Webstar til OSX
Fra : Franz Berliner

Dato : 08-03-07 18:19

Er der nogle her i gruppen som har praktiske erfaringer med Webstar
efter den blev lavet om til en OSX server?

Jeg har mulighed for at opgradere min gamle Classic version til nyeste
for lidt under 2000 kr, men er lidt i tvivl om det kan svare sig.

Jeg er ret glad for den funktion Webstar har hvor man kan smide en
..upload fil i en mappe og dermed give brugerne mulighed for at uploade
via http. Derudover er admin delen jo ret nem at forstå og i den nye
version kan man endda uddelegere admin rettigheder for de enkelte
domæner og man ville jo kunne flytte sagerne fra den gamle webstar uden
de store problemer.

Men en søgning på nettet giver rigtig mange sure opstød over den,
beklagelser over Kerios dårlige service etc.

Samtidig kan OSX server jo det meste af det Webstar kan (og mere til)
dog lige undtaget det der med at smide en .upload fil i en mappe (hvis
nogle kender til et godt apache modul der kan det samme og som ikke er i
en beta fase hører jeg gerne om det .

Altså - nogle i gruppen der har praktiske erfaringer med versioner af
Webstar til OSX og kan bekræfte eller afkræfte om det er noget skidt
eller om kritikken er overdrevet?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Joakim

Dato : 08-03-07 23:34

Franz Berliner skrev:

> [...]
> dog lige undtaget det der med at smide en .upload fil i en mappe (hvis
> nogle kender til et godt apache modul der kan det samme og som ikke er i
Jeg har ingen erfaring med WebStar - men læste engang alt om det, da jeg
gerne ville have købt det. Hvis jeg forstår dig ret, så er det WebDAV
du er interesseret i. (hvilket er med i OSX Server)

mvh. Joakim

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-03-07 07:50

Joakim <joakimhp@gmail.com> writes:

> jeg gerne ville have købt det. Hvis jeg forstår dig ret, så er det
> WebDAV du er interesseret i. (hvilket er med i OSX Server)

Kan det ikke lirkes i luften på en OS X non-server? Det er vel bare
et apachemodul der skal aktiveres.

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-03-07 11:45

> Kan det ikke lirkes i luften på en OS X non-server? Det er vel bare
> et apachemodul der skal aktiveres.

Hejsa

Man kan fint aktivere WebDav på en OSX client, men det er nu ikke så
meget det jeg efterspørger.

Et eksempel:
På min gamle webstar server opretter jeg en mappe.
I den mappe smider jeg 20 word dokumenter.

Nu smider jeg så en fil i samme mappe med navnet .message og vupti kan
man i en browser se en listing over de 20 word dokumenter.

Nu smider jeg så også en fil i samme mappe med navnet .upload og vupti
dukker der en Browse + Upload i bunden af siden. Besøgende kan herefter
via en webbrowser nemt uploade ting til mappen.

Det smarte er at brugere af webserveren selv kan lave upload mapper og
vælge hvilke mapper der skal have en dir listing uden at en
administrator skal oprette nye brugere mv. De kan endda lave deres egen
dir listen templates ved at hælde noget html ind i .message filen.

Den gamle Webstar er sådan set fin nok på mange måder, men er jo en
gammel svend der knager lidt når den presses. Sidst det var tydeligt var
da en enkelt mp3 fil på den havde opnået lidt popularitet og derfor blev
hentet af en ny bruger ca. hvert 9 sekund igennem et par døgn. Det betød
at den ikke synes at det var en specielt god ide at jeg stod og
scrollede lidt i log-vinduet imens - og gjorde mig opmærksom på det ved
kortvarigt ikke at svare. Et andet eksempel er at webupload funktionen
godt kan opføre sig lidt mystisk når filerne er på over 50-60mb. En
nyere version kunne måske løse det.

Så det valget står mellem er at upgradere til nyeste webstar (på trods
af alle de dårlige bruger tilkendegivelser der findes på nettet) eller
at finde en lige så fleksibel løsning som virker med Apache (vil helst
det sidste efter at have læst forum'et på Kerios website - men hvis der
nu lige var en Webstar bruger her i gruppen der havde rigtig gode
oplevelser med nyeste version af Webstar kunne det jo godt være at det
var en farbar vej alligevel

--
Franz : http://www.berliner.dk