FÖRENA ER! Info #258se: Det rådande system~
Fra : Rolf Martens

Dato : 02-03-07 08:58

FÖRENA ER! Info #258se: Det rådande systemets svaghet
[Sänt: 01.05.2006; repris 02.03.2007]

Anm.:
Meddelande-serien "UNITE! (osv) Info" (1995-) förespråkar
Marx', Lenins och Mao Zedongs politiska linje.
Alla nr, se www.rolf-martens.com.

Intro-anm.:

Här återges flygbladet INFORMATIONSBLAD Nr 40, som innehåller
an artikel av Stig Ek och mig och har utkommit idag. Flyg-
bladets text är tvåspaltig. Den återges här för enkelhets
skull som enspaltig.

[Stig Ek: nukepath@hotmail.com]

INFORMATIONSBLAD

Proletärer i alla länder och förtryckta folk, förena er!

Utges av R. Martens
Nr 40
1/5 2006

D E T R Å D A N D E S Y S T E M E T S

S V A G H E T

Av Stig Ek och Rolf Martens

För över 40 år sedan gjorde Mao Zedong, ordförande i Kinas
Kommunistiska Parti, som då fortfarande var kommunistiskt, i
praktiken och inte bara till namnet, den här bedömningen av
den kommande tidsepoken, i ett tal 1962 [Anm. i detta Info:
Länken är till en engelsk översättning]:

[http://www.marxists.org/reference/archive/mao/
selected-works/volume-8/mswv8_62.htm]

"De nästa ungefär 50 till 100 åren, räknat från nu, kommer
att bli en stor tidsålder av radikal förändring av samhälls-
systemet i världen, en världsomstörtande tidsålder, som
ingen av de gångna historiska epokerna kan mäta sig med. Vi
som lever i en sådan tidsålder måste förbereda oss för att
föra stora strider, som till sin form kommer att skilja sig
på många sätt från striderna i de gångna epokerna."

Var denna bedömning riktig? Stämmer den till exempel med vad
som är situationen här i Sverige och i världen som helhet
just nu?

Med den här artikeln vill vi lägga fram några argument för
att denna bedömning just var riktig, att den stämmer med
läget idag också, och att det rådande stystemet i världen, av
kapitalism och imperialism, inte alls är så "solitt" som det
kanske kan se ut på ytan och härifrån Sveriges horisont, till
exempel. Tvärtom är det mycket skört och blir det mer och
mer.

Den stora majoriteten människor kommer att kunna gemen-
samt kriga ned denna "ordning", själva ta över denna planet
och förhindra att den sedan tas tillbaka av några nya och
falskskylta-de maffior också. Mer och mer behövs det folk
som är villiga att lägga ned tid och energi på att bidra till
detta. Även ett litet fåtal kan åstadkomma rätt mycket i det
avseendet, ifall de är någorlunda insatta i sakerna. Alla är
välkomna att ta kontakt med oss för att diskutera detta.

I SVERIGE "GANSKA LUGNT". MEN ONT OM JOBB.
OCH NÅGRA "KONSTIGA" SAKER HÄNDER.

Här i Sverige, ett befolkningsmässigt ganska litet land "i
utkanten av" världsdelen Europa, är något mycket påtagligt
för de flesta människor:

Det råder sedan länge stor arbetslöshet. Det finns inte någon
tendens till att den minskar heller, snarare tvärtom. Sär-
skilt för ungdomar och även för människor födda utomlands,
för dem med ursprung utanför Västeuropa i synnerhet, är det
mycket svårt att hitta ett jobb över huvud taget. Ett system
med anställ- ning bara under några få månader eller rentav
några få veckor breder också ut sig mer och mer.

Samtidigt tvingas de s.k. vanliga människor som faktiskt har
stadigvarande jobb att jobba mer och mer, på övertid till
exempel och i ett allt högre tempo. När och var nästa
industrinedläggning kommer vet man inte.

