Saucijzenbroodjes Med Weed.
Fra : Ukendt

Dato : 07-03-07 18:00

Saucijzenbroodjes.

http://www.global-riot.com/bakkenmetbaard/Bakken_met_baard_video6.htm

Ingrediënten:

1 pakje bladerdeeg

Voor de vulling:

300 g rundergehakt
100 g wietboter
75 g paneermeel
2 eieren
zout
peper
3 el sambal
worcestershiresaus
2 teentjes knoflook gesnipperd
1 ui gesnipperd
¼ tl nootmuskaat

Werkwijze:

a.. Laat de plakjes bladerdeeg ontdooien.
b.. Verwarm de oven voor op 220 graden C.
c.. Fruit ui en knoflook in wat boter op laag vuur tot ze glazig zijn.
Laat afkoelen.
d.. Mix gehakt, paneermeel, ui, knoflook, eieren en sambal. Maak op smaak
met zout, peper, worcestershiresaus en nootmuskaat.
e.. Voeg de wietboter toe en kneed het tot een spuitbare massa.
f.. Doe het gehaktmengsel in een spuitzak.
g.. Spuit een baan van het gehaktmengsel in het midden van een plakje
bladerdeeg .
h.. Strijk met een kwastje een beetje eidooier op 1 kant van het plakje
bladerdeeg.
i.. Vouw het plakje bladerdeeg dicht en druk dit aan met een vork.
j.. Leg de saucijzenbroodjes op een bakplaat en bestrijk ze met eidooier.
k.. Bak ze in ongeveer 20 min mooi goud bruin.

Har tænkt mig at lave dette.
Har dog et par spørgsmål.
Hvilket type hakket kød er rundergehakt?
Hvad er paneermeel ?
Er ¼ tl nootmuskaat en kvart tsk. revet muskat ?
Hvad er 3 el og hvad er Sambal?

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-03-07 19:25

On Wed, 7 Mar 2007 17:59:57 +0100
<THC> wrote:

> Har tænkt mig at lave dette.
> Har dog et par spørgsmål.
> Hvilket type hakket kød er rundergehakt?
hakket oksekød (af bryst og nakkestykke)

> Hvad er paneermeel ?
paneringsmel

> Er ¼ tl nootmuskaat en kvart tsk. revet muskat ?
ja

> Hvad er 3 el

3 knivspidser så vidt jeg husker

> og hvad er Sambal?

en olie/chili/andet blanding som kan købes i danmark også. f.eks. i
føtex hvor den står sammen med knust ingefær og rød/grøn karrypasta på
glas.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-07 19:38

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i meddelelsen
On Wed, 7 Mar 2007 17:59:57 +0100
<THC> wrote:

> Hvad er paneermeel ?
paneringsmel

Ok, er det noget der er til at få fat i et større supermarked?

Fra : Peter Westh

Dato : 08-03-07 10:33

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
On Wed, 7 Mar 2007 17:59:57 +0100
>paneringsmel

Mit bud ville, ligesom Emils, slet og ret være: Rasp. Det hedder det samme
på tysk.

>en olie/chili/andet blanding som kan købes i danmark også. f.eks. i
>føtex hvor den står sammen med knust ingefær og rød/grøn karrypasta på
>glas.

Sambal Oelek er en krydderpasta der ideelt set kun består af rød chili og
salt, men der er som oftest også konistensmidler, surhedsregulerende midler,
konserveringsmidler og vand i.

/P

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-03-07 19:45

On Wed, 7 Mar 2007 19:37:42 +0100
<THC> wrote:

> "Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i meddelelsen

> paneringsmel
>
> Ok, er det noget der er til at få fat i et større supermarked?

ja det har de alle steder. det er bare brødkrummer tilsat lidt tørgær..
Bare spørg efter panering.

Fra : Emil

Dato : 08-03-07 02:48

<THC> wrote:

>Har dog et par spørgsmål.
>Hvilket type hakket kød er rundergehakt?

Skært oksekød. Altså med et lavt fedtindhold.

>Hvad er paneermeel ?

Rasp.

>Er ¼ tl nootmuskaat en kvart tsk. revet muskat ?

Korrekt, hvis du mener muskatnød.

>Hvad er 3 el

3 spiseskefulde (tysk). Eßlöffel, Eßlöffelvoll m. -. spiseske[fuld]
Husk, at alle opskrifter bruger strøgne mål.

Egentligt ville jeg gerne anbefale siden:
http://www.xs4all.nl/~margjos/index.html
Men efterhånden er der kommet alt for mange reklamer og andet snavs på
sitet, og overskueligheden er begrænset.

Oprindeligt var det en database, hvor man kunne søge madrelaterede ord
på tværs af flere sprog (dansk, engelsk, tysk, fransk, hollandsk og
spansk).

Jeg har gemt den oprindelige database, som dog skal redigeres
(henvisningerne skal dirigeres lokalt(relativt), i stedet for til den
oprindelige kilde - et simpelt: 'søg og erstat')
Hvis det har interesse, hjælper jeg gerne.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 08-03-07 23:28

Emil wrote:

Hej, nu har jeg klippet og klistret lidt fra min database. Det ændrer
ikke noget ved resultatet; men måske lidt om baggrunden. Så til alm.
orientering:

English: minced of beef
French: hachis de boeuf
German: Rindergehacktes
Danish: hakket, skært oksekød
Dutch: rundergehakt

Holland (Dutch) har en del flere betegnelser for oksekød.

English: bread crumbs (i)
French: chapelure,
German: Paniermehl, Semmelmehl (AT), Brösel (AT)
Danish: rasp
Dutch: paneermeel

English: tea spoon, tsp
French: cuillerée àthé, petit cuil. à thé
German: Teelöffel, TL
Danish: teske, tsk. ts. (15 ml)
Dutch: theelepel, thl, tl (15 ml)

English: table spoon, tbsp
French: cuillerée à soupe
(jeg fandt ingen forkortelse, kan nogen hjælpe?)

German: Eßlöffel, EL, Eßl
Danish: spiseske, spsk., ss (25 ml)
Dutch: eetlepel, el

Bemærk de to sidste. Det er rent tilfældigt at den hollandske ske
(lepel) har samme begyndelsesbogstav som det tyske (löffel).
Bemærk også hvor der normalt bruges store og små bogstaver i
forkortelserne i de forskellige lande.

m.v.h. Emil

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-07 20:40

I get by with a little help from my friends, I get HIGH with a little from
my friends.
Tak for hjælpen.

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-03-07 23:58

On Thu, 8 Mar 2007 10:33:04 +0100
"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:
> Sambal Oelek er en krydderpasta der ideelt set kun består af rød
> chili og salt, men der er som oftest også konistensmidler,
> surhedsregulerende midler, konserveringsmidler og vand i.

nu findes der mange Sambal'er ud over Oelek så jeg valgte derfor ikke
at antage noget om hvilken slags der var tale om.