Airport adaptere - nogen der har nogen lig~
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-03-07 14:36

Jeg er jo den glade ejer af 2 iMacs, som jeg alt andet lige er
særdeles tilfreds med. De kan det de skal og jeg er glad :D

Jeg vil dog gerne være fri for netkablet (altså det til internettet)
og har derfor kigget på brugte airport kort. Dem er der mange af -
men der er ikke så mange hvor den adapter der skal til for den kan
komme i en iMac er med.

Er der nogen herinde der eventuelt har en eller to sådanne tilovers,
som har lyst til at glæde en glad mac-dreng og hans far? Jeg er
naturligvis klar over at de ikke er gratis.

I en helt perfekt verden ville der også følge kort med :)

Gode forslag? Skriv gerne - emailadressen er gyldig.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-03-07 15:57

> [...]
> og har derfor kigget på brugte airport kort. Dem er der mange af -
> men der er ikke så mange hvor den adapter der skal til for den kan

Ka' du gi' et link (LowEndMac, eller whatever) til hvad det er for en
"adapter" du mener?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-03-07 16:24

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Ka' du gi' et link (LowEndMac, eller whatever) til hvad det er for en
> "adapter" du mener?

Gerne, so ein ding (tror jeg)

http://www.welovemacs.com/aicaad.html

Alternativt snakkede vi jo om for længe siden at du kendte en liste.
Der kunne en USB-adapter til en ikke-urimelig penge nok også gå, hvis
der er enogen man kan købe i almindelig handel og vandel.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-03-07 17:04

> Gerne, so ein ding (tror jeg)
>
> http://www.welovemacs.com/aicaad.html

OK. Tak. Airport (den oprindelige) bruger et PCMCIA slot - det kan jeg
se på min Pismo - hvor der er et sted til et Airport kort. Man kan ikke
bruge et almindlig PCMCIA eller PC Card kort, fordi Apples Airport kort
er fysisk kortere.

Der er selvfølgelig opskrifter på nettet fra folk der har fundet ud af
at "modde" - klippe kortene til så de alligevel passer i Apples
specielle PCMCIA/PC Card slot

Jeg var på et tidspunkt i gang med at købe et 3Com a/b/g kort, der kunne
sidde i et almindlig PCMCIA/PC Card slot og hvor antennen kunne slås i
så det flugtede med kabinettet - så behøver man ikke hive kortet ud af
den bærbare hver gang man slukker og lagde den ned i dens taske.

Men det hjælper jo ikke på en slot-loading G3 iMac.

> Alternativt snakkede vi jo om for længe siden at du kendte en liste.
> Der kunne en USB-adapter til en ikke-urimelig penge nok også gå, hvis
> der er enogen man kan købe i almindelig handel og vandel.

Jep. Jeg har selv købt en D-Link DWL-G122 (H/W vC1, F/W v3.00) USB
trådløs adapter og der står på æsken, at den er Mac OS X 10.3x/10.4x
compatibel. Det er vigtigt med H/W versionen. Det må ikke være en "A" -
det skyldes chipsettet. Det skal være fra Ralink. De understøtter Mac.

Man kan f.eks hente en driverpakke til Mac på Ralinks site her:

http://www.ralinktech.com/ralink/Home/Support/Macintosh.html

Du kan evt osse prøve om du kan finde andre kort der bruger de Ralink
chipset.

Min DWL-G122 er købt i Merlin. Men Computercity har dem i deres seneste
katalog (marts 2007, på side 18) billiger, til 249,- kr.

Jeg bruger den jeg har med det software der lå på D-Links CD der fulgte
med. Den virker ikke alt for godt under 10.3.9, men måske har jeg ikke
været ihærdig nok. Jeg har efterhånden så mange trådløse kort der virker
bedre på min Pismo. De seneste software versioner på Ralink sitet er til
OS X v10.4. Så muligvis virker det bedre.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-03-07 20:08

> [...]

