03-07 22:35

> Men ikke med OS X Finder.

Som jeg under alle omstændigheder kun ville bruge når alt andet
svigter...

Er der nogen der har leget med Disco iøvrigt?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad