Kommende macbruger
Fra : -USH-

Dato : 12-03-07 21:08

Hej gruppe

Jeg overveje at skifte min bærbare pc ud med en bærbar mac fordi:
1) Min pc er træls, gammel og går ned hele tiden.
2) Jeg har indtryk af at det ikke sker for macs.
3) Jeg kan godt lide designet.
4) Jeg spiller alligevel aldrig på min pc mere.

men, er der noget jeg skal være opmærksom på ved at skifte. Hvad går jeg
glip af, hvordan fungerer det hele, hvad med software osv., mine gamle
office-dokumenter, billeder?

Find selv på flere spørgsmål.

Jeg anser mig selv som havende et forholdsvis godt kendskab til computere
(pc), men har aldrig prøvet at have en mac, så ingen svar er for dumme. Jeg
ved ingenting.

--
Mvh. Ulrik

Fra : -USH-

Dato : 12-03-07 21:12

-USH- skrev:
> [...]
> 2) Jeg har indtryk af at det ikke sker for macs.
> 3) Jeg kan godt lide designet.
> 4) Jeg spiller alligevel aldrig på min pc mere.

Lidt ekstra info:

Jeg er studerende, og bruger primært computer til internet. Derudover bruger
jeg Word, Excel, PowerPoint og af og til Access. Jeg vil gerne kunne bruge
den til notater ved forelæsninger (humanistiske).

--
Mvh. Ulrik

Fra : Terje Rydland

Dato : 12-03-07 21:29

-USH- <tidsrejseSLET@yahoo.dk> wrote:

> [...]

Det gjør vel, når rett skal være rett, ikke en moderne Windows-boks
heller.

> [...]
> jeg Word, Excel, PowerPoint og af og til Access. Jeg vil gerne kunne bruge
> den til notater ved forelæsninger (humanistiske).

Word og Excel finnes også for Mac. Selv bruker jeg iWork til
tekstbehandling (Pages) og presentasjoner (Keynote). Jeg har ikke store
regnearkbehov, så der bruker jeg faktisk AppleWorks. Det ryktes at neste
iWork også vil ha et regneark.
Access finnes ikke for Mac, men Filemaker er (etter min mening) en mye
bedre databaseløsning.

Terje

Fra : Per Rønne

Dato : 14-03-07 06:55

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> Access finnes ikke for Mac, men Filemaker er (etter min mening) en mye
> bedre databaseløsning.

Access skal kunne køres gennem CrossOver, og i hvert fald gennem
Parallels, hvorved man kører Windows samtidig med at man kører MacOS X.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 12-03-07 21:29

-USH- wrote:

> [...]
> jeg Word, Excel, PowerPoint og af og til Access. Jeg vil gerne kunne bruge
> den til notater ved forelæsninger (humanistiske).

Du kan få en MS office 2004 til en Mac, ud over dette er der ikke noget
du kan på din PC som du ikke kan på en Mac.
Næste udgave af Appels styresystem OS X skulle have en permanent udgave
af Bootcamp som gør det muligt at boote både i OS X og i Windows og der
kommer en masse andre fede ting med det nye OS X 10.5 så jeg ville vente
lidt. det kommer i handlen inden længe og vil så være med nye Mac's.

Du kan læse mere her ....

http://www.apple.com/dk/macosx/leopard/

Fra : -USH-

Dato : 16-03-07 20:09

Henry Lerche Madsen skrev:

> [...]
> Windows og der kommer en masse andre fede ting med det nye OS X 10.5
> så jeg ville vente lidt. det kommer i handlen inden længe og vil så

Er der nogen der ved hvor lang tid der går før Leopard udkommer? Og om nye
maskiner med Leopard bliver dyrere end nye maskiner med ... hvad hed den nu,
Tiger?

Lige et tillægsspørgsmål oveni:
Hvad kan en Mac trække af 3D-grafik? Kan den klare fx de sidste kapitler i
Myst-spillene, eller Second Life?

--
Mvh. Ulrik

Fra : Per Rønne

Dato : 16-03-07 21:09

-USH- <tidsrejseSLET@yahoo.dk> wrote:

> Er der nogen der ved hvor lang tid der går før Leopard udkommer?

Ikke længere end Tony Blair har tilbage som premierminister .

> Og om nye maskiner med Leopard bliver dyrere end nye maskiner med ... hvad
> hed den nu, Tiger?

Snarere billigere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : -USH-

Dato : 17-03-07 16:08

"Per Rønne" skrev:

> Ikke længere end Tony Blair har tilbage som premierminister .

Jeg har ikke lige fulgt med i britisk politik det sidste stykke tid, så jeg
er ikke helt med på joken. Er det ikke et dårligt tegn at de endnu ikke har
fastsat en dato? Er der en tidshorisont, ud over det vage "forår 2007"?

> Snarere billigere.

Spøjst? Hvorfor?

--
Mvh. Ulrik

Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-07 16:54

> [...]

> fastsat en dato? Er der en tidshorisont, ud over det vage "forår 2007"?

Maj. 1. maj kan Blair nemlig fejre sit 10-års jubilæum som
premierminister - og dét jubilæum vil han lige have med.

Hans sidste kontrovers med Labours venstrefløj, om atom-ubåde, er i
øvrigt i bund og grund en venskabsgestus over for afløseren Gordon
Brown. Som slipper for at kæmpe om det samme. Senere bliver Tony Blair
så til Lord Blair, med livsvarigt sæde i Overhuset .

> Spøjst? Hvorfor?

Alt bliver som tiden går billigere og bedre, især når vi taler om
computere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : -USH-

Dato : 17-03-07 17:03

"Per Rønne" skrev:

> [...]
> så til Lord Blair, med livsvarigt sæde i Overhuset .

> Alt bliver som tiden går billigere og bedre, især når vi taler om

Det er selvfølgelig rigtigt, men gælder det også for en ny computer med nyt
OS overfor en ny computer med gammelt OS?

Hvis det ellers generelt passer, så vil jeg logisk set aldrig skulle købe ny
computer, da der altid kommer en billigere og bedre lige om lidt. Heldigvis
er jeg temmelig træt af min nuværende pc, så jeg ender nok med OS X 10.4.

--
Mvh. Ulrik

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-03-07 18:39

"-USH-" <tidsrejseSLET@yahoo.dk> writes:

> Det er selvfølgelig rigtigt, men gælder det også for en ny computer med nyt
> OS overfor en ny computer med gammelt OS?

Nej. Operativsystemerne afspejler det samme som alle andre
programmer, nemlig at man løser den stillede opgave om at tilføje X
nye funktioner på den enkleste måde.

Når man så er færdig med det (eller måske længe inden hvis det er
rigtigt slemt) så vurderer man om det kører tilfredsstillende, og hvis
ikke så begynder man at kigge på flaskehalse og skrue på dem. Det
skyldes at programmørtimer MEGET hurtigt kan løbe op.

Udviklingen i RAM og CPU har betydet at der har været ganske færre
flaskehalse end hvis man skulle have det ned i en maskine fra 1999,
endsige 1989. Af samme grund kan det ikke køre på de gamle maskiner.

> computer, da der altid kommer en billigere og bedre lige om lidt. Heldigvis
> er jeg temmelig træt af min nuværende pc, så jeg ender nok med OS X 10.4.

Også mig :)

Håber at Apple på et eller andet tidspunkt lukker op for godteposen og
tillader at Dell sælger OS X.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-07 19:10

> Håber at Apple på et eller andet tidspunkt lukker op for godteposen og
> tillader at Dell sælger OS X.

Laptop med rigtig docking-station, og en knap til at skyde en DVD ud med
- nam nam .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-03-07 20:11

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Laptop med rigtig docking-station, og en knap til at skyde en DVD ud med

Ah, sådan noget lerdueskydningsnoget?

Per, tror du må indse at det produkt du ønsker, ikke findes på
markedet endnu.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-07 00:00

> Ah, sådan noget lerdueskydningsnoget?
>
> Per, tror du må indse at det produkt du ønsker, ikke findes på
> markedet endnu.

Nu var det jo dig selv der var ude i ønsketænkning, med en Dell med
MacOS X ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-07 07:43

> Nu var det jo dig selv der var ude i ønsketænkning, med en Dell med
> MacOS X ...

Det er jo sandt, men jeg tror at Apple's nuværende taktik summer op
til: Vi vil _IKKE_ under nogen omstændigheder give Microsoft anledning
til at synes at de taber markedsandele til os, for så tromler de os
ned.

Desuden er deres nuværende taktik vist at lave dimser der ikke skal
programmeres, men bare bruges.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-07 08:15

> [...]
> ned.
>
> Desuden er deres nuværende taktik vist at lave dimser der ikke skal

Nu tror jeg ikke at man kommer langt med en MacBook, hvis man vil nøjes
med hvad der kommer med, når man køber den ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-07 10:04

> Nu tror jeg ikke at man kommer langt med en MacBook, hvis man vil nøjes
> med hvad der kommer med, når man køber den ...

De skal jo også have brød på bordet mens de går mod det langsigtede
mål.

Bemærk at de har indført ipod, iphone, apple tv, airport dimser, som
formentlig allesammen kører Darwin + evt OS X, men som er beregnet som
slutprodukter og ikke computere.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-07 10:24

> [...]
>
> Bemærk at de har indført ipod, iphone, apple tv, airport dimser, som
> formentlig allesammen kører Darwin + evt OS X, men som er beregnet som

Som en udvidelse af sortimentet. Jeg ser ingen tegn i sol, måne
ogstjerner for at man vil droppe MacBooks, iMacs eller MacPro ... eller
for den sags skyld Mac OS X eller Mac OS X Server.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-03-07 03:10

On 2007-03-17 17:02:33 +0100, "-USH-" <tidsrejseSLET@yahoo.dk> said:

> Det er selvfølgelig rigtigt, men gælder det også for en ny computer med nyt
> OS overfor en ny computer med gammelt OS?

Jeg har i hvert fald aldrig set, at en computer er steget i pris, fordi
der kom et nyt styresystem med. Prisen på Mac OS X 10.5 er næpper
anderledes end prisen på 10.4.

> [...]
> er jeg temmelig træt af min nuværende pc, så jeg ender nok med OS X 10.4.

Det er jo det, der er vores alle sammens dilemma, hver gang vi
overvejer ny computer. Man kan altid lige vente lidt og så få noget
bedre. Omvendt nytter det jo ikke at blive ved med at vente, hvis man
har brug for en computer. Man skal derfor købe ny computer, når man har
brug for den, og så må man være hård og lade være med at ærgre sig, når
der kommer en ny model et par måneder senere.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-07 05:54

> [...]
> brug for den, og så må man være hård og lade være med at ærgre sig, når
> der kommer en ny model et par måneder senere.

Men drejer det sig om en opdatering af OSen, som man ellers skal betale
for, og er man privat, kan det nu godt være at man lige skal vente til
maj på 10.5.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 17-03-07 17:01

> [...]

> fastsat en dato? Er der en tidshorisont, ud over det vage "forår 2007"?

Tony Blair træder tilbage i april i år.

Der refereres til hardwarepriserne, der konstant falder - en nyindkøbt
Mac leveres altid med det nyeste styresystem.

Iøvrigt henvises til <http://www.apple.com>

Med venlig hilsen

M.

Fra : -USH-

Dato : 17-03-07 17:18

Morten Lind skrev:

> Der refereres til hardwarepriserne, der konstant falder - en nyindkøbt
> Mac leveres altid med det nyeste styresystem.
>
> Iøvrigt henvises til <http://www.apple.com>

Mja, lige nu crasher apple.com både min Firefox og min IE. Hvis
informationerne er de samme som på apple.dk, så står der ikke noget om
udgivelsesdatoen, og med den tidsfrist tror jeg at jeg klarer mig med 10.4.

--
Mvh. Ulrik

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 17-03-07 17:39

> [...]

> udgivelsesdatoen, og med den tidsfrist tror jeg at jeg klarer mig med 10.4.

Jeg vil foreslå dig at ringe (på telefonen) til Applestore og fortælle
om din situation: at du ved Leoparden er om hjørnet men det er svært at
vente og din Windows PC går på krykker. Så vil jeg næsten tro de ruller
handelstalentet ud og giver dig en rabat, for at få dig til slå til med
det samme. Specielt nu, hvor vi nærmer os slutningen af kvartalet. De
kan stadig nå at få salget med i kvartalsregnskabet.

Fra : -USH-

Dato : 17-03-07 18:08

"Niels Jørgen Kruse" skrev:

> [...]
> slå til med det samme. Specielt nu, hvor vi nærmer os slutningen af
> kvartalet. De kan stadig nå at få salget med i kvartalsregnskabet.

Egentlig et ganske godt forslag. Det gør jeg på mandag.

--
Mvh. Ulrik

Fra : Lyrik

Dato : 21-03-07 00:32

Den 17.03.2007 kl. 17:18 skrev -USH- <tidsrejseSLET@yahoo.dk>:

> [...]
> informationerne er de samme som på apple.dk, så står der ikke noget om
> udgivelsesdatoen, og med den tidsfrist tror jeg at jeg klarer mig med
++++++++++++++++
Det kan du roligt beslutte. Det OS er suverænt. "Leopard" ser ud til at
blive "Tiger" med lidt ekstra eye candy. Den eneste modificering jeg kan
få øje på er en system recovery a la "Windows". Det vigtigste er at du
kommer igang med at bruge al den dejlige software der er i system X.
IMovie og IDVD har ikke deres ekvivalenter i Windows efter min erfaring.
Alene de to programmer er af større værdi end hele styresystemet.IMHO. Der
er mere at få med disse to end det at få et styresystem.
Den der vil redigere video skal simpelt hen ikke spilde tiden med at vente
på en opgradering af styresystemet, synes jeg.
De fusker også med en opgradering af deres mailprogram. Men i betragtning
af at jeg kører "Opera" med både mail og news, har det ikke min interesse.
Skal man finde et svagt punkt i Mac software er det virkelig mail og
news-delen. Der er man nødt til at forlade sig på eksterne programmer. At
man kan levere et system som Mac uden en newsreader er ubegribeligt. På
hardwaresiden er "mægtig-tumpe-musen" et absolut flop.
Køb omgående en logitec trådløs lasermus og skrot "mighty-musen", eller
bestil en tid hos en fysioterapeut. Iøvrigt er det mig en gåde hvordan
folk kan leve med de små "kradsebrædter" de har på deres bærbare. Senerne
i deres fingre kan ikke have det særlig godt. Hastigheden de arbejder med
får mig til at trække på smilebåndet.))