Vad beror det på, att de livsviktiga industrierna i sådana
länder som Sverige bara minskar och läggs ned, så att många
måste ar-beta hårdare och många andra helt blir utan jobb, i
praktiken för-klaras vara "onödiga" av de styrande, och så
att de så kallade välfärdssystemen - ett resultat av arbetar-
rörelsens (OBS den faktiska, inte vissa uppköpta eller ända
från början falskskyltade partiers) kamp under tidigare år-
tionden - nu också skärs ned?

INTE BARA FLYTTNING TILL LÅGLÖNELÄNDER. DE STYRANDE
FÖRSTÖR OCKSÅ DIREKT OCH AVSIKTLIGT INDUSTRIN HÄR.

Det tydligaste exemplet på detta är den till synes "konstiga"
händelsen att de har stängt av det utmärkt väl fungerande
kärnkraftverket i Barsebäck, som producerade 6% av all el i
landet. Trots att de mycket väl vet att kärnkraft också är en
särskilt miljövänlig teknik och att alltid en stor majoritet
av alla i Sverige har varit *för* den - oavsett all anti-
propaganda i media sedan mer än 30 år tillbaka - stängde de
av den ena reaktorn i detta kraftverk 1999 och den andra den
31 maj 2005. Ända sedan år 1980 har de också en lag som
*förbjuder* att nya kärnkraftverk byggs.

Därför stiger nu elpriserna kraftigt. Detta slår hårt både
mot hushållen och mot industrierna, och därmed mot jobben.
Hela elförsörjningen är rentav i fara. Kampanjen interna-
tionellt mot kärnkraften är en del av en *"grön" krigföring*
mot folken i världen. Den är också ett tecken på att det
rådande systemet är svagt.

[sida 2:]

VARFÖR EN "GRÖN" KRIGFÖRING AV DE STYRANDE,
MOT NÄSTAN ALLA I VÄRLDEN?

Denna krigföring består av en mängd kampanjer som alla rik-
tar sig mot teknik- och industriutveckling, både i de "rika"
län-derna och i de fattigare, förtryckta länderna, och drivs
på framför allt av de styrande i USA. Kapitalägarna, särskilt
deras politiska representanter, har blivit rädda för att
industriarbetarna skall bli "för många" och därmed starka nog
att till sist sparka ut dem själva som de onyttiga parasiter
de är, och ta över makten i samhället. De har blivit rädda
för att de förtryckta länderna skall utvecklas "för mycket"
och därmed inte längre förse dem med all den extremt billiga
arbetskraft som de är så beroende av. Därför går de idag in
för att förhindra och förstöra modern teknik och industri,
stryker därigenom en del av sina egna profitmöjligheter och
bedriver denna särskilda form för krigföring mot nästan
alla, för att bevara sitt allt ruttnare utsugarsystem i
världen.

I denna krigföring ingår en falsk propaganda i alla mass-
media, och i skolböckerna också, om påstådda "miljöhot". Det
finns inga faktiska stora sådana i världen. Men media är
fulla av påhittade sådana, idag inte minst en s.k. "farlig
extra växthuseffekt pga mänsklig inverkan", detta för att få
folk att acceptera de styrandes extrema prishöjningar på olja
och naturgas också.

30 ÅR AV FÖRSVAGNING AV DET RÅDANDE SYSTEMET I
VÄRLDEN, SOM OCKSÅ HAR FÖRORSAKAT VISSA "KONSTIGA"
HÄNDELSER JUST I SVERIGE OCH I DESS OMGIVNING

I massmedia hittar man inget eller mest bara lögner om de sa-
ker som vi skall nämna här och som visar att det inte är
eller har varit fullt så lugnt i trakten av Sverige som det
kan se ut på ytan.

På 1970-talet hölls utsugarsystemet i världen uppe framför
allt av två supermakter, USA-imperialismen och den sovjetiska
socialimperialismen, som dock kom i allt större svårigheter.
När så den reaktionära grupp i Kina som den revisionistiska
"ryska björnen" hade hoppats på efter Mao Zedongs död
("fyragänget") i stället blev arresterad dunkade den i sin
ilska och desperation med ramen i marken här på andra sidan
jordklotet genom att spränga en atombomb(!) i Finska viken
den 25 oktober 1976, c:a 1000 m under marken på ön Osmussaar
utanför Estlands kust, så att skakningar märktes i södra
Finland. "Jag är ändå en stor och stark och farlig björn",
ville den säga; "särskilt ni politiker osv i Europa bör inte
mopsa er utan göra som jag säger". Så skedde också, på den
tiden.

