Mest strømbesparende CPU?
Fra : Jacob Fich

Dato : 08-03-07 22:06

Hejsa.

Hvilken CPU er den mest strømbesparende, lige pt.?

Er det en Core 2 Duo eller skal jeg købe noget andet?

Jeg vil nemlig gerne skifte min gamle IBM P4 1,6Ghz ud med en der er
lidt mere strømbesparende, og samtidig har massere af regnekraft! :D

Hilsen Jacob

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 09-03-07 00:46

> Jeg vil nemlig gerne skifte min gamle IBM P4 1,6Ghz ud med en der er lidt
> mere strømbesparende, og samtidig har massere af regnekraft! :D

Er det ikke sjovere at slukke den ekstra pære i indkørslen og i stedet få en
god, stor, strømslugende CPU? Alternativt kan du støvsuge 2 min. mindre
om ugen, og opnå samme effekt

Synes bare, at det er et sølle sted at spare.

/Jasper

Fra : Jacob Fich

Dato : 09-03-07 18:52

Jasper Norman Ahrensbach skrev:

> [...]
> om ugen, og opnå samme effekt
>
> Synes bare, at det er et sølle sted at spare.

Hehe.
Sådan kan man jo også se på det. :D
Men det er meningen at den skal stå tændt i døgndrift, da den skal hoste
min hjemmeside, samtidigt med at jeg kan køre linux som en virtuel
maskine. Derfor skal der være godt med fart på CPU'en...

Men jeg tror bare at jeg køber en Core 2 Duo, når jeg får solgt min
"gamle" IBM Netvista (1,6 GHz P4, 1536 MB Ram, 40 GB HDD -> Nogen som er
interesseret???)

Hilsen Jacob

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-03-07 20:15

Hej!

Jacob Fich wrote:
> Men det er meningen at den skal stå tændt i døgndrift, da den skal hoste
> min hjemmeside, samtidigt med at jeg kan køre linux som en virtuel
> maskine. Derfor skal der være godt med fart på CPU'en...

Hvorfor ikke udlicitere webhostingen til f.eks. SurfTown og lade være med at
have en maskine tændt i døgndrift? Du kan få webhotel for sølle 9,- pr. måned,
og det kan _ingen_ pc gøre billigere!

Så kan du købe en maskine til dit hjemmebrug og stadig opnå et relativt lavt
strømforbrug.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jacob Fich

Dato : 09-03-07 20:47

Kim Voss Schrader skrev:
> [...]
> 9,- pr. måned, og det kan _ingen_ pc gøre billigere!
>
> Så kan du købe en maskine til dit hjemmebrug og stadig opnå et relativt

Computeren skal også bruges som printerserver og fil-server, så vi i
husstanden kan bruge den som NAS.
Derfor har jeg valgt at køre med RAID5, så der både er hastighed og
sikkerhed. (Bruges til alle feriebillederne.)

Men har faktisk et webhotel hos b-one, men den skal kun bruges til mit
CMS, hvorimod alle feriebillederne og hjemmevideoen skal ligge på min
egen server. :D

Fra : ShutEye

Dato : 09-03-07 21:02

> [...]
> måned, og det kan _ingen_ pc gøre billigere!
>
> Så kan du købe en maskine til dit hjemmebrug og stadig opnå et relativt

Hvor meget tager slurftown for 10Gbyte plads?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-03-07 21:05

Hej!

ShutEye wrote:
> Hvor meget tager slurftown for 10Gbyte plads?

99,- pr. md. iflg. deres hjemmeside. Stadig billigere end en Northwood P4 i
skabet 24/7 :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : HS

Dato : 09-03-07 21:07

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> Hvor meget tager slurftown for 10Gbyte plads?

Tjek deres hjemmeside.

Fra : Jacob Fich

Dato : 09-03-07 21:23

HS skrev:
> "ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> Tjek deres hjemmeside.

Ja Ja. Det er jo helt fint med dem.
Men når det drejer sig om hobby og interesse, så er det nu "federe" at
have det hele stående hjemme på sin egen server! :D Hehe.

Desuden må man heller ikke have filer til download, på 95% af de mest
kendte webhosts i danmark. (Hvilket jo også er fair nok.)

Desuden er de heller ikke så glade for krævende hjemmesider. (Dem som
automatisk genererer billedgallerier og sluger CPU-kræfter!)

Fra : HS

Dato : 09-03-07 22:04

"Jacob Fich" <jacob@brafi.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Desuden er de heller ikke så glade for krævende hjemmesider. (Dem som
> automatisk genererer billedgallerier og sluger CPU-kræfter!)

Hvorfor svare du mig?

Fra : Jacob Fich

Dato : 10-03-07 00:00

HS skrev:
> "Jacob Fich" <jacob@brafi.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor svare du mig?

Min fejl... God weekend.

Fra : J. E.

Dato : 09-03-07 18:39

> Hejsa.
>
> Hvilken CPU er den mest strømbesparende, lige pt.?

Det er vel svært at sige nu du ikke definerer hvad den
skal kunne ? Strømforbrug hænger sammen med ydelse.

Fra : Jacob Fich

Dato : 09-03-07 20:38

J. E. skrev:

> [...]

Det er meningen at den skal stå tændt i døgndrift, da den skal hoste min
hjemmeside, samtidigt med at jeg kan køre linux som en virtuel maskine.
(Gerne 2 linux-distrodutioner samtidigt)

Derfor skal der være godt med fart på CPU'en...

Har overvejet at købe:
-Core 2 Duo på 1,86 Ghz
- 2 GB DDR2-5400 Ram
- Gigabyte GA-945GM-S2 Motherboard

Alt dette kan jeg få for 3.000 kr.

Heri vil jeg sætte mit Raid5 kort og mine 3 harddiske.

Fra : Ole Laursen

Dato : 15-03-07 09:55

Jacob Fich <jacob@brafi.dk> writes:

> Har overvejet at købe:
> -Core 2 Duo på 1,86 Ghz
> - 2 GB DDR2-5400 Ram
> - Gigabyte GA-945GM-S2 Motherboard

Mht. CPU/bundkort kan du komme noget længere ned ved at købe et mobilt
bundkort og en mobil Core 2 Duo. Men det koster lidt flere klejner:

http://kortlink.dk/edbpriser/3qx9 <- mobile bundkort
http://kortlink.dk/edbpriser/3qxa <- mobile processorer

Hvis du går efter desktop-processorer, så skulle E4300 efter sigende
være mere strømbesparende end sine søskende (nyere stepping).

Det er vigtigt med en effektiv strømforsyning. Når du kommer ned i den
lave ende af spektret, kan en dårlig strømforsyning nemt sluge 40% af
effekten. Evt. kan du kigge lidt på silentpcreview.com, f.eks. her

http://www.silentpcreview.com/article699-page1.html

Personligt ville jeg overveje om der faktisk er brug for at have
spanden tændt 24/7. I praksis kan man måske lige så godt slukke
computeren om natten. Det formindsker også risikoen for at blive
hacket. Eller 24/7-delen kan måske flyttes til en hosted løsning eller
til en af de der switche/routere man kan købe med Linux på der har
USB-porte til tilslutning af harddiske og som kun bruger 5 W.

--
Ole Laursen
http://people.iola.dk/olau/

Fra : Lasse Jensen

Dato : 09-03-07 23:39

Jacob Fich wrote:

> Hejsa.
>
> Hvilken CPU er den mest strømbesparende, lige pt.?
>
> Er det en Core 2 Duo eller skal jeg købe noget andet?

Du kan få CPU'er der bruger mindre end Core 2 Duo, men det er den der giver
bedste performance/watt ratio.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.