Hilsen
Jens

--
Sendt med iso-8859-1.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-07 01:36

On 2007-03-21 00:31:34 +0100, Lyrik <lyrik@heaven.dk> said:

> [...]
> kan få øje på er en system recovery a la "Windows". Det vigtigste er
> at du kommer igang med at bruge al den dejlige software der er i

Der er da også Spaces, og der skulle også komme nogle overraskelser,
der bliver holdt hemmelige endnu:
<http://www.apple.com/dk/macosx/leopard/>
Det er rigtigt, at OS X 10.4 "Tiger" er et glimrende styresystem. Hvis
man er tilfreds med det, så er det fint. Hvis man derimod også har
computeren lidt som en hobby og gerne vil eksperimentere lidt med nye
programmer etc., så løber man i løbet af kort tid ind i det problem, at
nogle nye programmer kræver nyeste OS. Det er selvfølgelig ikke de
store programmer, men mange mindre og måske spændende programmer kræver
nyeste styresystem. Og det er jo fjollet at blive træt af det efter et
år og så investere i OS X 10.5, for til den tid nærmer 10.6 sig. Som
sagt er det et spørgsmål om ens interesse for computeren. Personligt
køber jeg altid nyeste system. Det er en billig måde at få en "ny"
computer på.

> Skal man finde et svagt punkt i Mac software er det virkelig mail og
> news-delen. Der er man nødt til at forlade sig på eksterne programmer.
> At man kan levere et system som Mac uden en newsreader er ubegribeligt.

Det medfølgende Mail er et glimrende e-mail-program, hvis man ikke har
meget avancerede behov. Det er rigtigt, at der ikke er en news-reader,
men hvem gider også bruge det? Jeg har aldrig nogensinde mødt nogen,
der brugte nyhedsgrupper. Der er simpelthen ingen, der aner, hvad det
er.

> På hardwaresiden er "mægtig-tumpe-musen" et absolut flop. Køb omgående
> en logitec trådløs lasermus og skrot "mighty-musen", eller bestil en
> tid hos en fysioterapeut.

Det er meget individuelt, hvilke mus man foretrækker. Det er helt i
orden, du ikke kan lide Mighty Mouse, men lad da lige folk prøve den,
før de bruger penge på en anden. Personligt kan jeg ikke udstå de
store, tunge rædsler fra Logitech, mange på mit arbejde bruger. Alt i
alt har jeg svært ved at se fordelen ved en trådløs mus, hvis man da
ikke taler bærbar computer. Den er tungere, ofte større, kræver
batteriskift eller opladning, og desuden er forbindelsen alt andet lige
mange gange mere ustabil end et godt gammeldags kabel.

> [...]
> "kradsebrædter" de har på deres bærbare. Senerne i deres fingre kan
> ikke have det særlig godt. Hastigheden de arbejder med får mig til at

Igen er smag og behag forskellig. Apple laver glimrende pegeplader, der
sagtens kan bruges. Måske skal man lige give dem en chance og vænne sig
til dem. Hvis man på forhånd er negativ, så er det klart, at man ikke
bryder sig om dem. Hvis man laver intensivt grafisk arbejde,
filmredigering og den slags, så er en mus naturligvis bedst. Men til
almindeligt brug med e-mail, surfe på nettet, læse nyhedsgrupper og
skrive lidt, så er et pegefelt glimrende.
   Det er almindeligt kendt, at folk med musearm og den slags ofte har
gavn at at bruge et pegefelt. Jeg har aldrig hørt om problemer med
senerne i fingrene.
   Jeg ved ikke helt, hvad du mener med hastigheden. Hvis man ikke er
vant til et pegefelt, så går det selvfølgelig langsommere.
   Jeg må tilstå, at jeg godt nok foretrækker en mus frem for et
pegefelt, men ikke så meget, at jeg gider slæbe musen med. Og faktisk
er det mere i tankerne, jeg synes, musen er bedre. Sidder jeg med
pegetfeltet, tænker jeg faktisk ikke over det. Jeg sidder aldrig og
ønsker, at jeg havde en mus. Måske er det fordi, min mus er en Mighty
Mouse
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-03-07 09:37

> [...]
> men hvem gider også bruge det? Jeg har aldrig nogensinde mødt nogen,
> der brugte nyhedsgrupper. Der er simpelthen ingen, der aner, hvad det

Det er ikke helt rigtigt, newsreaderen gnus er stadig installeret i
10.4's emacs installation.

> [...]
> almindeligt brug med e-mail, surfe på nettet, læse nyhedsgrupper og
> skrive lidt, så er et pegefelt glimrende.

Pegepladen er slet ikke så tosset, jeg bruger stort set kun min mus
når jeg skal højreklicke i vnc elller rpd sessioner til windows bokse.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-03-07 06:45

> Det er ikke helt rigtigt, newsreaderen gnus er stadig installeret i
> 10.4's emacs installation.

Ja, minsandten. Dog ikke konfigureret - og MacSOUP er vel stadig bedre
.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-03-07 22:39

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Ja, minsandten. Dog ikke konfigureret - og MacSOUP er vel stadig bedre
> .

Jeg bryder mig hverken om emacs eller gnus, men MacSOUP en mindre
tilfredsstillende løsning... tin, vi og leafnode opfylder mine
behov.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-07 06:23

> Jeg bryder mig hverken om emacs eller gnus, men MacSOUP en mindre
> tilfredsstillende løsning... tin, vi og leafnode opfylder mine
> behov.

