Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
aktier, som er omsætningspapirer m.m.
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-02-07 18:06

Hej,

Bemærk x-post. Jeg ved ikke rigtigt hvor jeg skal poste indlægget men
nu er det nok røget afsted til nogen der sikkert ved noget om aktier
og lignende.

Af ren og skær nysgerrighed:

1) Som auktionær har jeg modtaget et brev hvori
bestyrelsen/repræsentantskabet/somebody ønsker at ændre vedtægterne
sådan at "bestyrelsen bemyndiges til at forhøje aktiekapitalen med
indtil 20 mio. kr med fortegningsret for auktionærerne".

A) Jeg har vist tidligere brugt denne "fortegningsret" til at købe
ekstra aktier der, men er der nogen der gider at forklare ordentligt
hvad det indebærer? Jeg tror nok jeg får rabat eller noget, "special
price"?...

--

2) "Tegningskursen fastsættes af bestyrelsen."

B) Afhænger aktiekurser ikke af udbud og efterspørgsel?

--

3) "De nye aktier skal være omsætningspapirer, skal lyde på navn og kan
ikke transporteres til ihændehaver."

C) Jeg troede omsætningspapirer godt kunne overdrages til ihændehaver?
Nogen der gider forklarer sætningen?

--

4) Erhververe af de nye aktier kan ikke udøve rettigheder, som
tilkommer aktionærer, med mindre vedkommende er noteret i

D) Hvad snakker de om (rettigheder)? Jeg tror ikke jeg står i nogen
aktiebog.

--

5) "Dette gælder dog ikke retten til udbytte og andre betalinger samt
retten til nye aktier ved kapitalforhøjelser."

E) Har de spist svampe?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kim

Dato : 27-02-07 10:28

On Mon, 26 Feb 2007 18:06:24 +0100, hotmail_spam@hotmail.com (Martin
Jørgensen) wrote:

>Bemærk x-post.
>Jeg ved ikke rigtigt hvor jeg skal poste indlægget

fut : dk.admin.netikette
--
Kim

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-02-07 20:06

Martin "Jørgensen" wrote:

> [...]
> ekstra aktier der, men er der nogen der gider at forklare
> ordentligt hvad det indebærer? Jeg tror nok jeg får rabat eller

Frit eksempel til illustration: udgangspunktet er at selskabet har 1
mill aktier med en børsværdi på 30 kr/aktie, dvs. værdien af selskabet
er 30 mill kr. Selskabet vil gerne forhøje aktiekapitalen med 10 mill
kr, og de vælger at udstede 1 mill aktier til 10 kr/stk med
fortegningsret for de eksisterende aktionærer. Efter tegningen er
værdien af selskabet 40 mill kr, og der er 2 mill aktier, dvs. hver
aktie er 20 kr værd. Når emissionskursen ikke svarer til markedskursen,
er man nødt til at lave udstedelsen med fortegningsret for de
eksisterende aktionærer: hver aktie giver ret til at tegne en ny aktie
til 10 kr. Aktionærerne kan evt. sælge denne T-ret til 10 kr.

> 2) "Tegningskursen fastsættes af bestyrelsen."
>
> B) Afhænger aktiekurser ikke af udbud og efterspørgsel?

Ikke hvis den fastsættes af bestyrelsen
.... med fortegningsret for de eksisterende aktionærer. Sålænge der er
fortegningsret, kan emissionskursen fastsættes til hvad som helst (som
A/S-loven tillader), da der ikke sker omfordeling mellem aktionærerne
eller gamle og nye aktionærer.

Husk også at tegningskurs <> aktiekurs (markedskurs).

> 3) "De nye aktier skal være omsætningspapirer, skal lyde på navn
> og kan ikke transporteres til ihændehaver."
>
> C) Jeg troede omsætningspapirer godt kunne overdrages til
> ihændehaver? Nogen der gider forklarer sætningen?

Du kan frit sælge, aktien skal bare være noteret på navn (specifik
person eller juridisk enhed, ikke "ihændehaver").

> [...]
> aktiebogen eller har anmeldt eller dokumenteret sin erhvervelse.
>
> D) Hvad snakker de om (rettigheder)? Jeg tror ikke jeg står i

Uden navnenotering, ingen stemmeret på generalforsamling. Du får nok
heller ikke kaffe og kage, hvis de serverer det

> 5) "Dette gælder dog ikke retten til udbytte og andre betalinger
> samt retten til nye aktier ved kapitalforhøjelser."
>
> E) Har de spist svampe?

Har du? Der står at du stadig har ret til udbytte og tegning af
kapitalforhøjelser med fortegningsret (altså alle "økonomiske"
rettigheder), selv hvis aktien ikke er navnenoteret. Det er alene
stemmeretten, som er betinget af navnenotering.

--
Jesper Lund

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-03-07 01:20

Jesper Lund wrote:

> [...]
> eksisterende aktionærer: hver aktie giver ret til at tegne en ny aktie
> til 10 kr. Aktionærerne kan evt. sælge denne T-ret til 10 kr.

Øøøh.... Forsinket mange tak for svar...

Jeg vidste ikke (eller har glemt?) at jeg havde stillet spørgsmålet
herinde så jeg har ikke checket gruppen før nu... Hvor jeg blev gjort
opmærksom på det...

> [...]
> eller gamle og nye aktionærer.
>
> Husk også at tegningskurs <> aktiekurs (markedskurs).

Ok, tak.

> [...]

> rettigheder), selv hvis aktien ikke er navnenoteret. Det er alene
> stemmeretten, som er betinget af navnenotering.

Ok... Den er jeg ligeglad med...

Tak for svaret... Det var en smutter fra min side af, at jeg ikke har
checket gruppen... Men jeg må jo åbenbart have stillet spørgsmålet
herinde...

Best regards
Martin Jørgensen