Litteraturgenier mindskes ikke af nazi-sym~
Fra : Bo Warming

Dato : 27-02-07 17:25

Litteraturgenier mindskes ikke af nazi-sympatier.

Grundtvigs geniale jordnære poesi kan vanskeligt adskilles fra hans
religiøse univers, og Hamsuns genialitet som romanforfatter er
tilsvarende indvævet i den Rousseauske og Nietzschske Tilbage Til
Naturen & Vær Jorden Tro tradition, som var mere central i nazismen
end jødehadet var. Dette var jo kun et perifert krigs-redskab.

Som tidens mest helhjertede eksistentialist gjorde Hamsun sit liv til
et kunstværk, og analogt med Oscar Wilde fik han sat et epoke-gørende
punktum med en justitsmord-retssag, der afslørede et råddent
statsapparat, langt mere end hvad Dreifuss-sagen i Frankrig havde
afsløret fem årtier før.

Aldrig er det blevet bevist så stærkt, at psykiatri er et politisk
undertrykkelsesredskab, som da retsopgøret i Norge konstruerede sig et
alibi for ikke at henrette Quislings medskyldige og ligemand,
Nobelpristager og nationalhelt Knut Hamsun, ved at opdigte ud af den
blå luft, at han havde varigt svækkede sjælsevner og var rablende
psykotisk. Hvorefter den mentale kæmpe Hamsun herom skrev et af sit
forfatterskabs bedste, mest helstøbte og mest tidløse bøger!

Som nordmand havde Hamsun ingen chance for at kende til
antisemitisme-rædslerne i de polske kz-lejre , så pygmæhjernernes
politiske fordømmelse af ham, er som når blinde taler om farverne.

Informations anmelder synes ikke at have forstået, at kunst kan åbne
vore øjne for sandheden, uden selv at være pedantisk "sand" .

At Hamsun holdt med krigens taber, skaber stadig umodent mudderkast
mod ham fra folk uden den ny biografi-forfatters format. Romers fine
ny mobbe-roman afslører også politisk korrekte slaver af
godhedsindustrien, som kun måler kunst på, om de er enige.

Fra : Patruljen

Dato : 27-02-07 19:08

On Feb 27, 5:25 pm, "Bo Warming" <b...@bwng.dk> wrote:
> [...]
> ny mobbe-roman afslører også politisk korrekte slaver af
> godhedsindustrien, som kun måler kunst på, om de er enige.

Interessant - vidste jeg overhovedet ikke. At Hamsun blev erklæret
psykisk syg.
Mod hans vilje, som jeg læser tingene?
Men igen. Hamsun ved jeg ingenting om Der er lavet en film om
Hamsun. fortæller den historien ?

Jeg får afvide af " de sædvanlige kilder " , at Hamsun opfattedes som
en landsforræder, fordi han opfordrede de norske soldater til at
desertere fra kampen mod tyskerne. At han ikke mente, de skulle kæmpe
mod deres " broderfolk ", men kæmpe mod kommunismen - USSR - istedet.
Det blev betragtet, som hans alvorligste landsforræderiske
virksomhed.

At hans diagnose kunne tænkes at beskytte ham mod den " selvjustits ",
der fandt sted efter krigen. Foretaget af den norske
modstandsbevægelse og måske også mere spontant i befolkningen -
Måske fordi han var en af tidens store forfattere.

Så ved du hvem, der fik Hamsun erklæret psykisk syg ?

Venlig hilsen Bruun