Leafnode kan bruges sammen med MacBruger, og giver så bare multi-server
funktionaliteten.

Vi er vist mest en misforståelse. Her foretrækker jeg i hvert fald emacs
.... og tin er en nyhed for mig, men:

<http://www.tin.org/>

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-03-07 17:52

> Leafnode kan bruges sammen med MacBruger, og giver så bare multi-server
> funktionaliteten.

Det er nu cachen'en jeg synes et smart, idet tin er forholdsvis
langsom til at læse en gruppe.

> Vi er vist mest en misforståelse. Her foretrækker jeg i hvert fald emacs
> ... og tin er en nyhed for mig, men:

> <http://www.tin.org/>

den er dejlig nem, og kan køres i en remote shell.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-07 19:16

> den er dejlig nem, og kan køres i en remote shell.

Men den mangler tydeligvis den smarte graf-grænseflade, som MacSOUP har.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-03-07 22:14

> Men den mangler tydeligvis den smarte graf-grænseflade, som MacSOUP har.

tilsvarende kan laves med ASCIart

Fra : Lyrik

Dato : 22-03-07 13:11

Den 21.03.2007 kl. 01:36 skrev Henrik Münster <henrik@muenster.dk>:

> [...]
> bærbar computer. Den er tungere, ofte større, kræver batteriskift eller
> opladning, og desuden er forbindelsen alt andet lige mange gange mere
++++++++++++
Jeg arbejder fra 4 timer og opefter dagligt på min maskine. I årevis. Som
sundhedspersonale har jeg ergonomi i fokus. MightyMouse er en ergonomisk
katastrofe! Fingrene tvinges bagover og den akavede trykfunktion samt
håndrodens stilling befordrer en museskade efter 2 dages brug. Jeg har
skam afprøvet den. Den fulgte jo med i købet og brillierer ved sit
elegante skulpturelle udseende.
Jeg anbefaler den som jeg og konen nu har brugt siden vi skrottede
MightyMusen, nemlig Logitech MX 610. Det er en lasermus med
batteribesparelse og indikator. USB radiomodtageren er en lille sort
"pind" der passer perfekt bag i tastaturet på en IMac. Den virker fra
systemstart og er helt pålidelig i brug. 2 "walkmanbatterier" holder
ubegribeligt længe. Ergonomien er i top så du kan arbejde "24 X 7 X 365"
uden det mindste symptom fra hånd eller fingre. Du skal kun sørge for at
du tilstræber en 90 graders vinkel i dit albueled når du lægger hånden ind
over bordet. Giv gerne albuen støtte fra et armlæn på stolen for største
komforttid. Sæt musepilens hastighed op så der kun skal minimale
håndbvægelser til for at flytte musen fra den ene til den anden ende af
skærmen.

> [...]
> bryder sig om dem. Hvis man laver intensivt grafisk arbejde,
> filmredigering og den slags, så er en mus naturligvis bedst.
+++++++++++++
Ja den er. Helt enig. Til alle der gider lave noget på sin maskine og ikke
bare sidder og poserer med den for show-off er en to-knaps-mus det
optimale. "Kradsebrættet" er til "fotomodellen" med sin nye laptop der
sidder og smiler og snor sig for at man skal få øje på konceptet. Det
udstråler:"Jeg måtte bare ha' den selv om jeg ikke skal brug den til andet
end e-mail. Er jeg/den ikke lækre? Kradsebrættet" er laptoppens bud på et
sæt "franske hæle" Ikke bevendte til at spadsere med, men ret dekorative.
Iøvrigt usunde for fødderne-men har sine benægtere af denne konklusion."

Hilsen
Jens

--
Sendt med iso-8859-1.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-03-07 14:15

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Ergonomien er i top så du kan arbejde "24 X 7 X 365"

Ergonomiske råd findes der et utal af - også råd som "ikke kan være i
stue sammen". F.eks. anbefaler du en høj musehastighed, men jeg har hørt
andre påpege det uheldige i at musebevægelser bliver for små idet
kombinationen af krav om små finmotoriske bevægelser og det at det er
hele underarmen der skal udføre bevægelsen netop er årsagen til
museskader. Ja, hvad skal tro!? En ting er alle dog enige om - pauser er
en god ting! Så 24/7 arbejde anbefales bestemt ikke

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-03-07 22:04

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> [...]
> museskader. Ja, hvad skal tro!? En ting er alle dog enige om - pauser er
> en god ting! Så 24/7 arbejde anbefales bestemt ikke

Har ellers hørt en trackball skulle være rigtigt smart til den slags.
Så er det fingrene der laver alt det sjovt :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-07 17:49

Jens <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Til alle der gider lave noget på sin maskine og ikke
> bare sidder og poserer med den for show-off er en to-knaps-mus det
> optimale.

Tænk, jeg finder nu to-knaps musen ganse 'suboptimal', og foretrækker så
langt min 11-knaps Kensington Expert Mouse Pro trackball.

