OFF TOPIC - Musikkens hemmelige følelsesmæ~
Fra : Kokken

Dato : 04-03-07 22:11

Hvordan kan det være at melodi linien i A whiter shade of Pale kan sætte
følelser igang i mit sind. Hvis jeg tager alle noderne og bytter bare en
lille smule rundt på dem så bliver det til et stykke ligegyldigt musik.
Hvordan kan det være at nogle toner spillet i den rigtige rækkefølge sætter
følelser igang i os mennesker. Mig bekendt findes der ingen Parlør eller bog
som kan fortælle hvad det er for et hemmeligt sprog som musikken benytter
sig af for at kunne snakke direkte til vores følelser. Vi kender allesammen
mange melodier med et spændende musikalsk forløb. Hvorfor kan dette forløb
ikke sættes på en formel? Hvorfor forekommer nogle musikalske forløb at være
logiske og følelsesmæssigt tilfredsstillende og forløsende.

Vores krop og sanser er dannet i en tid hvor vi levede som jægere. Det var
selvfølgelig vigtigt at alle jægerens sanser såsom hørelse, syn, lugtesans
kunne arbejde hurtigt sammen så at jægeren hurtigt kunne tage bestik af hvor
tæt på det opsporede rovdyr han var og høre på dyrets knurren hvad det var
for et dyr og om det var såret - om det var på vej væk eller på vej til at
angribe. Det krævede bla. en højtudviklet høresans.

Det er alt sammen meget godt - men hvordan fanden flettes det føromtalte
hemmelige musiksprog ind i denne sammenhæng. Hvor i vores jægervens
tilværelse havde han gavn af at kunne opfatte harmoni i de sange som blev
sunget om aftenen omkring lejrbålet efter jagten.

Er der forsket i dette. Det ville være dejligt hvis nogen kunne henvise til
et site på nettet eller andet som omtaler dette emne.

Sidder der mon en og læser dette indlæg som er god til engelsk og som vil
oversætte det til engelsk så at jeg kan poste spørgsmålet i forskellige
musik forums?

Fra : Max

Dato : 04-03-07 23:12

Hej Kokken