I Kina kom en annan och främst USA-vänlig reaktionär grupp
faktiskt till makten, 1976-78. Det var ett stort nederlag för
folken i världen men det satte också de sovjetrevisionistiska
ledarna i ännu större svårigheter. Deras skrämselpolitik med
t.ex. ubåtsintrång mot Sverige och andra länder blev ännu mer
desperat. Efter den (ö)kända "U-137" år 1981 sände de 1982
t.o.m. 6 miniubåtar ända in i den svenska flottans hamn-
bassäng vid Hårsfjärden, blev offentligt utpekade för detta
av Palmes regering (nu inte så "östvänlig" som den år 1976)
men fortsatte ändå med sådana intrång.

Och när Gorbatjov blev president i Sovjetunionen 1985 och
ville föra en annan, fast likaledes extremt reaktionär,
politik, nämligen en "grön" industristrypar-dito ihop med de
styrande i USA, då försökte de fortfarande mäktiga militära
ledarna i Sovjetunionen att tvinga in Gorbatjov-gruppen på
sin egen linje av massiva hot och kanske rentav aggression
mot Västeuropa, genom att låta sin underrättelsetjänst GRU
mörda Sveriges statsminister Palme den 28 februari 1986. En
syndabock blev först dömd för det mordet men sedan frikänd,
efter det att somliga inom etablissemanget här den 24 augusti
1989 hade berättat offentligt om en viss avlyssning av en
GRU-agent i februari 1986.

Det är troligt, bedömer vi, att det storskaliga sabotaget
sedan, den 26 april 1986, mot en kärnkraftsreaktor i Tjerno-
byl som ingick i ett visst militärt komplex, bland annat var
avsett som ett motangrepp av Gorbatjov-gruppen och/eller dess
USA-vänner, mot de sovjetiska militärer som bland annat då
nyligen hade mördat Palme. Att det var ett sabotage och inte
en "olycka" som dödade 42 personer då och åstadkom stor
materiell skada är uppenbart. Inte mindre än 6 olika säker-
hetssystem sattes avsiktligt ur spel i denna reaktor, där det
för övrigt bara kunde åstadkommas en explosion därför att
dess moderator bestod av grafit, inte av vatten som i alla
kärnkraftverk i bl.a. Sverige. Störst skada i detta samman-
hang har en massiv lögnpropaganda åstadkommit, som har hävdat
att de mycket små extra strålningsmängder som uppstod i andra
länder pga Tjernobyl-sabotaget var "skadliga" och inte, som
sådana små mängder är, faktiskt bra för folks hälsa.

Det socialimperialistiska Sovjetunionen och dess välde, som
tidigare hade tyckts vara så enormt starkt, gick som bekant
till sist under, i ett stort ras 1989-91. Somliga har påstått
att detta "stärkte" det imperialistiska systemet i världen.
På det hela taget blev detta system tvärtom försvagat genom
detta. En viktig "politisk reserv" för borgarklassen i värl-
den försvann. Skenbart uppstod det då ett "oövervinneligt"
"traditionellt"-borgerligt system med USA-imperialismen som
ensam "överherre".

Men att hela kapitalismen ändå hade fortsatt att bli allt
skörare, på grund av sina inre motsägelser, det visade sig
redan tidigare, i den galna anti-kärnkrafts- och anti-
tillväxtkampanj som dess politiska ledare hade satt igång
från början av 1970-talet och framåt, och vars (nästan)
galnaste uttryck kom redan år 1980 här i Sverige, med den så
kallade "folkomröstningen om kärnkraften" då: Man fick *bara*
rösta "nej", "nej" eller "nej" eller också avstå.