Tilsyneladende udgået, så man kan kun få et ringere produkt som dette:

<http://dk.kensington.com/html/10860.html>

der mangler de seks 'Direct Launch' knapper, og hjulet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-07 00:37

On 2007-03-22 13:10:32 +0100, Lyrik <lyrik@heaven.dk> said:

> [...]
> dages brug. Jeg har skam afprøvet den. Den fulgte jo med i købet og
> brillierer ved sit elegante skulpturelle udseende.

Jeg forstår slet ikke, hvad du beskriver. Er det noget med, at du
lægger håndfladen på musen? I så fald er det da rigtigt, at fingrene
bliver for lange. Jeg lægger håndleddet på bordet og betjener musen med
fingrene. Så er det faktisk en fordel med så lille en mus som muligt.
Jeg kan godt huske, da Apple gik fra den runde iMac-mus til Pro-musen,
da var jeg ved at få antydning af musearm. Den nye mus var nemlig meget
større og tungere.

> [...]
> stolen for største komforttid. Sæt musepilens hastighed op så der kun
> skal minimale håndbvægelser til for at flytte musen fra den ene til

Den ligner meget nogen, som nogle har henne på mit arbejde, som står i
en holder og lader op. Jeg synes, de er alt for store og tunge, men det
er måske fordi, jeg ikke bare hviler hele hånden ovenpå musen. Det er
muligt, den har mere stabil forbindelse, end de BlueTooth-mus, jeg har
mødt ellers. På en bærbar computer, som vi bruger herhjemme, er man
normalt ikke interesseret i at skulle have en modtager strittende ud af
et USB-stik. Det gør jo ikke så meget på en stationnær. Jeg må dog igen
sige, at jeg har svært ved at se, at det er noget problem at have kabel
i en mus. Og da slet ikke på en Mac, hvor kablet er kort og sidder i
tastaturet. Og jeg kan slet ikke se, at det er et problem, der
retfærdiggør, at man gør musen større, tungere, afhængig af batterier
og mindre stabil. Et kabel er trods alt det mest stabile. Du må vel
også give mig ret i, at en let mus er bedre ergonomisk.

> [...]
> bevendte til at spadsere med, men ret dekorative. Iøvrigt usunde for
> fødderne-men har sine benægtere af denne konklusion."

Nu må jeg altså føle mig lidt stødt. Der findes faktisk andre former
for seriøst arbejde end grafisk arbejde og andre muse-intensive
arbejdstyper. Man kan skam leve ganske glimrende af at skrive tekst.
Det er jo ikke museintensivt, så der kan man klare sig fint med en
pegeplade. Det har da ikke noget at gøre med at sidde og posere og
følge et smart koncept. Bortset fra, at det er et smart koncept, at man
let kan tage sin computer med sig uden at skulle bekymre sig om løse
dimser og kabler ved siden af.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 21-03-07 06:45

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> At man kan levere et system som Mac uden en newsreader er ubegribeligt.

Ja, Apple burde købe MacSOUP af Stefan Haller, og opgradere den til fuld
unicode-understøttelse samt understøttelse af flere samtidige servere.

> På hardwaresiden er "mægtig-tumpe-musen" et absolut flop. Køb omgående en
> logitec trådløs lasermus og skrot "mighty-musen", eller bestil en tid hos
> en fysioterapeut.

Jeg ville nu anbefale en trackball. Kensington 11-knaps trackball er
bare /god/ .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-07 18:40

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Tony Blair træder tilbage i april i år.

For at undgå jubilæet ? Han tiltrådte som premierminister 2. maj 1997,
og skal således lige have det jubilæum med. Du må derfor belave dig på
at vente /mindst/ syv uger på hans tilbagetræden .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 18-03-07 05:15

> [...]

> og skal således lige have det jubilæum med. Du må derfor belave dig på
> at vente /mindst/ syv uger på hans tilbagetræden .

OK, hæ, hæ.....huskede det som 30.april - nå pyt.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-07 05:54

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> OK, hæ, hæ.....huskede det som 30.april - nå pyt.

Du har måske set på valgdatoen, men det relevante er hvornår Dronningen
har udnævnt ham:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Tony_Blair#Blair_as_Prime_Minister>

Han kan allertidligst forventes at meddele, at han dagen efter vil
ansøge Dronningen om afsked. I en tale under selve
jubilæums-højtidelighederne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-07 00:39

On 2007-03-18 05:53:41 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> [...]
>
> Han kan allertidligst forventes at meddele, at han dagen efter vil
> ansøge Dronningen om afsked. I en tale under selve

Måske kunne Steve Jobs få det arrangeret sådan, at Tony Blair samtidig
annoncerer Mac OS X 10.5. Når han nu alligevel skal holde tale, kan han
lige så godt bruge et par sekunder på det.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Steen

Dato : 17-03-07 01:19

-USH- <tidsrejseSLET@yahoo.dk> wrote:

> Lige et tillægsspørgsmål oveni:
> Hvad kan en Mac trække af 3D-grafik? Kan den klare fx de sidste kapitler i
> Myst-spillene, eller Second Life?

