Nyt grafikkort Hjæææælp
Fra : jane

Dato : 16-03-07 00:23

Jeg overvejer at købe et nyt grafikkort, det skal kunne trække video og
billedbehandling, og ikke mindst Seckond Life som har meget grafik.

Det jeg har nu er et "Sapphire Radeon 9600 SE 128MB" og jeg syntes det er
lidt længe om at opdater når jeg er på Seckond Life, og nogen gange er det
stået af, med fejlmelding som jeg ikke forstår, men vist nok noget med
manglende hukommelse, og jeg bliver bedt om at genstarte, og så køre det
igen.

Mit bundkort er et Abit NF7-S Socket A nForce2, Lan

Jeg har 2 GB ram i computeren

CPUen er en AMD Atlon Barton XP 2800 Socket A/FSB 333MHz

Det nye bundkort skal vel være et AVG og med PCI udgang til skærmen, og så
må det godt have 500MB ram, vil jeg tro, og gerne så lydløst som muligt.

Udgang til TV o.s.v. er jeg ligeglad med.

Jeg har ikke en pind forstand på, hvad jeg skal købe, men jeg håber, der er
nogle eksperter her, som kan hjælpe mig.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 16-03-07 00:54

On Thu, 15 Mar 2007 23:22:58 +0000 (UTC), jane wrote:

> Jeg overvejer at købe et nyt grafikkort, det skal kunne trække video og
> billedbehandling, og ikke mindst Seckond Life som har meget grafik.

Ok, hvis performance er god i spil vil det også virke fint med
billedbehandling. Jeg kender ikke Second Life og ved ikke hvor krævende
grafik den har.

> Det nye bundkort skal vel være et AVG og med PCI udgang til skærmen, og så
> må det godt have 500MB ram, vil jeg tro, og gerne så lydløst som muligt.

Dit bundkort er med AGP 8x stik hvis den anmeldelse jeg fandt taler sandt.

Jeg prøvede at søge efter Grafikkort med AGP 8x og 512MB Ram minimum på
edbpriser.dk og fandt 22 kort. Et af dem ser godt ud:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=263003

Det skal siges jeg ikke selv har nævnte kort men jeg bruger en Geforce
7950GT som du desværre ikke kan få med AGP hvis edbpriser.dk har ret
(ellers også et godt kort).

Nu ligger det kort jeg har nævnt i den dyrere ende af kortene edbpriser
foreslog (ca. 1600 kr), men spil kan også være ret krævende.

PS: Vent med at bestille før du har hørt hvad andre herinde siger, som sagt
har jeg ikke selv det spil du snakker om og jeg er ikke 100% inde i hvordan
f.eks. nVidia og ATI's kort performer ved siden af hinanden :)

Fra : jane

Dato : 17-03-07 17:19

Thomas Jespersen <jespersen.thomas@gmail.com> wrote in

> [...]
> sagt har jeg ikke selv det spil du snakker om og jeg er ikke 100% inde
> i hvordan f.eks. nVidia og ATI's kort performer ved siden af hinanden

Mange tak for din fine hjælp/information, det er sikkert et godt kort du
har fundet, det får fine anmelderse, men lidt for dyrt til mit, da jeg kun
spiller en gang imellem, så jeg vælger nok det kort som Bjarne K. har
fundet til mig, det er også lydløst som jo er en rar ting.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Bjarne K.

Dato : 16-03-07 12:06

"jane" <nokvin@FJørnDættehotmail.com> wrote in message
> Jeg overvejer at købe et nyt grafikkort, det skal kunne trække video og
> billedbehandling, og ikke mindst Seckond Life som har meget grafik.

Jeg kender ikke Second Life, men fandt da dette via Google.

http://secondlife.com/corporate/sysreqs.php

Så dit nuværende kort burde være tætpåognæsten ok, til at spille det.

Men ellers kunne dette kort være et bud.

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=341423

Det er med passiv køling (altså lydløs), hvis så bare kræver at du har et
nogenlunde luftcirkulation i dit kabinet.

Bjarne K.

Fra : jane

Dato : 17-03-07 17:11

"Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in

> [...]
>
> Det er med passiv køling (altså lydløs), hvis så bare kræver at du har
> et nogenlunde luftcirkulation i dit kabinet.

Mange tak for hjælpen, så vælger jeg da bare det du har linket til. Der
er åbenbart to kort, når jeg søger på varenummer 341423 i linket, de ser
en ud, og koster det samme, så jeg ved ikke hvad forskellen er.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Bjarne K.

Dato : 18-03-07 13:03

"jane" <nokvin@FJørnDættehotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er åbenbart to kort, når jeg søger på varenummer 341423 i linket, de ser
> en ud, og koster det samme, så jeg ved ikke hvad forskellen er.

Ved ikke hvad der går galt. Jeg kan kun finde en 341423, men det jeg linkede
er et MSI.

Nu er du godt klar over at det kort du har er nogenlunde ok til at spille
SL. Hvis du får en fejl, ville det måske være bedre (og billigere) at
forsøge at rette fejlen, måske med nogle nye drivere fra producentens
hjemmeside http://www.ati.com

Bjarne K.

Fra : jane

Dato : 18-03-07 16:17

"Bjarne K." <ej@neit.nej> wrote in
> Ved ikke hvad der går galt. Jeg kan kun finde en 341423, men det jeg
> linkede er et MSI.
Ja men når man søger på varenummeret, i deres søgefeldt, kommer der 2 MSI
kort frem, og de ser ens ud, men har forskellig overskrift.

> [...]
> spille SL. Hvis du får en fejl, ville det måske være bedre (og
> billigere) at forsøge at rette fejlen, måske med nogle nye drivere fra

Ja..mit nuværende kort virker da også nogenlunde fint, jeg tænkte bare,
hvis jeg fik et kort med 515MB ram, så ville både spil samt billed og video
behandling blive hurtiger at arbejde med, men der tager jeg måske fejl?

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Bjarne K.

Dato : 18-03-07 19:39

> [...]
> video
> behandling blive hurtiger at arbejde med, men der tager jeg måske fejl?

Både og. Vil ikke tro at man kan mærke forskel i SL på et kort med 128mb ram
eller et med 512. Man bruger normalt ram til at gemme textures i (altså
overflader), og idet det kun er 3d top spil, der gør brug af store
unkomprimerede textures, vil jeg tro at rammængden ingen betydning har i
Second Life. Måske nogle SL spillere kan be eller afkræfte dette.

Hvis du _vil_ have et nyt kort, er det nævnte kort top dollar. Du kan måske
sparre en hundremand ved at købe en med kun 256mb ram.

Bjarne K.

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 18-03-07 20:05

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse

> Men ellers kunne dette kort være et bud.
>
> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=341423
>
> Det er med passiv køling (altså lydløs), hvis så bare kræver at du har et
> nogenlunde luftcirkulation i dit kabinet.

Jeg vil klart anbefale at gå efter et 7600GT i stedet. Det fåes til næsten
samme pris og har en del flere kræfter. Det fåes også lydløst.

se evt.
http://www23.tomshardware.com/graphics.html?modelx=33&model1=531&model2=529&chart=196

M.v.h. Ole Frederiksen