> se på min Pismo - hvor der er et sted til et Airport kort. Man kan ikke
> bruge et almindlig PCMCIA eller PC Card kort, fordi Apples Airport kort

Dumme dem.

> Men det hjælper jo ikke på en slot-loading G3 iMac.

Ikke det store nej.

> Min DWL-G122 er købt i Merlin. Men Computercity har dem i deres seneste
> katalog (marts 2007, på side 18) billiger, til 249,- kr.

De har også en trådløs router til 299 med fire stik så SKULLE det
endelig være var det nok sådan en. Jeg funderer lige lidt videre, og
ser hvad der sker. Hovedårsagen til det skulle være et airportkort
var naturligvis driversikkerhed og at det er indeni kabinettet.

Jeg har ikke travlt - laver det nok om så min Asus WL500G kører en
linux der kan koble sig på min Airport Express. Så kan den være ovenpå.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-03-07 20:43

> De seneste software versioner på Ralink sitet er til
> OS X v10.4. Så muligvis virker det bedre.

Det virker fint med f.eks. en D-link. Men damn det er ikke særlig mac
venlig det software de tilbyder ...

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-03-07 17:11

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Det virker fint med f.eks. en D-link. Men damn det er ikke særlig mac
> venlig det software de tilbyder ...

Hos mig virker det bedst med min D-Link AP (DWL-G700AP). Endvidere, for
at få et pænt signal skal der være LOS mellem adapteren og AP. Ellers
svinger signalstyrken meget. Det er vel derfor adapteren kommer med en
"vugge" og en lille meter kabel.

Jeg har slået "power save" fra og bruger fast ip-adresse i Network
Preferences i dette tilfælde, og bruger i øvrigt altid en dedikeret
Location til de forskellige netværksforbindelser - ikke Automatic. Der
er 25 på listen i drop-down menuen.

Min PB er kun forsynet med USB 1.1.

Jeg syntes nu ikke det medfølgende software er så slemt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-03-07 17:15

> Jeg syntes nu ikke det medfølgende software er så slemt.

Nejnej, det er da bestemt brugbart, bare ikke "pænt"

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-03-07 17:53

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Nejnej, det er da bestemt brugbart, bare ikke "pænt"

Det kan man vist osse sige om de andre. Jeg har adaptersoftware til min
Philips SNN6500 a/b/g PC Card adapter til OS X fra Orangeware:

http://www.orangeware.com/endusers/wirelessformac.html

og den er heller ikke for køn.

Noget helt andet, så har jeg lagt mærke til med USB adaptere, at jeg er
nød til at hive dem ud af stikket hver gang man genstarter - det gælder
osse under Windows. Jeg har 2 forskellige USB trådløse adaptere. Den
anden er en TEW504UB a/b/g og virker ikke med OS X.

Ellers finder styresystemet og det medfølgende adaptersoftware ikke
adapteren. Systemet melder bare, at der ikke er nogen adapter. Hiver man
den ud og proper den i igen dukker adapteren op.

Er det kun her hos mig?

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-03-07 00:29

On 2007-03-12 16:23:59 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> [...]
> Der kunne en USB-adapter til en ikke-urimelig penge nok også gå, hvis
> der er enogen man kan købe i almindelig handel og vandel.

De er noget billigere her, hvor man også kan købe kortene:

<http://airportcardsolutions.com/aicaad.html>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-07 07:48

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> De er noget billigere her, hvor man også kan købe kortene:

Tak skal du have, men det viser bare at prislejet er så højt at det
ikke er sjovt når det egentlig bare er en pixeline-DVDafspiller jeg
skal bruge :(

Indtil videre lever jeg med et ekstra kabel (når nu Mich' frue ikke
er i nærheden).

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-03-07 17:44

> [...]
>
> I en helt perfekt verden ville der også følge kort med :)
>
> Gode forslag? Skriv gerne - emailadressen er gyldig.

Jeg har en liggende.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/