Jeg har en iBook G4, og har da for nysgerrighedens skyld haft Second
Life installeret. Udover jeg ikke synes det er interessant, så kan det
godt køres på en 1.5 år gammel iBook, så med en nyrere skulle det slet
ikke være et problem.
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : -USH-

Dato : 17-03-07 13:12

Steen skrev:

> [...]
> Life installeret. Udover jeg ikke synes det er interessant, så kan det
> godt køres på en 1.5 år gammel iBook, så med en nyrere skulle det slet

Jeg vil såmænd bare gerne lige se hvad det er for noget, og det kan jeg ikke
på min nuværende maskine.

--
Mvh. Ulrik

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-07 00:41

On 2007-03-17 13:12:28 +0100, "-USH-" <tidsrejseSLET@yahoo.dk> said:

> Jeg vil såmænd bare gerne lige se hvad det er for noget, og det kan jeg ikke
> på min nuværende maskine.

Second Life | What is Second Life?
Second Life is a 3-D virtual world entirely built and owned by its
residents....
<secondlife.com/whatis/>

--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 12-03-07 21:33

http://www.apple.com/dk/getamac/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-07 10:40

> [...]

> jeg Word, Excel, PowerPoint og af og til Access. Jeg vil gerne kunne bruge
> den til notater ved forelæsninger (humanistiske).

Hvis du skal UDVEKSLE dokumenter er OpenOffice ret god. Hvis du skal
skrive, er der et hav af tekstbehandlingsprogrammer der kan arbejde
med RTF. Jeg har bemærket AbiWord som ser pæn ud og ikke fylder en
bondegård.

Powerpoint er gejl - man kan komme enormt langt med en pæn PDF :)

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 12-03-07 22:22

Hej!

-USH- wrote:
> [...]
> (pc), men har aldrig prøvet at have en mac, så ingen svar er for dumme. Jeg

Vær open minded. Mange der skifter til Mac synes ofte i første omgang at
Mac'ens måde at gøre tingene på virker forkert, akavet, anderledes,
underligt o.lign.

--Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-03-07 22:28

Hej Ulrik

-USH- wrote:
> [...]
>
> men, er der noget jeg skal være opmærksom på ved at skifte. Hvad går jeg
> glip af, hvordan fungerer det hele, hvad med software osv.,

De fleste alm. brugte programmer til Windows findes også i Mac
versioner. Nogle få firmaer ombytter en Windows licens til en tilsv. Mac
licens, men ellers er der gross-grade priser, der er ret overkommelige.

> mine gamle office-dokumenter, billeder?

Bliver ikke et problem. Alle gængse formater kan åbnes, redigeres og
gemmes igen på Mac.

> [...]
> (pc), men har aldrig prøvet at have en mac, så ingen svar er for dumme. Jeg

Umiddelbart vil jeg sige, at Mac systemet er mere intuitivt at gå til,
så både betjening og brug vil være lettere.

Det eneste større problem, jeg kan komme på lige nu, er, at det er på
det nærmeste umulig at se og høre Danmarks Radios udsendelser på nettet,
men det har de lovet skulle være løst i løbet af foråret.

Desuden kan det give visse problemer på nogle websider, der er lavet med
FrontPage og lign. Win-only værktøjer. - Her får man at vide, at siderne
ikke kan ses med den browser, man nu bruger. - Browseren Opera til Mac
kan løse en stor del af de problemer, da Opera kan sættes til at
identificere sig som værende MSIE 6.x, så webserveren tror, det er IE,
der kalder siden... Som oftest overholder disse IE-only websider heller
ikke W3C standard for HTML.

På Mac har du desuden 3 standardtaster - COM (Command, ALT (alternative)
og CRTL (control) mod 2 (ALT+CRTL) på Windows baserede PC. Desuden er
der en ekstra FUNC (function) tast på bærbare Mac, så antallet af
kombinationsmuligheder ved tast-kommandoer er væsentlig større end påde
alm. bærbare PC'ere.

> [...]
> bruger jeg Word, Excel, PowerPoint og af og til Access. Jeg vil gerne
> kunne bruge den til notater ved forelæsninger (humanistiske).

Access findes ikke til Mac, men her kan fx. en Filemaker Pro 7.x/8.x
være et godt alternativ. FMP er desuden 100% Access kompatibel
(converter plugin kan downloades hos Filemaker). Øvrige dele af MSOffice
pakken er fuldt kompatible. - I øvrigt så kan FMP også bruges tis at
bygge særdeles velfungerende og hurtige hjemmesider med.

Ellers er der jo både OpenOffice (kræver X11 emulator installeret,
følger med OS X) og NeoOffice til Mac. Begge er kompatible med MSO -
også med Access filer. Desuden kan begge programmer nu også gemme i det
nye ODF ISO format, som på lidt længere sigt vil gøre filkompatibilitet
endnu større mellem OS X og Windows versioner af div. programpakker.