År 1990 hittades det (lite) olja långt nere i graniten i
Dalarna. Det påvisades därmed också "i Väst" att olja inte
har "biologiskt" ursprung utan kommer från jättemängder som
finns i jordens mantel och ständigt sipprar uppåt. Men pro-
jektet att utvinna den troligen mycket stora fyndighet som
finns där stoppades plötsligt. Världskaptalismen *vill inte*
utvinna olja i ett land som Sverige!

De ökända terrorangreppen i USA den 11 september 2001, orga-
niserade (som många redan vet) av regeringen i det landet av
rädsla för "sitt eget" folk, framför allt, och de därpå
följande angreppskrigen först mot Afghanistan och sedan mot
Irak (2003), samt ytterligare terrordåd, nu senast i Dahab,
Egypten, den 24 april, organiserade av samma imperialister
och deras närmaste hantlangare samtidigt som de försöker
skylla dem på "motståndare" till sig själva, markerar ytter-
ligare ett steg i att världssystemet har blivit allt svagare,
och dess styresmän allt desperatare.

Sådana terrorattacker har redan förövats i Sverige respektive
i dess omgivningar också, genom sänkningen av fartyget
Estonia 1994 och mordet på utrikesminister Anna Lindh 2003.
Motiven bakom dessa förbrytelser är ett särskilt kapitel för
sig. Imperialisternas senaste terrorpåhitt har förstås kommit
hit också: Det om en "smittsam fågelinfluensa", för att få
folk att acceptera massvaccineringar, vilket faktiskt skulle
skada och t.o.m. döda människor. Men alla deras påhitt
hjälper dem ändå inte i längden.

Stig Ek nukepath@hotmail.com
Rolf Martens rolf.martens@comhem.se

INFORMATIONSBLAD

Utkommer orgelbundet

Utges av R. Martens

Nobelvägen 38U4, 214 33 Malmö;
040 - 12 48 32; www.rolf-martens.com

_____________________

Meddelande sänt av:
Rolf Martens
Malmö, Sverige
Telefon och fax:
+46 - 40 - 124832
rolf.martens@comhem.se
www.rolf-martens.com
______________________

Fra : Olof Lagerkvist

Dato : 24-05-07 11:10

Rolf Martens wrote:

> [...]
> länder pga Tjernobyl-sabotaget var "skadliga" och inte, som
> sådana små mängder är, faktiskt bra för folks hälsa.

Jag stog utanför den havererade reaktor 4 på Tjernobyl-verket i fredags
och det första jag kom att undra var av någon anledning inte hur lång
tid det tar innan området där är beboeligt igen, utan hur lång tid det
dröjer innan sådana som du börjar förneka att olyckan alls har ägt rum
alternativt påstå att den var ofarlig. Det var faktiskt en mycket mer
skrämmande tanke.

Men min egen fundering är ändå om inte Tjernobyl-olyckan trots allt
spelade en ganska stor roll för Gorbatjovs försiktiga början till
"avveckling" av Sovjetunionen. Landets myndigheters fullständiga
oförmåga till krishantering och oförmågan att informera rätt personer på
rätt sätt vid rätt tillfälle var skrämmande i sig, men att den oförmågan
faktiskt berodde på systemets inneboende avsikter att hemlighålla saker
för att upprätthålla diktaturen fick nog honom att inse att systemet
hade en inneboende problematik som inte gick att lösa utan att hela
landet avvecklades. Han slutade helt enkelt tro på att Sovjetunionens
statsskick verkligen fungerade efter bland annat den här olyckan. Men
det är förståss bara mina teorier.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Fra : Onkel Fester

Dato : 24-05-07 11:20

On Thu, 24 May 2007 10:09:51 GMT, Olof Lagerkvist wrote:

> [...]
> landet avvecklades. Han slutade helt enkelt tro på att Sovjetunionens
> statsskick verkligen fungerade efter bland annat den här olyckan. Men

Enligt de otaliga intervjuer som gjorts med Gorby så blev Tjernobyl
startskottet till den ryska neukleära nedrustningen, så visst hänger detta
även ihop med nedmonteringen av hela den ryska maktaparaturen som sådan.

Tyvärr så ser vi ju nu att vindarna vänder.

--
Onkel Fester