Som studerende kan du købe div. studielicenser af programmer fra bådeMS
og fx. også fra Adobe og Filemaker. Men rabatten er ikke særlig stor fra
Adobe og Filemaker.

Med programmet BootCamp (freeware fra Apple) kan du installere en
Windows direkte på en MacBook / MacBook pro og køre fx. Windows 2000
eller XP som bootable system og bruge dine Windows programmer, indtil du
fx. får råd til at udskifte dine Windows versioner til Mac versioner.

Med Parallels Desktop (shareware) kan du emulere en Windows på en
MacBook/MacBook Pro og køre en emuleret Windows på OS X og stadig bruge
dine Windows versioner, indtil du kan udskifte til Mac versioner.

Apple giver rabat til studerende ved køb gennem AppleStore. - Det samme
gør Humac/OfficeLine. Årskort/uddannelsesbevis er nødvendig.

Udover de nævnte OpenOffice og NeoOffice findes der en masse andre
veludbyggede OpenSource/Freeware programpakker til Mac både til OS X og
til bruge sammen med X11. Det gælder fx. en del programmer til grafik og
billedbehandling som Inkscape, Gimp.app (GIMPGraphics), Cenon og ikke
mindst GutenPrint (GIMPPrint), der giver mulighed for at tilslutte
næsten en hvilken som helst printer - både direkte og via netværk på
uddannelsessteder.

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 13-03-07 12:39

On 2007-03-12 22:28:18 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> det nærmeste umulig at se og høre Danmarks Radios udsendelser på ne ttet,
> men det har de lovet skulle være løst i løbet af foråret.

+++++++++

http://www.luen.dk/dr_tvavisen_mac.tiff

Så skulle det lille traume vist være helbredt.))

Hilsen
Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-07 12:52

Jens Erik Bech <lyrik@heaven.dk> writes:

> http://www.luen.dk/dr_tvavisen_mac.tiff
>
> Så skulle det lille traume vist være helbredt.))

Synes det ser meget ufuldskærmsagtigt ud. Kan du få den i topkvalitet?

Fra : Lyrik

Dato : 13-03-07 18:17

Den 13.03.2007 kl. 12:51 skrev "Thorbjørn Ravn Andersen"
<nospam0000@gmail.com>:

> Synes det ser meget ufuldskærmsagtigt ud. Kan du få den i topkvalitet?
++++++
Jeg regnede ikke med at få dette indspark. Men altså-du fik løsningen på
sølvfadet og nu vil du have den i cellofan på et guldfad.
Ja her er guldfadet med topkvaliteten i fuld skærm. "Topkvalitet" skal jo
tages med et gran salt, idet du jo ikke kan få bedre topkvalitet end den
topkvalitet som dr mener er topkvalitet. Altså topkvalitet, en
midddelmådig kvalitet.
Det er den prik de kalder topkvalitet modsat den prik der er
mellemkvalitet og den prik der er lavkvalitet.
Fuld TV kvalitet på DR:
http://www.luen.dk/HQ2Fuld.tiff

Enkelte gange skal man ligesom forny prikken før den kører.

Du gør sådan:
Åbn systemindstillinger.(den lille grå firkant med billede af en kontakt
og et æble) i bundlinien.
Derefter:
Klik på "Flip4mac"
Derefter indstiller du fanebladene som følger:
http://www.luen.dk/flip4mac1.tiff
http://www.luen.dk/flip4mac2.tiff

Jeg har brugt "Safari-browseren"(måske kan andre også?)

Hilsen
Jens

--
Sendt med iso-8859-1.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-07 18:32

Lyrik <lyrik@heaven.dk> writes:

> Jeg regnede ikke med at få dette indspark. Men altså-du fik løsningen
> på sølvfadet og nu vil du have den i cellofan på et guldfad.

Naturligvis. Spørger man ikke, får man ikke nej. Husk også at jeg
ikke ser DR på Mac.... endnu! :)

Ham gutten ser ellers ud som en ond Nåså'er. Jeg kan godt forstå du
skulle have en stor skærm med den dock du holder dig - puh :)

> Enkelte gange skal man ligesom forny prikken før den kører.

Hvis man læser den linie for sig selv nogen gange ude af sammenhængen,
giver den SLET ingen mening :)

Fra : KentBM

Dato : 16-03-07 21:21

Lyrik skrev:

> Jeg har brugt "Safari-browseren"(måske kan andre også?)
Det virker jo rent faktisk Hvilket det ikke rigtigt har gjort før.

--

Kent

Fra : Per Rønne

Dato : 14-03-07 07:55

> Med Parallels Desktop (shareware) kan du emulere en Windows på en
> MacBook/MacBook Pro og køre en emuleret Windows på OS X og stadig bruge
> dine Windows versioner, indtil du kan udskifte til Mac versioner.

Nej, ikke emulere men 'virtualisere'. Det er meget hurtigere.

Nu skal der jo ikke længere emuleres en intel-maskine da Mac'en i
forvejen kører på en sådan.

Med Parallels kan man i øvrigt samtidig med at man fra MacOS X har
Windows Vista åbent, også have Linux kørende ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk